Az alábbi videó az igen izgalmas Mexikó-rali legszebb, néha drámai pillanatait eleveníti fel.
Az alábbi videó az igen izgalmas Mexikó-rali legszebb, néha drámai pillanatait eleveníti fel.
A Mexikó-ralin viszonylag sok műszaki meghibásodás történt a Fiesta WRC-knél. Bár a két gyári autó csaknem problémamentesen teljesítette a szezon egyik legkeményebb versenyét, a privát autók gyakran robbantak le.
Block nagyon készült a versenyre, de minden nap elromlott az autója
A legszerencsétlenebb talán Ken Block volt, aki alatt összesen négyszer állt meg az autó, többnyire egy rejtélyes elektromos hiba miatt. Henning Solberg a kormányszervóval küszködött napokig, az igen ritkán kieső Matthew Wilson pedig szintén a technika miatt volt kénytelen feladni a futamot. Novikov Fiestájában a motor főtt meg, de ez az egyik ugratón megsérült hűtő számlájára írható, míg Villagra kocsijában féltengely törött el, ráadásul épp több millió tévénéző szeme láttára, az utolsó szakasz rajtjában.
Akit nem sújtott műszaki hiba, az vagy balesetet szenvedett (Kuipers), vagy defektet kapott (Latvala és Østberg), egyedül Hirvonen úszta meg a hétvégét komolyabb gond nélkül.
Christian Loriaux, a Ford technikai igazgatója adott magyarázatot a sok problémára. Elmondta, hogy egyszerűen nem volt lehetőség 30 fokban tesztelni az autót, hiszen a gyakorlásra csak Európában van lehetőség, ott viszont 15 foknál nem volt sehol melegebb az utóbbi hónapokban. Az elektronikai malőrök egyértelműen a hőség számlájára írhatók, hiszen a különböző kompjúterek egyszerűen túlmelegedtek, ezt gyorsan orvosolja majd a csapat.
A Ford sikereinek kovácsai: Loriaux, Wilson és Quinn
Az egyéb hibákat a rossz utak, a defekteket pedig az új abroncsok számlájára írta Loriaux, aki biztos benne, hogy minden érintett fejlődik a következő versenyekre, és Portugáliában már nem fognak hasonló poblémák előfordulni.
A rali-világbajnokág idei újítása, hogy az utolsó szakaszon az első három helyezett bónuszpontokat (3-2-1) kap. Már Svédországban is bevált a dolog, bár a havas futam fináléja valószínűleg Solberg és Patterson helycseréje, és nem pedig Ogier elsősége miatt vált emlékezetessé.
Mexikóban többen is pályáztak a három pontra, Solberg például még az egyik pótkerekét is a szervizparkban hagyta, hogy minél könnyebb legyen az autója. A leggyorsabb végül Hirvonen volt, aki a 8,28 km-es pályán 2,1 másodpercet vert Loebre és Solbergre.
Megoszlanak a vélemények a versenyzők között arról, hogy a verseny elején, vagy a végén a fájóbb-e kiesni, de abban talán mindannyian egyetértenek, hogy a legrosszabb az első helyről feladni a futamot.
Ez történt Ogier-vel is, aki a Mexikó-rali utolsó napján csúszott le az útról, és kényszerült kiállni. A vezető helyen álló franciát csapattársa, Loeb komoly nyomás alatt tartotta, talán ennek is betudható a túlzott igyekezet, amely a balesethez vezetett.
A közelmúltban rajta kivül jónéhányan jártak hasonlóan, közöttük a legjobb pilóták is.
Tavaly Mikko Hirvonen a hazai futamán esett óriásit, ráadásul a kedvenc gyorsaságiján, és annak is a kedvenc kanyarjában. Az eset után a Ford pilótája elveszítette matematikai esélyét is a vb-címre, és a szezon hátralévő részére alaposan visszaesett a teljesítménye.
Csapattársa egy esztendővel korábban mutatta be a szakág egyik legnagyobb borulását, mely során 17-szer fordult át a tetején a Focus WRC. Portugáliában három szakasz után vezette a versenyt a fiatalabbik gyári Ford versenyző, majd jött a domboldal. Az eset érdekessége, hogy egyrészt a párosnak nem esett baja, másrészt a csapat megjavította az autót, és a szezonzárón azzal állt rajthoz Latvala.
Még a legnagyobbakkal is megesik, hogy egy pillantra nem figyelnek: Loeb 2005-ben kényelmes előnnyel vezette az Ausztrál-ralit, amikor a második napon kiegyenesített egy kanyart, és népiesen szólva emblémára vett egy fát. A Xsara WRC eleje annyira megsérült, hogy szó sem lehetett a folytatásról. A balesetnek nem voltak túl nagy következményei, hiszen a francia addigra már megnyerte a vb-t, és így legalább akkori csapattársa, Duval is bezsebelhetett végre egy győzelmet.
Nagyjából ugyanez történt 2002-ben Grönholmmal: a vb-elsőség már biztos volt, a Wales-i szezonzárót vezette a finn, amikor jött a baj. Nem sokkal később ugyanott megismételte a bukfencet Jani Paasonen is, aki akkor gyári Mitsubisihi-pilóta volt.
És végül aki talán a legtöbbet bukta azzal, hogy a vezető helyről esett ki: Colin McRae. A látványos bukásairól is híres skót 2001-ben komoly esélyekkel érkezett az utolsó futamra, bár elméletben négyen is esélyesek voltak a végső győzelemre. Az első néhány gyorsasági után nála volt az előny, ám ez a borulás véget vetett az álmoknak.
Két napon át fej-fej mellett küzdött Ogier és Loeb a győzelemért, és mivel csupán 10 másodperc választotta el őket egymástól, a döntés a vasárnapi három szakaszra maradt.
Korai volt Loeböt temetni a Svéd-rali után, a francia végül fölényesen nyerte a futamot
A két gyári Citroën-pilóta értelemszerűen teljes gázon volt kénytelen autózni, míg a többiek - akik egymástól már tisztes távolságra voltak - az utolsó gyorsaságira, a pluszpontokért zajló Power Stage-re tartalékoltak. Solberg például a súlycsökkentés jegyében egyetlen pótkerékkel indult el a szervizparkból, és a fordosok is tartogatták az abroncsaikat a hajrára.
A Loeb-Ogier párbaj hamar eldőlt: a világbajnok az első, 29 km-es szakaszon támadást indított csapattársa ellen, aki látván a számára kedvezőtlen részidőket a kelleténél jobban kapcsolt rá, és lecsúszott az útról. A DS3 WRC egyik első futóműve kitörött, így Ogier kiesett a versenyből. Loeb azonnal visszavett a tempóból, hiszen innentől már neki sem volt miért sietnie. Ezzel együtt - ha csak egy tizeddel is - nyerte a szakaszt Latvala előtt, a versenybe harmadszor is visszaálló Block pedig felkapaszkodott a tizedik helyre, igaz majdnem háromnegyed órás hátránnyal.
Henning Solberg már elég sokat szerelt az első két nap során is, de a második szakasz rajta előtt még egy ékszíjcserét is be kellett iktatnia, hogy el tudjon indulni. A késés miatt kapott egy kis büntetést, ám ez nem osztott, nem szorzott: az élen állók már olyan messze voltak egymástól, hogy senki nem sietett - mindenki az élő televíziós közvetítés mellett zajló fináléra készült -, a gyorsaságit Latvala nyerte. Szegény Block viszont egy újabb elektromos hiba miatt ismét visszaesett, így Villagra ölébe hullott az utolsó pontszerző hely.
Príma hétvégét zárt a Ford, Hirvonen és Latvala is a dobogón végeztek, ráadásul néhány extra ponttal is gazdagodtak
A 8,28 km-es Guanajuato nevű pályát az élen állók fordított sorrendben teljesítették, fantasztikus közönség előtt. Villagra kezdett, de szinte utcai tempóban hajtott, egy törött féltengely miatt. A nagyok közül az első igazán jó időt Petter Solberg futotta. Őt Hirvonen szárnyalta túl, majd az utolsóként rajtoló Loeb furakodott be kettejük közé, így ők hárman kapták a bónuszpontokat.
Az SWRC talpon maradt párosai izgalmas vasárnapot zártak. A vezető Al-Attiyahra folyamatosan zárkózott fel Prokop, őt viszont az első nap során két percet veszítő, de azóta nagyon gyors Hänninen veszélyeztette. Végül utóbbi a második gyorsaságin felborult, s bár tudta folytatni, esélye sem volt befogni az előtte állókat. A győzelmet így a 2011-es Dakar győztese, Al-Attiyah szerezte meg. A technikai ellenőrzés azonban még hátra volt, ott pedig elvérzett a Fiesta az üzemanyag tank egyik szepele miatt. A szabályok értelmében kizárás járt a dologért, így a katari pilóta végül pont nélkül, keserű szájízzel zárta a versenyt.
Loeb 63. diadalát aratta, míg Hirvonen hibátlan versenyzéssel lett a második. Latvala is felfért a dobogóra, Petter Solberg pedig nagyon messziről küzdötte vissza magát a negyedik helyre. A svédországi meglepetésember, ám Mexikóban újonc Østberg lett az ötödik, a végig műszaki problémákkal küzdő Henning Solberg a hatodik. Utánuk az SWRC két egysége következett, a 9. hely végül Villagráé lett, míg az utolsó pont az Al-Attiyah kizárása miatt előreugró Tänakhoz került.
Összetettben továbbra is Hirvonen vezet, Loeb a győzelemmel a második helyre jött fel. Latvala és Østberg, illetve Petter Solberg még lőtávolon belül vannak, Ogier a kiesése miatt már alaposan lemaradt. A szombati, elvileg kizárást érő ám végül nem szakncionált hibája miatt talán a sors szolgáltatott igazságot a francia esetében. A gyártók között nem történt változás az élen, a Ford őrzi előnyét a Citroën előtt.
A Mexikó-rali egészen más verseny volt, mint a szezonnyitó Svédországban. A hó sokkal kevésbé bántotta a autókat mint a sziklás murva, így a hétvégén számos műszaki probléma került elő. A túlélőversenyen a Fiesta és a DS3 is el-elromlott, talán Hirvonen volt az egyetlen, aki probléma nélkül tudta le a három napot. Az viszont az kijelenthető, hogy az első két futam alapján a Ford és a Citroën nagyjából egyformán gyors.
Háromszor esett ki a raliról Ken Block, de még így is a 10. helyen állt. A negyedik hiba végül meghiúsította a pontszerzést
Március utolsó hétvégéjén folytatódik a világbajnokság, sőt, talán inkább úgy helyes, hogy a két viszonylag speciális futam után ott kezdődik majd igazán.
A Mexikó-rali végeredménye:
1. | Loeb/Elena | Citroën DS3 WRC | 3:52:27,0 |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Fiesta RS WRC | +1:38,4 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Fiesta RS WRC | +2:23,9 |
4. | P. Solberg/Patterson |
Citroën DS3 WRC | +7:38,4 |
5. | Østberg/Andersson | Ford Fiesta RS WRC | +8:43,5 |
6. | H. Solberg/Minor |
Ford Fiesta RS WRC | +9:50,0 |
7. | Prokop/Tománek | Ford Fiesta S2000 | +13:35,0 |
8. | Hänninen/Markkula | Skoda Fabia S2000 | +14:48,7 |
9. | Villagra/Companc | Ford Fiesta RS WRC | +48:17,2 |
10. | Tänak/Sikk | Ford Fiesta S2000 | +53:42,8 |
SWRC:
2. | Prokop/Tománek | Ford Fiesta S2000 | 4:06:52,5 |
3. | Hänninen/Markkula | Skoda Fabia S2000 | +1:13,7 |
3. | Tänak/Sikk | Ford Fiesta S2000 | +40:07,8 |
A világbajnokság állása:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Fiesta RS WRC | 46 |
2. | Loeb/Elena | Citroën DS3 WRC | 37 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Fiesta RS WRC | 31 |
4. | Østberg/Andersson | Ford Fiesta RS WRC | 28 |
5. | P. Solberg/Patterson | Citroën DS3 WRC | 23 |
6. | Ogier/Ingrassia | Citroën DS3 WRC | 15 |
7. | H. Solberg/Minor | Ford Fiesta RS WRC | 8 |
8. | Andersson/Axelsson | Ford Fiesta RS WRC | 6 |
9. | Prokop/Tománek | Ford Fiesta S2000 | 6 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën DS3 WRC | 4 |
Gyártók:
1. | Ford Abu Dhabi World Rally Team | 73 | ||
2. | Citroën Total World Rally Team | 47 | ||
3. | M-Sport Stobart Ford Rally Team | 36 | ||
4. | Petter Solberg WRT | 12 | ||
5. | Ice 1 Racing | 8 | ||
6. | Team Abu Dhabi | 6 | ||
7. | Monster World Rally Team | 6 | ||
8. | Munchis Ford World Rally Team | 6 | ||
9. | FERM Power Tools World Rally Team | 4 |
SWRC:
1. | Prokop/Tománek | Ford Fiesta S2000 | 25 |
2. | Hänninen/Markkula | Skoda Fabia S2000 | 18 |
3. | Tänak/Sikk | Ford Fiesta S2000 | 15 |
Utolsó kommentek