Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Henning Solberg 100. vb-futamán indult Jordániában

A rali-világbajnokság egyik legmókásabb figárája Henning Solberg, aki Jordániában ünnepelte a 100. futamát a sorozatban.

 

A Ford csapat első embere, Malcolm Wilson adta át Solbergnek a norvég miniszterelnök levelét, melyben a jubileumhoz gratulál

 

A norvég némi ralikrossz és norvég ralizás után 1998-ben a Svéd-ralin debütált az elitben, egy A8-as Toyota Celica GT-Fourral. (Érdekes, hogy Petter is ugyanott, ugyanakkor, ugyanolyan kocsival kóstolt bele a világbajnokság hangulatába.) A havas versenyen nem kisebb nevek végeztek a dobogón, mint Mäkinen, Sainz és Kankkunen, a 12. helyen végző Henning pedig első futamán megszerezte Burns skalpját, illetve saját öccséét is.

 

Ezek után csak évente egy-két alkalommal indult vb-futamon Henning, időnként a közben jóval sikeresebbé váló Petter finanszírozta bátyja próbálkozásait. Az első világbajnoki pontra 2004-ig, a 15. futamig kellett várnia - miközben öccse már világbajnok volt a Subaruval -, a Svéd-ralin a hatodik helyet szerezte meg egy privát Peugeot 206 WRC-vel. Navigátora ekkor már jó ideje honfitársa, Cato Menkerud volt, aki a következő esztendőkre is hű társául szegődött.

 

2005-ben a havas, és néhány murvás futamra a Ford gyári autót adott az idősebbik Solberg alá, de csak kétszer sikerült pontszerző helyen végeznie, így a kapcsolat az év végén megszakadt. A következő esztendőben az ÖMV támogatásával az aszfaltos viadalok kivételével teljes szezont futhatott egy Peugeot 307 WRC-vel, és a sikerek sem maradtak el: több pontot érő helyezés mellett Törökországban Grönholm és Hirvonen mögött sikerült elcsípni a harmadik pozíciót, ez pedig nem gyári versenyzőként óriási teljesítmény volt már akkor is.

 

2007-ben megkezdődött Henning Solberg máig is tartó karrierje a Stobart-Fordnál. Norvégiában és Japánban is a dobogóra állhatott, és az év végén az előkelő 6. pozícióban zárt. Ezek után viszont a gyári pilóták technikai fölénye miatt egyre nehezebb volt az élmezőnyben autózni, ennek ellenére 2008-ban is jónéhány pontszerző hely és szakaszgyőzelem mutatta, hogy az idősebb Solberg is nagyon jó, különösen hóban és a durvább murvás felületen. Egy esztendővel később Argentínában, és Lengyelországban ismét összejött egy-egy harmadik hely, ezzel a szezon végén ismét a hatodikként végzett, mindössze két ponttal lemaradva öccse mögött.

 

2010-re Henning hosszú idő után navigátort cserélt, Manfred Stohl régi társa, Ilka Minor ült be mellé. Az új páros nem minden futamon a Focus WRC-vel állt rajthoz, négy alkalommal S2000-es Fiestában ültek, a rossznyelvek szerint a csapat az idei Fiesta WRC bizonyos alkatrészeit teszteltette velük versenykörülmények között. A Finn-ralin (még a Focussal) nagyon nagyot esett Solberg, az autót a Catalunya-ralira sikerült megjavítani, ahol Turán Frigyes indult vele - az autó pályafutása ott végleg véget ért. 2011-ben is a Stobart csapatot erősíti a Solberg/Minor páros, akik Monte-Carlóban az IRC-zésbe is belekóstoltak, kevés sikerrel. A vb-futamokon sem megy egyelőre a norvégnak, sorozatosan műszaki hibák sújtják, de még bőven van idő javítani.

 

Az utóbbi esztendőkben Henning Solberg védjegyévé vált a narancsszínű autó, néhány hete azonban egy új szponzor jóvoltából tarkává vált a dizájn

 

Az eddigi 100 futamból 76-ot fejezett be a pilóta, ötször állhatott a pódiumra, 31 szakaszgyőzelmet, és 181 pontot szerzett. Henning Solberg öccsével együtt hatalmas népszerűségek örvend hazájában, az emberek imádják őket, nem csoda, hogy a norvég miniszterelnök is gratulált a jubileumhoz.

0 Tovább

Jordán-rali, Power Stage videó

Soha nem látott izgalmakat hozott a Jordán-rali záró szakasza, a Power Stage.

 

Az utolsó gyorsasági előtt Latvala 0,5 másodperccel állt Ogier előtt, így mindketten már csak emiatt is motiváltak voltak hogy 100%-on autózzanak, ám ott volt Loeb és Latvala is, akik megtehették hogy kicsit rápihanjenek a finélára, ezért velük is számolni kellett.

 

A túlfeszített tempó miatt mind a négyen vétettek néhány kisebb hibát, de ezzel együtt is lényegesen gyorsabbak voltak a többieknél. A szakaszt - és a versenyt - végül Ogier nyerte, aki Hirvonennel azonos időt futott a Power Stage-en, Loeb 0,3, Latvala pedig 0,7 szekundummal volt lassan náluk.

 

A rendkívül szoros befutó az alábbi videókon élhető át újra.

 

 

0 Tovább

Drámai csatában Ogier nyerte a Jordán-ralit

A csonka Jordán-rali másodiknak nevezett első napja végén történt taktikázás izgalmas szombatot ígért. Loeb ugyanis nemcsak lelassított az utolsó gyorsaságin, hanem 11-12 másodpercre meg is állt - ráadásul nem a cél előtt, hanem a szakasz közepén -, ezzel pedig teljesen összezavarta ellenfeleit. Egyedül Ogier nem kapta be a horgot, padlógázon ment végig, így majd' fél perces előnnyel térhetett nyugovóra. A második helyen álló Loeb nyakán viszont közvetlenül ott volt a miatta lassító Latvala és Petter Solberg, így az élen állók közül tulajdonképpen mind a négyen esélyesek voltak a végső győzelemre.

 

Nem remegett meg Ogier keze a döntő pillanatban, jutalma az idei második futamgyőzelem

 

Ahhoz képest hogy záró napról volt szó, viszonylag sokat kellett menni, nyolc közepesen hosszú gyorsasági szerepelt a programban. Az elsőn Loeb megmutatta, hogy időarányosan tudja a tervét hozni, mert ő érte el a legjobb időt Latvala és Solberg előtt, Ogiernek 6,7 másodpercet adott. A második pályát viszont a Ford-pilóták uralták, így a világbajnok számára nyilvánvalóvá vált, hogy nem csak előre, hanem hátra is kell nézegetnie, mivel Latvala és Solberg is nagyon feljöttek rá.

 

A harmadik pálya volt a leghosszabb, és az eredmények láttán - ismét a két Ford érte el a legjobb időt - újra át lehetett gondolni a taktikát, hiszen Ogier tartotta előnyét a hibázó Loeb előtt, a szárnyaló Latvala előzött, és feljött a második helyre a két francia közé. Solberg is nagyon közel került hozzájuk, még annak ellenére is, hogy defekttel jött le a pályáról. A szervizpark előtti utolsó szakaszt ismét Loeb nyerte Latvala előtt. A finn röviden csak annyit mondott a célban arra a kérdésre, hogy mi kellene ahhoz hogy gyorsabb legyen, hogy erősebb autó. A tizedekért folyó küzdelmet jól jellemzi, hogy ő már ekkor is csak egy pótkerékkel ment, pedig ezt a cselt csak akkor szokták bevetni a pilóták, amikor minden-mindegy alapon harcolnak a győzelemért.

 

Féltávnál tehát Ogier még vezetett, ám előnye 18,9 másodpercre csökkent Latvala, 20,7-re Loeb, és 28,8-ra Solberg előtt. Hirvonen az ötödik helyen senkitől nem zavartatva autózgatott, és már a finálára spórolt.

 

A második kör elején Latvala sokkolta a többieket: Loebnek 4, Ogiernek 8 másodpercet adott, míg Petter Solberg lecsúszott az útról, és alaposan összetörte autóját, kishíján néhány fotóst is elütött. Kár érte, mert a bajnokság szempontjából nagyon jó lett volna ha a norvég jól szerepel, remélhetőleg ez az eset sem töri meg a pilóta lelkesedesését. A következő szakaszon Latvala ismét bemutatót tartott a többieknek, és egy újabb első idővel 5 szekundumra csökkentette hátrányát Ogier-val szemben. Loeb csak a negyedik lett, a super rally szabályok szerint visszaálló Henning Solberg is megelőzte.

 

Szenzációs záró napot futott Latvala, ám a Power Stage-en elkövetett apró hiba sok pontjába került

 

A világbajnok úgy döntött, hogy ezután nincs esélye a győzelemre, inkább tartogatja az erejét - no meg az abroncsait - a Power Stage-re, ezért az utolsó előtti szakaszt ellazsálta. Nem így Latvala, aki egy újabb legjobb idővel átvette a vezetést Ogiertől. Hirvonen szintén már a pluszpontokra gondolhatott, amikor minden rizikó nélkül letudta a gyorsaságit, Räikkönen viszont egy defekt miatt elveszítette a Wilsonnal eddig sikerrel megvívott párbaját, visszaesett a hatodik helyre a brit mögé. Az F1-es világbajnok kereke nem a Michelin hibája miatt eresztett le - a franciák megerősített abroncsokkat érkeztek a ralira, melyek remekül állták a sarat -, hanem egy szikla miatt, amit az út közepére rakott valaki, Ogier illetve Loeb is majdnem eltalálták a mesterséges akadályt.

 

Mivel a Jordán-rali utolsó gyorsaságija előtt hosszabb szünet volt, alkalom nyílt átgondolni a taktikát. A televíziós közvetítés miatt megfordították az élmezőny sorrendjét, így Ogiert nem hátráltatta a takarító szerep, gyakorlatilag ki-ki meccsre készülhetett Latvalával, mivel mindössze 0,5 másodperc választotta el őket egymástól.

 

Ezek után nem is volt kérdés, hogy ők ketten mindent bevetnek a futamgyőzelem, illetve a plusz három pont reményében. Sokáig Henning Solbergé volt a legjobb eredmény, majd következett a négy gyári pilóta. Ők olyat produkáltak, amit még a vb rendszeres nézői is sokáig emlegetnek majd: mind a négyen teljesen a határon autóztak, és elképesztő módon 0,7 másodpercen belüli időt futottak egymáshoz képet. Ogier és Hirvonen holtversenyben voltak a legjobbak, és mivel Latvaláé volt a négy közül a legrosszabb eredmény, a francia 0,2 szekundummal megnyerte a Jordán-ralit. Latvala szomorú volt, nem igazán vigasztalja valószínűleg, hogy a rali-vb történetének legszorosabb befutóját veszítette el. Loeb maradt a harmadik, Hirvonen pedig a negyedik. Wilson megtartotta Räikkönen előtt az ötödik pozíciót, aki Villagra és Al Qassimi előtt végzett. Rajtik kívül Kuipers, és Sousa fértek még be az első tízbe.

 

A nagyokhoz hasonló drámai végjátékot hozott az SWRC kategória záró napja. A helyi viszonyokkal szemlátomást jó viszonyban lévő, toronymagasan vezető Al-Attiyah Fordjának motorja a reggeli első szakaszon elromlott, a katari versenyző feladta a futamot. (Mexikó után másodszor veszített el versenyt vezető helyről...) Ezek után hiába nyerte a gyorsaságikat a pénteken hibázó, majd visszaálló Brynildsen, Turánék stabilan a harmadik helyen autóztak. Sajnos a szép álom az utolsó előtti pályán szertefoszlott, miután a Fiesta kigyulladt. Ezek után Sousa kényelmesen nyert, Kruuda és Gassner előtt.

 

Csaknem a dobogóra ért első SWRC-s versenyén a magyar csapat, sajnos a technika nem bírta

 

Összetettben igen szorossá vált az élmezőny, az első Loeb és a negyedik Latvala között mindössze nyolc pont a különbség. A gyártók meccse is kiegyenlítettnek tűnik (jelenleg számszerűsítve is 130-130 az állás), ezért a következő, május eleji Szardínia-rali rendkívüli izgalmakat ígér, ráadásul élesben is bemutatkozik a Mini, illetve bejelentik a Volkswagen visszatérését is.

 

A Jordán-rali végeredménye:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 2:48:28,2
2. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,2
3. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +27,7
4. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2:47,7
5. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +5:44,9
6. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +6:14,9
7. Villagra/Perez-Companc Ford Fiesta RS WRC +9:18,7
8. Al Qassimi/Orr Ford Fiesta RS WRC +9:43,7
9. Kuipers/Miclotte Ford Fiesta RS WRC +14:27,5
10. Sousa/Costa Ford Fiesta S2000
+15:05,5

 

SWRC:

1. Sousa/Costa Ford Fiesta S2000 3:03:33,1
2. Kruuda/Järveoja Skoda Fabia S2000 +22,3
3. Gassner/Wüstenhagen Skoda Fabia S2000 +3:43,2

 

A világbajnokság állása:

1. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 74
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 72
3. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 69
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 66
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC 31
6. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 28
7. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC 22
8. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC 18
9. Villagra/Perez-Companc Ford Fiesta RS WRC 12
10. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC 10

 

Gyártók:

1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 130
2. Citroën Total World Rally Team 130
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 43
4. Ice 1 Racing 22
5. Petter Solberg WRT 26
6. Munchis Ford World Rally Team 20
7. Team Abu Dhabi 13
8. FERM Power Tools World Rally Team 10
9. Monster World Rally Team 6

 

SWRC:

1. Kruuda/Järveoja Skoda Fabia S2000 30
2. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 25
3. Sousa/Costa Ford Fiesta S2000 25
0 Tovább

A Volkswagen Szardínián jelenti be visszatérését a rali-vb-re

Néhány hónapja már beszédtéma a rali-vb-n, hogy a Volkswagennél zöld jelzést kapott a Polo WRC fejlesztése.

Nasser Al-Attiyahnak nem lenne újdonság a VW színeiben versenyezni


Az sem titok, hogy 2012-ben néhány futamon már részt venne a gyári csapat, és 2013-tól teljes szezont futnának. A visszatérésről (mert hogy korábban szerepeltek a német cég autói a vb-n) szóló hivatalos bejelentést már Portugáliában meg szerették volna tenni, ám hiányzott még egy-két magasrangú vezető jóváhagyása, így a nagy eseményre a Szardínia-ralin, csütörtökön kerül sor. (Érdekesség, és talán nem véletlen egybeesés, hogy éppen ekkor debütál a Mini WRC versenykörülmények között.)

 

Minden jel arra utal, hogy a német konszern igen komolyan veszi a ralit: hatalmas költségvetéssel, az elérhető legjobb szakemberekkel vágnak neki a feladatnak. Sokáig úgy tűnt hogy a Sciroccoból építenek majd WRC-t, ám az idei szabályok szerint a Polo sokkal alkalmasabb a célra, így az lesz a versenyautó alapja.

 

Nagy kérdés, hogy kik fogják vezetni a Polo WRC-t? Még Sébastien Loeb neve is szóba került, de sokkal valószínűbb hogy az egyik autót a VW-vel idén Dakart nyerő, raliban is sikeres Al-Attiyah, a másikat pedig az érdemtelenül gyári ülés nélkül küzdő Petter Solberg kapja majd.

0 Tovább

Logisztikai okokból rövidebb lesz a Jordán-rali

Nehezen áll össze a Jordán-rali programja: miután elhárult a veszély a rendezés elől, újabb dolog hátráltatta a futam indulását, mégpedig egy teherhajó.

A Ford-pilótáknak (Latvala, Ostberg, Wilson, Henning Solberg, Hirvonen) legalább már az autóik a helyszínen vannak, mivel azok légi úton érkeztek egyenesen Angliából. Alkatrész viszont nincs hozzájuk, így egyelőre marad az iszapfürdő

Miután a korábbi esztendőkben megszokott és bevált, Szírián át vezető szárazföldi út nem jöhetett szóba az országban tomboló zavargások miatt, a csapatok feltették a felészerelésüket egy hatalmas teherhajóra, amely Triesztból Izraelbe indult. Mint korábban megírtuk, a hajó egyik motorja elromlott, ezért csak késve, kedden ért Haifába, ám az ottani vihar miatt csak szerdán tudott kikötni, onnan pedig még jókora út vár a konténerekre, míg a Holt-tenger partján felállított szervizparkba érnek. (Egyszer ugyanez a hajó már megkeserítette a ralisok sorsát, 2005-ben hasonló okok miatt majdnem elmaradt a ciprusi futam.)

Szerdán már a gépátvételnek, a hivatalos tesztnek és a megnyitónak kellett volna zajlania, de ez lehetetlenné vált, a hiszen a legtöbb csapatnak - közöttük Turán Frigyeséknek is - a hajón érkezett az autója. A szervezők összeültek, és azt a döntést hozták, hogy a komplett csütörtöki versenynap elmarad, a péntekre és a szombatra tervezett gyorsaságik képezik majd a teljes 2011-es Jordán-ralit.

A módosítás különösen nehéz helyzetbe hozza a bajnokság éllovasait, Hirvonent és Loeböt, hiszen így ők takarítják az utat a rali legnehezebb napján, amikor kétszer kell teljesíteni a vízválasztónak tekintett 41 km-es pályát, és csak egy napjuk lesz, hogy behozzák a lemaradást. Az első nap végén, amikor eldől a szombati rajtsorrend, igen komoly taktikai csata várható.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek