Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az új WRC-ket nehezebb vezetni

1997 óta a ralizás csúcsát a WRC-k jelentik. 14 szezonon át nagyjából változatlan volt a felállás: kétliteres turbós motor 34 mm-es szűkítővel, összkerékhajtás, legalább négyméteres karosszéria - ezek voltak a főbb megkötések.

Tavaly még ez volt a csúcskategória, idén már csak legenda

Persze Carlos Sainz 1997-es Escort WRC-je és Mikko Hirvonen 2010-es Focus WRC-je nem sok hasonlóságot mutatnak egymással, sokat fejlődött a technika a több mint egy évtized alatt. Különböző okok miatt az utóbbi esztendőkre mindössze két gyártó maradt a porondon: a Citroen és a Ford. És mivel ők mindketten csaknem tökélyre fejlesztették autóikat, egy újonnan beszálló konstruktőrnek vajmi kevés esélye lett volna felvenni a versenyt velük, azért pedig kevesen alapítanak gyári ralicsapatot, hogy csak harmadikak legyenek.

Ezt felismerte a nemzetközi szövetség, és 2011-re új szabályokat alkotott. Az idei előírások szerint 1,6 literes motorok hajtják a kevesebb technikai különlegességgel rendelkező, és ezáltal jóval alacsonyabb költséggel üzemeltethető autókat. (Az intézkedéseknek már meg is van az eredményük, a Mini már idén versenybe száll, és mások is komolyan fontolgatják a ralizást.)

A Ford a már létező S2000-es Fiesta alapjaira építette új WRC-jét, ám téved az, aki azt hiszi, hogy csak az erőforrást kellett kicserélni a kocsiban. Az első teszteken a Focus WRC kétliteres motorjával próbálgatták a prototípust, mivel az új, direkt befecskendezéses egység még nem állt rendelkezésre - pedig három gárda is dolgozott rajta, az M-Sporton és a Ford utcai autókat tervező mérnökein kívül a gyári WRC-k motorjait építő francia Pipo cég is.

Rengeteg teszt zajlott 2010 során, hóban, murván és aszfalton is, főleg Matthew Wilson, Henning Solberg, Andersson, és Mikkelsen gyűjtötte a kilométereket, de még Malcolm Wilson, a csapat vezetője is a volán mögé ült. A rossznyelvek szerint Henning Solberg a tavalyi aszfaltos futamokon azért indult S2000-es Fiestával, hogy a 2011-es WRC egyes alkatrészeit próbálgathassa élesben. Később elkészült a motor is, illetve a dizájnerek is elvégezték az utolsó simításokat az új WRC-n, hogy első látásra is megkülönböztethető legyen az S2000-es géptől. Ez után a majdnem kész autót már Hirvonen és Latvala tesztelte tovább.

A végeredmény a Fiesta WRC, amely a bemutatkozó versenyét Svédországban rögtön meg is nyerte. Az első tapasztalatok szerint nehezebb vezetni az új autót, mint a Focus WRC-t. Ennek több oka is van, például az, hogy a Fiesta rövidebb és szélesebb mint a Focus, ezért sokkal idegesebben mozog az úton. Talán ennek köszönhető az, hogy Latvala már két példányt is összetört a teszteken.

A másik ok a méregdrága technikai megoldások tiltása: az új autókból hiányzik az aktív differenciálmű, nincs bennük rajtprogram, és a váltó is mechanikus. Ezért a pilótáknak jóval több a dolguk, könnyebb hibázniuk, a belső felvételeken is látni, hogy mennyivel többet gépészkednek mint korábban.

Szintén lényeges szempont az is, hogy az új erőforrások gyengébbek, sokkal kisebb a nyomatékuk, ezért kevésbé lehet erőből autózni, annál inkább lendületből.

Hogy ki lesz 2011 világbajnoka, azon is múlik majd, hogy ki alkalmazkodik gyorsabban és jobban az új kocsikhoz. Egyelőre úgy tűnik, hogy a DS3 WRC és a Fiesta WRC egyformán gyors, s bár Svédországban három Ford végzett az élen, könnyen megtörténhet hogy már Mexikóban fordul a kocka.

0 Tovább

Matthew Wilson sorsa még mindig kérdéses

Bár még csak 24 esztendős, a rali-vb mezőnyének egyik legtapasztaltabb pilótája Matthew Wilson. 75 futamon indult már (mindegyiken Forddal), s eddig nemhogy győzelmet nem szerzett, még a dobogóra sem állhatott. Legjobb eredménye egy 2007-es Japánban elért 4. hely volt, illetve összesen három szakaszgyőzelem fűződik a brit nevéhez.

Svédországban a 9. helyen végzett Wilson, miután az első napon 4 percet veszített az elromlott kormányszervó miatt

Mindemellett nagyon megbízható a Ford csapat vezetőjének, Malcolm Wilsonnak a fia, hiszen a futamok 93,3%-án célba ért, ez pedig kivételesen jó érték. Ez azonban úgy tűnik, önmagában kevés: a Svéd-rali előtt már lehetett tudni, hogy egyelőre nincs meg a pénz a teljes szezonra, sőt, januárban még csak annyi volt biztos, hogy a havas futamon tud indulni Matthew.

Jelenleg némileg kedvezőbb a helyzet, további öt fordulóra megvan a keret, és a remény arra, hogy a következő hónapok alatt sikerül forrást találni a szezon második felének teljesítésére is.

Wilson és Scott az első hatba szeretnének kerülni a Mexikó-ralin

Mindenképpen Wilson mellett szól, hogy mostantól a neki leginkább fekvő murvás futamok következnek, illetve hogy nála többet talán senki nem tesztelte az új WRC-t.

0 Tovább

Latvala idén már két Fiesta WRC-t tört totálkárosra

A gyári Ford-pilóta fiatal korához képest már számos versenyautót tört totálkárosra, a legnagyobb bukása talán 2009-ben, Portugáliában történt.

Az viszont még önmagához képest is csúcsteljesítmény, hogy február közepére már két Fiesta WRC-t sikerült megsemmisítenie, mind a kettőt tesztelés közben. Az elsőt még a Svéd-rali előtt a hóban, ezért nem tudott a csapat részt venni az Arctic-ralin, amely kiváló lehetőség lett volna a gyakorlásra.

A második autó a héten, a Portugáliában folyó murvás tesztek során borult fel és tört össze teljesen, ezért fel is kellett függeszteni a munkát, míg egy új karosszéria érkezik az angliai gyárból. Bár Latvalának ezúttal sem esett baja, a Mexikó-rali előtt minden megtett kilométer fontos lenne a gárdának. A WRC-ket építő M-Sport ráadásul kezd kifogyni a Fiestákból, pedig bérlőjük lenne bőven.

Nagyon sokat tesztel a Ford az új autóval, ám Latvala időnként kényszerpihenőre küldi a csapatot

0 Tovább

Hirvonen a Ford legsikeresebb pilótája

A Svéd-ralin szerzett győzelmével Mikko Hirvonen vált a Ford legsikeresebb versenyzőjévé a szakágban.

A 2006-os Ausztrál-ralin tört meg a jég, és született meg az első Hirvonen-győzelem

A még mindig csak 30 esztendős finn kapcsolata meglehetősen döcögősen kezdődött a kék ovállal, hiszen első teljes vb-szezonjában, 2003-ban mindössze 3 pontot sikerült összegyűjtenie a Focus WRC-vel. Egy kissé sikeresebb, de még mindig nem túl jó szezon jött a Subarunál, majd 2005-ben privátként indult néhány versenyen, amikor a Catalunya-ralin elért 3. hely után 2006-ra újra szerződést kínált neki a Ford.

Ausztráliában megszületett az első futamgyőzelem, melyet 2007-ben további három követett, és mindkétszer 3. lett az év végi összesítésben. A következő esztendőben - Grönholm visszavonulása után - első számú pilótává avanzsált Hirvonen, 2008-ban és 2009-ben is Loeb mögött a második helyen végzett a tabellán, utóbbi esztendőben mindössze egy ponttal lemaradva a vb-címről.

2010 jól indult a versenyző számára, ám a svédországi futamgyőzem után elmaradtak a sikerek, és egy finnországi baleset után végleg elszállt az esély a végső sikerre. Az idei győzelem volt Hirvonen karrierje során a 13., és mivel mindet Forddal érte el, ő lett a márka legsikeresebb ralipilótája.

Svédországban újra Hirvonen győzött, legközelebb Mexikóban szaporíthatja a trófeák számát

Korábbi csapattársát, Marcus Grönholmot taszította le a képzeletbeli trónról (12 elsőség Forddal), utánuk Colin McRae következik, aki kilencszer állhatott a dobogó legmagasabb fokára a márka színeiben.

A további sorrend: Waldegard (6), Sainz, Martin, Mikkola (5), Vatanen, Timo Mäkinen, Delecour, Latvala (4), Roger Clark, Biasion, Tommi Mäkinen, Cunico, Auriol, Hamalainen (1).

0 Tovább

Andersson kapta a verseny különdíját

A korábbiakhoz hasonlóan idén is minden versenyen különdíjat kap az, aki az adott futamon valamilyen kiemelkedő produkciót nyújt. Az "Abu Dhabi Spirit of the Rally Award" nevű elismerést a Svéd-ralin Per-Gunnar Andersson, illetve szurkolótábora kapta meg.

2010-ben is Andersson érdemelte ki a különdíjat, akkor azért, mert egy S2000-es autóval az abszolút 9. pozícióban zárt

A svéd pilóta néhány hete már lemondott az indulásról, viszont rajongói gyűjtést indítottak, a Facebookon is körbejárt a hír, és végül 400 különböző helyről kapott kisebb-nagyobb adományokat a versenyző. Ennek köszönhetően sikerült rajthoz állnia egy Ford Fiesta WRC-vel, s a csütörtök esti prológ után ő állt a legjobban.

Sajnos a pénteki első gyorsaságin felborult, a harmadikon pedig egy defektet kapott, így a győzelemért nem harcolhatott, pedig több szakaszgyőzelmet is szerzett. Nem adta fel a küzdelmet, és végül Loeb mögött és Räikkönen előtt a hetedik helyen végzett.

A szurkolói támogatásból maradt egy kevés, ezért Andersson már megkezdte a tárgyalásokat az M-Sporttal, a májusi, Szardínia-ralin való indulásról.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek