Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Bútor nyerte a szezonnyitó Eger-ralit

Az Eger-rali első napján többen is kiestek az élmezőnyből, a sorozatos csúszások miatt elég későn lett vége a küzdelmeknek.

Bár már többször közel állt hozzá, élete első futamgyőzelmét aratta Bútor, s ezzel a bajnokság egyik esélyesévé lépett elő

Túl sokat nem pihenhettek a csapatok, mivel a meglehetősen egyedi időterv miatt hajnalban folytatódott a verseny, az első gyorsasági 6:57-kor indult. Az előző nap az elromlott kormányszervó miatt jócskán visszaeső Aschenbrenner nem tudott hozni Bútoron, aki ha csak néhány tizeddel is, de nyerte a szakaszt üldözője, és Botka előtt. Balogh lecsúszott az útról, és kiesett. A hosszabb pályán megfordult az állás, Asi érte el a legjobb időt, 1,3 másodperccel Bútor, és 6,8-cal az időközben harmadik helyre visszaeső Kazár előtt.

Még reggel 8 óra sem volt ekkor, és mivel az ORB mezőnyének 11:31-kor folytatódott (volna, ha nem lett volna ismét csúszás) a verseny, mindenki lógathatta a lábát néhány órán át. A bőséges szervizidőben felkészültek a csapatok a végső rohamra, melynek során a három utolsó gyorsaságit kellett letudni. Bútor előnye ekkor 13,8 másodperc volt Asi előtt, melyből a tarnaszentmáriai pályán 1,6-ot tudott faragni a címvédő. Kakuszi érte el a harmadik időt, aki ekkor a magyar értékelés 6. helyén állt. A 17 kilométeres bátori szakaszon újabb 1,3 szekundummal csökkent az élen álló Bútor előnye - Asi-Bútor-Kazár sorrend született -, és úgy tűnt, hogy ha csak valamilyen malőr (defekt, stb.) nem történik, megszerzi a pilóta a győzelmet.

Nem történt, sőt, a záró szakaszt meg is nyerte Bútor, így a hétvége során hibátlan teljesítményt nyújtva megszerezte élete első futamgyőzelmét - nagyon rászolgált már. Aschenbrennernek ezúttal bele kellett törödnie a második helybe, nem fog már soha kiderülni, hogy mi lett volna a szombati műszaki hiba nélkül, mint ahogy az is kérdés, hogy ifj. Tóth hová fért volna a másik Peugeot 207-essel, vagy Turi hol végzett volna, ha el tud indulni. Az viszont biztos, hogy a maximumon használt S2000-es és N-es autók nagyon hasonló teljesítményre képesek a magyar pályákon.

A hamadik helyre ért be a Kazár/Percze páros, mögötte a talán önmagától is többet váró Herczig, az új autóval jól szereplő Hadik, és Ford Fiestát hajtó Kakuszi ért célba. A futam végén több pilóta a kasszához fáradhatott, mivel gyorshajtáson érték őket. Senki nem kapott időbüntetést vagy kizárást, ám volt aki 570 euróval lett szegényebb az eset miatt. Az első hat helyen öt különböző márka végzett, ez mindenképpen jót tesz a bajnokságnak.

A hétvége során a szlovákiai mezőny is versenyzett az Eger-környéki pályákon, ifj. Béres győzött közöttük, aki a magyaroknál is gyorsabb volt a holland bérleményből származó Skoda Fabia WRC-vel. A Rally2 szombati futamát az Órai/Jancza duó nyerte egy Honda Civic Type-R-rel, az RTE vasárnapi versengésében pedig a Lovász/Gulyás páros volt a legjobb egy Evo IX-essel.

Jól kezdte a szezont a Kazár/Percze páros, Egerben a harmadik helyen végeztek

A hat futamból álló bajnokság négy hét múlva, Miskolcon folytatódik, szintén aszfalton.

Az Eger-rali végeredménye:

1. Bútor/Bacigál Peugeot 207 S2000
1:20:16,3
2. Asi/Pikó Mitsubishi Lancer Evo IX
+12,2
3. Kazár/Percze Mitsubishi Lancer Evo IX +39,3
4. Herczig/Benics Skoda Fabia S2000
+1:02,0
5. Hadik/Juhász Subaru Impreza STi
+1:36,2
6. Kakuszi/Kakuszi
Ford Fiesta S2000 +1:51,4
0 Tovább

Bútor vezet Egerben, ifj. Tóth kiesett

Az Eger-rali első napján sokan estek ki az élmezőnyből, a versenynap jelentős késéssel ért véget.

Ifj. Tóth nagyott esett, remélhetőleg a következő futamra újjáépül a Peugeot

A futam egy nagyon gyors pályával kezdődött, amelyen a turbós autók előnyben voltak az S2000-esekkel szemben. Aschenbrenner nyerte a szakaszt, Botka és Bútor előtt, de hozzá kell tenni, hogy nagyon szoros eredmények születtek a rövid gyorsaságin, alig néhány tizedmásodperc választotta el a versenyzőket.

A következő, hosszabb szakaszon ifj. Tóthék kiestek, lecsúsztak az útról, a Peugeot 207 megakadt egy kőben, és alaposan összetörött. Mivel a kocsi elállta a következő versenyzők útját, többen megállapított időt kaptak. A leggyorsabb ismét Asi volt, aki ekkor 4,4 másodperccel vezetett Bútor előtt, a harmadik helyen Hideg állt.

A szlovák bajnokságban még értékelik a WRC-ket, még mindig ezek az autók a leggyorsabbak

Az első szervizelési lehetőség után újra a gyors egerszalóki pályán száguldott végig a mezőny, Asi-Bútor-Botka sorrendben, ám a bajnok pilóta autójában elromlott a szervókormány, ezért komoly megpróbáltatások vártak rá a 25,6 km-es másik gyorsaságin. Ott Bútor futotta a legjobb időt Kazár és Herczig előtt, előbbiek átvették összetettben a vezetést. Spitzmüller autójában elromlott a váltó, ki kellett állniuk.

Ekkor már több mint egy órás csúszásban volt a verseny a balesetek, illetve egy bozóttűz miatt, a harmadik kör előtt félő volt, hogy rásötétedik a mezőnyre. Az ötödik gyorsaságit a megjavított autóval Aschenbrenner nyerte, ezzel visszavette a második helyet Kazártól. Az utolsó pálya rajtja sokáig állt, mivel egy ittas nézőhöz be kellett mennie a mentőautónak, így szürkületben indultak el az autók. Bútor, Kazár, Asi sorrend született az élen, és egyben ez lett a nap végi sorrend is.

Hat gyorsasági után Bútor áll az élen

Az Eger-ralin indult a szlovák mezőny is, komoly autókkal, több WRC-vel is színesítették a napot. Közöttük egyelőre ifj. Béres a leggyorsabb, aki abszolút értékelésben is vezeti a futamot a Fabia WRC-vel.

Az Eger-rali állása az első nap után:

1. Bútor/Bacigál Peugeot 207 S2000
44:00,4
2. Kazár/Percze Mitsubishi Lancer Evo IX
+13,7
3. Asi/Pikó Mitsubishi Lancer Evo IX +14,2
4. Herczig/Benics Skoda Fabia S2000
+26,2
5. Hadik/Juhász Subaru Impreza STi
+33,4
6. Balogh/Holczer
Mitsubishi Lancer Evo IX +45,8
0 Tovább

Kettős Citroën győzelem a Portugál-ralin

A verseny második napja után az élmezőny tagjai között jókora különbségek alakultak ki, így az első szakaszokon nem sok izgalomra lehetett számítani. Ennek megfelően a Ford két gyári pilótája minden különösebb ellenállás nélkül volt a leggyorsabb, Hirvonen nyerte a szakaszt (a futamon az elsőt), s ezzel átvette a 4. helyet Wilsontól.

2010 után idén is Ogier győzött Portugáliában. Érdekes szezont jósol a két Sébastien vetélkedése

A második pályán szinte mindenki lazsált, illetve az itinert pontosította délutánra, hiszen ez volt az utolsó gyorsasági, a Power Stage helyszíne. Hirvonen Fiesta WRC-jében eltörött az egyik féltengely, ezért ismét visszaesett az ötödik helyre, de nagyon nem agódott, mivel a szervizben könnyen orvosolható volt a probléma. A szakaszt Petter Solberg nyerte, neki még érdemes volt sietnie, hogy a 9. helyről előrébb lépjen, míg a gyári Citroënek minden kockázat nélkül teljesítették a pályát. Loeb lemondott arról hogy támadja Ogiert, egyrészt a jelentős, fél percnél is nagyobb különbség miatt, másrészt meg azért, mert egy csapathoz tartoznak, és a franciáknak fontos hogy a gyártók között minél jobban szerepeljenek.

Délutánra eleredt az eső. Az élmezőny fordított sorrendben indult a pályákra, az utolsó szakasz televíziós közvetítése miatt. Addig még hátravolt egy gyorsasági, melyet Solberg nyert, de úgy tűnt, Räikkönent már nem fogja utolérni. Hirvonen ismét visszaelőzte Wilsont, az élen álló hármas pedig óvta abroncsait a fináléra. Henning Solberg autójában elromlott a turbó, ezért alaposan visszesett, még a pontszerzés is veszélybe került.

Zárásként következett a Power Stage, amelyet egy igen nehéz és hosszú, 31 km-es pályán rendeztek meg. A nagyok közül először Østberg állított fel egy eredményt, amely az addigiaknál lényegesen jobb volt, majd nem sokkal később jött Petter Solberg, és még honfitársára is rávert majdnem fél percet. Úgy tűnt, nehéz lesz annál az időnél jobbat jönni, sőt, Solberg abban bízott, hogy a gyári pilóták nem kockáztatnak három pontért, de nem lett igaza.

Egész hétvégén estek-keltek a Fordok, ehhez képest jó a harmadik illetve a negyedik helyezés

Már Hirvonen futásán is látszott, hogy ez bizony nem biztonsági autózás. A hibás géppel vánszorgó márkatárs, Henning Solberg igen sportszerűen félreállt az útjából, ám a pálya második felében eltörött a Fiesta WRC futóművében egy alkatrész, így hiába vezetett a pálya közepén, végül kikapott Pettertől. Jött viszont Latvala, aki egészen szenzációs időt ért el, amikor Solberg meglátta a kijelzőn hogy több mint 10 másodpercet kapott, először nem is akarta elhinni. De nem volt még vége a tűzijátéknak: Loeb még Hirvonen teljesítményére is rátett egy lapáttal, és tovább faragott (bő egy másodpercet) az időből, majd Ogier is beért a harmadik helyre, így a pluszpontokat Loeb, Latvala és Ogier kapta, Solberg csak a negyedik lett.

A Portugál-ralit Ogier kényelmes előnnyel nyerte Loeb előtt, Latvala percekkel lemaradva a harmadik, míg Hirvonen a negyedik. Ötödiknek jött be a sokadszor is nem túl gyors, de megbízható Wilson, mögé érkezett Petter Solberg, aki végül Räikkönent is megelőzte. Villagra a nyolcadik, Henning Solberg megtartotta a kilencedik pozícióját, Kuipers pedig maradt a tizedik.

A PWRC értékelésben Paddonra ráijesztett a technika, eltörött a Subaru egyik lengéscsillapítója, de volt akkora előnye, hogy az élen maradjon. Ketomaki lett a második, míg a harmadik helyre feljött az első, svédországi futamot nyerő, majd Portugáliában az abroncsaival szenvedő Semerád. A WRC Academy első viadalát az észt Kaur nyerte.

Összetettben Hirvonen és Loeb között pontegyenlőség alakult ki, és Latvala illetve Ogier sincs tőlük nagyon lemaradva, valamint még Petter Solberg az, aki közéjük furakodhat. A gyártók között a Citroën a kettős győzelemmel alaposan feljött a Fordra.

A harmadik futam után is úgy tűnik, hogy nagyjából egyforma gyors a DS3 WRC és a Fiesta WRC, van azonban egy nagy különbség: míg a gyári Citroënek nem nagyon romlanak el, a Fordokkal sok a probléma, illetve a defektek is inkább őket sújtják.

Úgy tűnik, Loebnek nagyon meg kell küzdenie idén a címvédésért, és ebben legnagyobb ellenfele a saját csapattársa lehet. A Power Stage-en elért első idejében minden dühe benne volt

Folytatás elvileg három hét múlva, Jordániában, remélhetőleg az ottani politikai helyzet nem akadályozza meg a rali megrendezését.

A Portugál-rali végeredménye:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 4:10:53,4
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +31,8
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +3:22,1
4. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +6:16,3
5. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +7:48,5
6. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +10:17,4
7. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +10:54,1
8. Villagra/Diaz Ford Fiesta RS WRC +11:38,8
9. H. Solberg/Minor
Ford Fiesta RS WRC +14:16,4
10. Kuipers/Miclotte
Ford Fiesta RS WRC +17:54,6

PWRC:

1. Paddon/Kennard Subaru Impreza WRX STi
4:33:33,4
2. Ketomaki/Risberg Mitsubishi Lancer Evo X
+7:39,9
3. Semerád/Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX
+9:12,6

A világbajnokság állása:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 58
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 58
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 48
4. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 41
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC 31
6. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 28
7. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC 12
8. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 10
9. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC 10
10. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 6

Gyártók:

1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 100
2. Citroën Total World Rally Team 90
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 40
4. Petter Solberg WRT 22
5. Ice 1 Racing 16
6. Munchis Ford World Rally Team 12
7. Team Abu Dhabi 7
8. FERM Power Tools World Rally Team 6
9. Monster World Rally Team 6

PWRC:

1. Semerád/Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX 40
2. Paddon/Kennard Subaru Impreza WRX STi 25
3. Gorban/Larens Mitsubishi Lancer Evo IX 22
0 Tovább

Ogier és Loeb vezeti a Mexikó-ralit

A verseny csütörtöki nyitányán többen elvéreztek, de 10 perces büntetéssel mindenki nekivághatott a pénteki, immár murvás szakaszoknak.

A rali első napján csak Loeb és Ogier tudtak szakaszt nyerni

A hatalmas por miatt a szokásostól eltérő módon három percenként indították a párosokat, de ezért igazán nem kellett nagy csúszásra számítani, hiszen alig két tucatnyi autóból állt a mezőny. Az első, 26 km-es pályán egyértelműen kijött az elsőként indulók hátránya, a Fordok szenvedtek, a Citroënek szárnyaltak. Ogier, Loeb, Petter Solberg volt a sorrend az élen, Latvala és Hirvonen csak utánuk következtek. Villagra odacsapta a Fiesta WRC futóművét egy sziklához, és nem tudta folytatni - az argentin szombaton talán folytathatja.

Kivétel nélkül minden pilóta panaszkodott arra, hogy gyengék az autók. A 2000 méter feletti pályákon erre számított is mindenki, és úgy tűnik, hogy idén egyformán hátráltatja a csapatokat a jelenség, a Citroën korábban megszokott magaslati erőfölénye ezúttal nem jelentkezett.

A franciák előnye viszont változatlan volt abban a tekintetben, hogy míg Hirvonen és mártatársai csúszkáltak a porban, addig ők már sokkal jobb tapadás mellett tudták teljesíteni a szakaszokat. A másodikon is Ogier volt a legjobb, hajszállal Loeb előtt, míg Østberg egy defekt miatt - meg kellett állnia kicserélni a kereket - négy percet veszített, és ezzel alaposan visszaesett.

A harmadik gyorsaságit a változatosság kedvéért Loeb nyerte, néhány tizeddel csapattársa előtt. Ezúttal Latvala kapott defektet, de a finn sokkal gyorsabban hajtotta végre a kerékcserét, így "csak" két percet kapott az élen állóktól. A szervizelési lehetőség előtt a mezőny teljesítette a Leónban felépített utcai pályát, az aszfaltos szakaszon Loeb érte el a legjobb időt, és ezzel átvette a vezetést. Szorosan mögötte Ogier állt, Petter Solberg már kissé lemaradva, 18 másodperc hátránnyal követte őket. Hirvonen még egy percen belül volt Loebhöz képest, az ötödik Wilson, és a Fiesta WRC-vel a tőle szokatlanul megfontolt stílusban barátkozó Novikov már jócskán lemaradt. Henning Solberg, Kuipers és Latvala csak utánuk következtek.

A szervizparkban Ogier elkövetett egy hibát: a gyűjtő helyett rögtön a csapatához igyekezett, majd rájött hogy hibázott, és visszaállt oda ahová kell. Ekkor még nem lehetett tudni hogy kap-e büntetést, és ha igen milyet, de akár az is a levegőben lógott, hogy kizárják a versenyből.

Amit lehetett, kihozta a napból Hirvonen, egyelőre az összetett harmadik hely az övé

Hirvonen abban reménykedett, hogy délután már nem lesz akkora hátrányban a többiekhez képest, hiszen egyszer már végigment a mezőny a pályákon. Ám a többiek is gyorsultak, nem csak ő, a különbség nagyjából változatlan maradt. Ogier nyerte a szakaszt (és vette vissza a vezetést), Loeb a második, Latvala a harmadik időt futotta. Petter Solberg a gyorsasági nagy részén igen jól állt, de a cél előtt nem sokkal elnémult a DS3 WRC. Egyszerűen nem reagált az autó a gázadásra, és több mint hat percig tartott, mire sikerült kijavítani a hibát, sőt, még etapon is szerelni kellett, az ebből adódó késés miatt további 30 másodperc büntetést kapott a páros.

A autója viszont olyan jó lett, hogy a norvég a következő szakaszon Ogier mögött és Loeb előtt a második időt érte el - bár összetettben nagyon visszaesett. Ennek a szakasznak is megvolt a maga áldozata, Wilson személyében. A Fiesta WRC elromlott, a britnek félre kellett állnia, szombaton feltehetően ő is folytathatja.

Az utolsó murvás szakasz utáni eredmény határozta meg a másnapi rajtsorrendet. Loeb futotta a legjobb időt, de nagyon vigyázott arra, hogy nehogy megelőzze Ogiert, 1,6 másodperccel csapattársa mögött maradt, így a fiatalabbik Sébastien takarít szombaton. Hirvonen és Latvala is rendben teljesítették a pályát, Ken Block viszont ismét kiesett, újra műszaki hiba miatt.

Este még kétszer láthatták a nézők a szuperspeciálon a kocsikat. Egyszer Loeb, egyszer pedig Ogier győzött, így tovább folytatódott kettejük versenyfutása a végső győzelemért. Hirvonen hiba és probléma nélkül teljesítette a Mexikó-rali első napját, másfél perces hátránya jórészt a rajtpozíciója miatt jött össze, két napja lesz hogy fordítson. Latvala a defektje után visszakapaszkodott a negyedik helyre, a továbbra is megfontolt Novikov pedig az ötödik. Nincs messze tőle a kicsit későn bemelegedő Henning Solberg, az utánuk követező Kuipers viszont már alaposan lemaradt, a 8. pozícióban pedig már az SWRC éllovasa, Al-Attiyah áll. A szintén S2000-es autóval induló Tänak és Prokop férnek még be az első tízbe, Østberg a 11., az autójával küszködő skodás Hänninen a 12., Petter Solberg pedig a 13. helyet birtokolja.

Solberg nagy küzdő, ezt szombaton ismét bizonyíthatja, mivel egy műszaki hiba miatt több mint hét perc a hátránya

Szombaton kilenc szakasz szerepel a programban. Ogiert végül nem büntették meg, így az a kérdés, hogy maga mögött tudja-e tartani Loeböt, illetve Hirvonen hogyan teljesít majd a vetélytársai által már letakarított pályákon.

A Mexikó-rali állása az első nap után:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 1:27:22,3
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +2,3
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:22,2
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:53,6
5. Novikov/Prévot Ford Fiesta RS WRC +3:04,0
6. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC +3:16,5
7. Kuipers/Miclotte Ford Fiesta RS WRC +5:06,8
8. Al-Attiyah/Bernacchini Ford Fiesta S2000 +5:15,2
9. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +5:42,2
10. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +6:07,8


SWRC:

1. Al-Attiyah/Bernacchini Ford Fiesta S2000 1:32:37,7
2. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +27,0
3. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +52,6
0 Tovább

Indycar menő a Mexikó-ralin

A mexikói illetőségű Michel Jourdain igen sokoldalú pilóta. A neve leginkább a Champ Car/Indycar sorozatokból lehet ismerős, ahol a kilencvenes évektől versenyzett, kisebb-nagyobb sikerekkel. A legjobb szezonjában, 2003-ban az összetett 3. helyen végzett, és két futamgyőzelmet is aratott.

Jourdain utolsó Nascar szezonjában már szép summát nyert

Ez után a Nascar bajnokságban is kipróbálta magát (közepes eredménnyel), majd 2007-ben a WTCC izgalmaiba is belekóstolt, egy Seat Leon volánja mögött. Nem maradt ki az A1GP sem a repertoárból, ahol Mexikó csapatát erősítette.

2010-ben pedig jött a rali-vb: a tavalyi mexikói futamon egy N csoportos Mitsubishivel indult, és sikeresen célba ért. Megjött a kedve a szakághoz, hiszen a PWRC bajnokság további állomásain is részt vett, összesen 10 pontot sikerült szereznie.

A 2010-es Mexikó-ralin mutatkozott be a rali-vb-n Jourdain, az abszolút 19. helyen végzett

A 35 esztendős pilóta idén is megpróbálja, hazai futamán egy Evo IX-es Lancerrel áll rajthoz, Mauricio Pimentel navigálása mellett.

0 Tovább
«
12

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek