Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ken Block nem indulhat a Portugál-ralin

A Portugál-rali szerdai tesztjén Ken Block alaposan összetörte autóját. Őt, és navigátorát is kórházba kellett szállítani, de szerencsére kiderült, hogy együknek sem esett baja.

Az autó viszont nem úszta meg ennyivel: a roncsot visszaszállították a szervizparkba, ahol a vizsgálat megállapította, hogy megsérült a bukócső is, így szó sem lehet az indulásról.

Az eset az alábbi videón látható:


szólj hozzá: Ken Block hatalmasat perecel

0 Tovább

Ogier a teszt leggyorsabbja, Block összetörte autóját

A megszokottnál egy nappal korábban, szerdán tartották a Portugál-rali hivatalos tesztjét. A verseny előtti utolsó gyakorlási lehetőség egy 5 kilométeres pályán zajlott, ahol a csapatok véglegesítették a beállításokat.

Már a teszten komoly nézősereg bíztatta a versenyzőket

A top-pilóták négyszer teljesítették a szakaszt, Ogier volt a leggyorsabb, egyetlen tizeddel előzte meg csapattársát, Loeböt. Nem sokkal maradt el tőlük Latvala, akit Petter Solberg, Østberg, és Hirvonen követtek. Bár a shakedown eredményeiből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, megjósolható, hogy nagyjából ez a hat pilóta harcol majd a győzelemért.

Ken Block a harmadik nekifutásra csúnyát esett a Fiesta WRC-vel, a kocsi nagyon összetörött, és a párost is kórházba kellett szállítani, kivizsgálásra. A legénységgel minden rendben, de az autó nem néz ki jól, az éjjel dől el, hogy el tudnak-e majd indulni a csütörtök délután kezdődő ralin.

A Portugál-rali hivatalos teszjének eredményei:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 3:08,5
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +0,1
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,3
4. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +0,7
5. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +1,1
6. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2,3
7. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC +3,1
8. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +6,3
9. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +6,6
10. Villagra/Diaz Ford Fiesta RS WRC +7,1
0 Tovább

Egyformán esélyes a Citroën és a Ford Portugáliában

A rali-világbajnokság legtöbb szereplőjének az a véleménye, hogy az eddigi két futam - a Svéd-rali és a Mexikó-rali - elég speciális versenyek voltak, így Portugáliában lehet először képet alkotni a valós erőviszonyokról.

Ogier első győzelmét Portugáliában aratta, 2010-ben. Az ismétlés a világbajnoki remények életben tartását jelentené számára

A szezon első európai murvás futama jól ismert helyszín a versenyzők számára, rendszeresen tesztelnek az országban a csapatok, mivel többnyire télen-nyáron jó az idő. Sok pilótának a kedvenc ralija a portugál, még annak ellenére is, hogy a pályák néha alaposan megrostálják a mezőnyt.

A gyorsaságik nagy része megegyezik a tavalyiakkal, de azért van egy-két változás a programban. Elsősorban a csütörtöki szuperspeciál, amely Lisszabonban lesz, és a távolság miatt a megszokottnál korábban, kora délután kezdődik. Emiatt viszont a hivatalos tesztre délelőtt nem lenne idő, így azt már szerdán megrendezik.

Pénteken, szombaton és vasárnap összesen 16 szakaszt kell majd teljesíteni, az utolsó egy különleges csemege lesz, mivel a bónuszpontokért is futott Power Stage ezúttal nem egy rövid gyorsasági lesz, hanem egy 31 km hosszú, autógyilkos pálya.

2010-ben a viadal Ogier-ről szólt, aki itt aratta élete első futamgyőzelmét, ráadásul úgy, hogy végig harcban volt Loebbel. A fiatalabbik francia idén is esélyes, annál inkább, mivel a rajtpozíciója is őt segíti majd az első nap során. Ez pedig a Portugál-ralin kifejezetten számít, de csak akkor, ha száraz lesz az idő, már pedig arrafelé könnyen változhat sártengerré egyik-másik pálya - volt rá példa az utóbbi években.

Ennek az elsőként induló Hirvonen, és az őt követő Loeb örülne a legjobban, hiszen pénteken ők indulnak majd elsőként és másodikként. Rajtuk kívül Jari-Matti Latvala is nagyon gyors lehet, bár az utóbbi esztendőkben nem sok babér termett számára Portugáliában. Tavaly és 2009-ben is összetörte autóját és kiesett, idén feledtetné a rossz emlékeket a finn.

Latvala 2009-es boruálsa a mai napig emlékezetes. Az ominózus gyorsasági idén nem szerepel a programban

A futam ötödik esélyese Petter Solberg, aki mindenhol gyors, de valahogy az utóbbi időben elkerülte a szerencse. Vagy egy defekt, vagy műszaki hiba, esetleg egy apró baki, de valami évek óta meghiúsítja a norvég 2005 utáni első győzelmét. Jó szereplés várható a Stobart-csapattól is, akik Henning Solberg, Mads Østberg összeállításban indulnak. Mindketten a dobogóra törnek, az eddig látottak alapján erre inkább Østbergnek van némi esélye.

Svédország után újra a mezőnyben lesz Kimi Räikkönen, aki mára már cseppet sem bánja, hogy nem az Ausztrál Nagydíjon indul a hétvégén, hanem a Portugál-ralin. Pontszerző helyre vágyik Villagra és Wilson is, ám könnyen meggyűlhet a bajuk a szintén Fiesta WRC-vel rajthoz álló helyi Sousával. A legnagyobb kategóriát további négy pilóta képviseli, Kupiers, van Merksteijn, Al Qassimi, és Ken Block.

Különleges premier helyszíne lesz a verseny, itt mutatkozik be az újkori Mini a rali-vb-n. Egyelőre még nem a WRC (az majd Szardínián, májusban), hanem az S2000-es változat, melyet a brazil Oliveira, és az utóbbi két esztendő PWRC bajnoka, Araújo irányít majd.

Utóbbi versenyző kategóriaváltásának feltehetően örülnek a PWRC-sek, akik számára Portugáliában lesz a második futam, hiszen egy igen erős vetélytárssal kevesebbel kell megküzdeniük. Így sem lesz gyenge a mezőny, hiszen többek között ott lesz Flodin, Ketomaki, és Semerád. Az abszolút értékelésben nem lesz sok sanszuk, hiszen számos S2000-es autó is szerepel a nevezési listán, akiket nehéz lesz megelőzniük. A hétvégén debütál a JWRC-t váltó WRC Academy, amely a fiatal tehetségek számára kiírt sorozat, R2-es Fiestákkal küzdhetnek a jövő reménységei.

Nehezen indult Araújo számára a hét, az S2000-es Mini motorja elromlott az egyik teszten. Az indulás ezzel együtt nincs veszélyben

A rali csütörtök délután kezdődik a szuperspeciállal, az első murvás szakasz pedig péntek reggel rajtol.

0 Tovább

A Fordnál nem aggódnak a műszaki hibák miatt

A Mexikó-ralin viszonylag sok műszaki meghibásodás történt a Fiesta WRC-knél. Bár a két gyári autó csaknem problémamentesen teljesítette a szezon egyik legkeményebb versenyét, a privát autók gyakran robbantak le.

Block nagyon készült a versenyre, de minden nap elromlott az autója

A legszerencsétlenebb talán Ken Block volt, aki alatt összesen négyszer állt meg az autó, többnyire egy rejtélyes elektromos hiba miatt. Henning Solberg a kormányszervóval küszködött napokig, az igen ritkán kieső Matthew Wilson pedig szintén a technika miatt volt kénytelen feladni a futamot. Novikov Fiestájában a motor főtt meg, de ez az egyik ugratón megsérült hűtő számlájára írható, míg Villagra kocsijában féltengely törött el, ráadásul épp több millió tévénéző szeme láttára, az utolsó szakasz rajtjában.

Akit nem sújtott műszaki hiba, az vagy balesetet szenvedett (Kuipers), vagy defektet kapott (Latvala és Østberg), egyedül Hirvonen úszta meg a hétvégét komolyabb gond nélkül.

Christian Loriaux, a Ford technikai igazgatója adott magyarázatot a sok problémára. Elmondta, hogy egyszerűen nem volt lehetőség 30 fokban tesztelni az autót, hiszen a gyakorlásra csak Európában van lehetőség, ott viszont 15 foknál nem volt sehol melegebb az utóbbi hónapokban. Az elektronikai malőrök egyértelműen a hőség számlájára írhatók, hiszen a különböző kompjúterek egyszerűen túlmelegedtek, ezt gyorsan orvosolja majd a csapat.

A Ford sikereinek kovácsai: Loriaux, Wilson és Quinn

Az egyéb hibákat a rossz utak, a defekteket pedig az új abroncsok számlájára írta Loriaux, aki biztos benne, hogy minden érintett fejlődik a következő versenyekre, és Portugáliában már nem fognak hasonló poblémák előfordulni.

0 Tovább

Citroën-Ford 1:1

Két napon át fej-fej mellett küzdött Ogier és Loeb a győzelemért, és mivel csupán 10 másodperc választotta el őket egymástól, a döntés a vasárnapi három szakaszra maradt.

Korai volt Loeböt temetni a Svéd-rali után, a francia végül fölényesen nyerte a futamot

A két gyári Citroën-pilóta értelemszerűen teljes gázon volt kénytelen autózni, míg a többiek - akik egymástól már tisztes távolságra voltak - az utolsó gyorsaságira, a pluszpontokért zajló Power Stage-re tartalékoltak. Solberg például a súlycsökkentés jegyében egyetlen pótkerékkel indult el a szervizparkból, és a fordosok is tartogatták az abroncsaikat a hajrára.

A Loeb-Ogier párbaj hamar eldőlt: a világbajnok az első, 29 km-es szakaszon támadást indított csapattársa ellen, aki látván a számára kedvezőtlen részidőket a kelleténél jobban kapcsolt rá, és lecsúszott az útról. A DS3 WRC egyik első futóműve kitörött, így Ogier kiesett a versenyből. Loeb azonnal visszavett a tempóból, hiszen innentől már neki sem volt miért sietnie. Ezzel együtt - ha csak egy tizeddel is - nyerte a szakaszt Latvala előtt, a versenybe harmadszor is visszaálló Block pedig felkapaszkodott a tizedik helyre, igaz majdnem háromnegyed órás hátránnyal.

Henning Solberg már elég sokat szerelt az első két nap során is, de a második szakasz rajta előtt még egy ékszíjcserét is be kellett iktatnia, hogy el tudjon indulni. A késés miatt kapott egy kis büntetést, ám ez nem osztott, nem szorzott: az élen állók már olyan messze voltak egymástól, hogy senki nem sietett - mindenki az élő televíziós közvetítés mellett zajló fináléra készült -, a gyorsaságit Latvala nyerte. Szegény Block viszont egy újabb elektromos hiba miatt ismét visszaesett, így Villagra ölébe hullott az utolsó pontszerző hely.

Príma hétvégét zárt a Ford, Hirvonen és Latvala is a dobogón végeztek, ráadásul néhány extra ponttal is gazdagodtak

A 8,28 km-es Guanajuato nevű pályát az élen állók fordított sorrendben teljesítették, fantasztikus közönség előtt. Villagra kezdett, de szinte utcai tempóban hajtott, egy törött féltengely miatt. A nagyok közül az első igazán jó időt Petter Solberg futotta. Őt Hirvonen szárnyalta túl, majd az utolsóként rajtoló Loeb furakodott be kettejük közé, így ők hárman kapták a bónuszpontokat.

Az SWRC talpon maradt párosai izgalmas vasárnapot zártak. A vezető Al-Attiyahra folyamatosan zárkózott fel Prokop, őt viszont az első nap során két percet veszítő, de azóta nagyon gyors Hänninen veszélyeztette. Végül utóbbi a második gyorsaságin felborult, s bár tudta folytatni, esélye sem volt befogni az előtte állókat. A győzelmet így a 2011-es Dakar győztese, Al-Attiyah szerezte meg. A technikai ellenőrzés azonban még hátra volt, ott pedig elvérzett a Fiesta az üzemanyag tank egyik szepele miatt. A szabályok értelmében kizárás járt a dologért, így a katari pilóta végül pont nélkül, keserű szájízzel zárta a versenyt.

Loeb 63. diadalát aratta, míg Hirvonen hibátlan versenyzéssel lett a második. Latvala is felfért a dobogóra, Petter Solberg pedig nagyon messziről küzdötte vissza magát a negyedik helyre. A svédországi meglepetésember, ám Mexikóban újonc Østberg lett az ötödik, a végig műszaki problémákkal küzdő Henning Solberg a hatodik. Utánuk az SWRC két egysége következett, a 9. hely végül Villagráé lett, míg az utolsó pont az Al-Attiyah kizárása miatt előreugró Tänakhoz került.

Összetettben továbbra is Hirvonen vezet, Loeb a győzelemmel a második helyre jött fel. Latvala és Østberg, illetve Petter Solberg még lőtávolon belül vannak, Ogier a kiesése miatt már alaposan lemaradt. A szombati, elvileg kizárást érő ám végül nem szakncionált hibája miatt talán a sors szolgáltatott igazságot a francia esetében. A gyártók között nem történt változás az élen, a Ford őrzi előnyét a Citroën előtt.

A Mexikó-rali egészen más verseny volt, mint a szezonnyitó Svédországban. A hó sokkal kevésbé bántotta a autókat mint a sziklás murva, így a hétvégén számos műszaki probléma került elő. A túlélőversenyen a Fiesta és a DS3 is el-elromlott, talán Hirvonen volt az egyetlen, aki probléma nélkül tudta le a három napot. Az viszont az kijelenthető, hogy az első két futam alapján a Ford és a Citroën nagyjából egyformán gyors.

Háromszor esett ki a raliról Ken Block, de még így is a 10. helyen állt. A negyedik hiba végül meghiúsította a pontszerzést

Március utolsó hétvégéjén folytatódik a világbajnokság, sőt, talán inkább úgy helyes, hogy a két viszonylag speciális futam után ott kezdődik majd igazán.

A Mexikó-rali végeredménye:

1. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 3:52:27,0
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:38,4
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:23,9
4. P. Solberg/Patterson
Citroën DS3 WRC +7:38,4
5. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +8:43,5
6. H. Solberg/Minor
Ford Fiesta RS WRC +9:50,0
7. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +13:35,0
8. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +14:48,7
9. Villagra/Companc Ford Fiesta RS WRC +48:17,2
10. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +53:42,8


SWRC:

2. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 4:06:52,5
3. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +1:13,7
3. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +40:07,8

A világbajnokság állása:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 46
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 37
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 31
4. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 28
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC 23
6. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 15
7. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC 8
8. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 6
9. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 6
10. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC 4

Gyártók:

1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 73
2. Citroën Total World Rally Team 47
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 36
4. Petter Solberg WRT 12
5. Ice 1 Racing 8
6. Team Abu Dhabi 6
7. Monster World Rally Team 6
8. Munchis Ford World Rally Team 6
9. FERM Power Tools World Rally Team 4

SWRC:

1. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 25
2. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 18
3. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 15
0 Tovább
«
123

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek