Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kiegyenlített mezőny, taktikai harc Portugáliában

A még csütörtökön megtarott szuperspeciál után péntek délelőtt száraz időben kezdődött a Portugál-rali első murvás szakasza. Hirvonen így arra számíthatott, hogy nehéz helyzetben lesz, mivel a bajnokság éllovasaként ő indult elsőnek.

Ogier volt a leggyorsabb a nap folyamán, de a cél előtt lelassított, így szombaton hárman is takarítják majd előtte az utat

A 23 km hosszú pályán ennek ellenére nem kapott ki a gyári Citroënektől, sőt, a második időt érte el a szárnyaló Petter Solberg mögött. Ezen ő maga is meglepődött, mert nem érezte úgy, hogy kiemelkedőt autózott volna. Loeb és Ogier nem panaszkodott a technikára, egyszerűen ennyire futotta erejükből, mindketten elismeréssel adóztak Hirvonen időeredménye előtt. Latvala ért még el jó időt, a többiek már eléggé lemaradtak a vezető ötöstől. Előző napi bakija után ismét pórul járt Østberg, a váltója romlott el (törött szét), talán éppen a szuperspeciálon elszenvedett baleset miatt, mindenesetre a Svéd-rali hőse már az első szakaszon kiesett. Kiválóan kezdett Araújo és az S2000-es Mini: több WRC-t is megelőzve a 9. időt érte el a helyi hős, Räikkönentől alig maradt el.

Egy szakasszal később helyreállt a rend: Loeb és Ogier holtversenyben futották az első időt, bár csak néhány másodpercet tudtak adni a Ford pilótáinak. Petter Solberg máris beszedte a már-már szokásos defektjét, emiatt egy perc hátrányba került, így az ötödik helyet Wilson, a hatodikat Henning Solberg szerezte meg, mögöttük pedig már a Mini következett Araújóval.

A szervizpark előtt még egy hosszú szakasz volt hátra, ahol a három Citroën volt a legjobb, ezúttal Ogier-Solberg-Loeb sorrendben. Latvala és Hirvonen immár nagyobb hátrányt szenvedtek, 6, illetve 8 másodperccel voltak lassabbak Ogiernél, aki a nap felénél így átvette a vezetést is. Az állás ezzel együtt nagyon szoros volt, hiszen a négy gyári pilóta hat másodpercen belül állt egymáshoz képest. Petter Solberg a korábbi defekt dacára is az ötödik helyen állt, Wilson és Henning Solberg előtt. Räikkönen visszaelőzte Araújót, az első tízbe a szintén helyi, Fiesta WRC-t hajtó Sousa fért még be.

Hirvonen tökéletes napot zárt, nem hibázott, és a Fiesta WRC is remekül tette a dolgát

Délután Ogier folytatta menetelését, az első gyorsaságit Latvalával azonos idővel nyerte. Loeb és Hirvonen három másodpercet kaptak tőlük, Petter Solberg pedig megint defekt miatt lassult le, ezúttal az egyik hátsó abroncsa szakadt ki. Ugyanígy járt Räikkönen, aki emiatt alaposan visszaesett, bár állítása szerint észre sem vette hogy lyukas az egyik gumija.

A következő pályán Ogier megpróbálta kímélni a Michelin abroncsokat, hogy maradjon tapadása az utolsó szakaszra is, ezért lassabb volt Latvalánál, aki az első időt futotta, sőt, Loeb és Solberg is megelőzték. Még mindig nagyon közel voltak egymáshoz az élmenők, az ötödik Hirvonen is csak 4,2 másodpercet kapott csapattársától.

A napi utolsó, 21,31 km hosszú gyorsasági utáni eredmény határozta meg a másnapi rajtsorrendet, kérdés volt hogy fog-e valaki taktikázni. Nem volt egyértelmű, hogy Hirvonen számára hátrány volt-e a pénteki takarító szerep, ezért érdemes volt alaposan végiggondolni a dolgot. Loeb úgy döntött, hogy inkább nem ő akar elsőként rajtolni szombaton, ezért lelassított a cél előtt, ahogy Ogier is, a két gyári Fordnak átadva az elsőséget. Petter Solberg két defektet is kapott, és mivel már csak egy pótkereke volt, úgy döntött, hogy nem kockáztatja a három keréken való közlekedést, hanem inkább kiáll, és szombaton 10 perc büntetéssel folytatja.

Az első nap után Latvala vezeti a Portugál-ralit, Hirvonen, Loeb és Ogier előtt, ők négyen nagyon közel vannak egymáshoz. Az ötödik Henning Solberg már két perc hátrányban van, csapattársa, Wilson követi, majd a remekül debütáló 1,6-os turbós Mini JWC S2000 Araújóval. Villagra, Räikkönen és Al Qassimi állnak még pontszerző helyen, ők egymással is nagy meccset vívnak.

A PWRC értékelését Paddon vezeti Gröndal és a helyi Moura előtt, a WRC Academy kategóriában pedig az ír Breen áll az élen.

Szenzációsan ment Araújo a Mini John Cooper Works S2000-rel. Hét szakasz után az abszolút hetedik helyen áll az új autó

A harmadik verseny első napja után sem kaptunk választ arra, hogy vajon a Citroën, vagy a Ford a gyorsabb idén, egyre inkább úgy tűnik, hogy nagyon egyformára sikerült a két új WRC. Szombaton újabb hat szakaszt kell teljesíteni, az első gyorsasági 11:17-kor rajtol.

 

A Portugál-rali állása az első nap után:

1. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 1:23:31,4
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +11,5
3. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +13,7
4. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC +16,7
5. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC +2:06,5
6. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +2:11,2
7. Araújo/Ramalho Mini JCW S2000 +3:43,7
8. Villagra/Diaz Ford Fiesta RS WRC +4:31,9
9. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +4:33,1
10. Al Qassimi/Orr
Ford Fiesta RS WRC +4:35,2

PWRC:

1. Paddon/Kennard Subaru Impreza WRX STi
1:29:30,8
2. Grondal/Engan Subaru Impreza WRX STi +33,3
3. Moura/Ramalho Mitsubishi Lancer Evo IX
+3:21,2
0 Tovább

30 000 néző előtt rajtolt el a Portugál-rali

A szuperspeciállal megkezdődött az idei harmadik futam, a Portugál-rali. A mezőny az esemény kedvéért elautózott Lisszabonba, ahol óriási, 30 000 ezres tömeg fogadta őket. Fordított sorrendben volt a rajt, elsőként a kisebb autók indultak, a végén pedig a WRC-k.

Hirvonennél a lélektani előny, ám pénteken nehéz dolga lesz, hiszen ő indul elsőként

A legjobb időt - talán némi meglepetésre - Hirvonen érte el, méghozzá ilyen rövid távon jelentősnek mondható, 1,3 másodperces előnnyel Loeb előtt. Petter Solberg, Ogier, Latvala követték őket, így a papírforma bejött, a leggyorsabbnak tartott öt pilóta állt az élre.

Villagra végzett mögöttük, míg Araújo befért az első tízbe az itt debütáló S2000-es Minivel. Az első szakasz vesztese Østberg volt, aki belecsúszott a falba, és otthagyta a Fiesta WRC egyik kerekét. A fiatal norvég számára tehét nem indult jól a verseny, de péntek délelőtt 10 órától lesz módja javítani, akkor kezdődik a hat szakaszt tartogató első murvás versenynap.

A Portugál-rali állása a szuperspeciál után:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 2:49,6
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +1,3
3. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +2,1
4. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC +2,9
5. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +3,7
6. Villagra/Diaz Ford Fiesta RS WRC +3,9
7. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +5,1
8. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +6,2
9. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC +6,5
10. Araújo/Ramalho Mini JCW S2000 +8,0
0 Tovább

Ogier a teszt leggyorsabbja, Block összetörte autóját

A megszokottnál egy nappal korábban, szerdán tartották a Portugál-rali hivatalos tesztjét. A verseny előtti utolsó gyakorlási lehetőség egy 5 kilométeres pályán zajlott, ahol a csapatok véglegesítették a beállításokat.

Már a teszten komoly nézősereg bíztatta a versenyzőket

A top-pilóták négyszer teljesítették a szakaszt, Ogier volt a leggyorsabb, egyetlen tizeddel előzte meg csapattársát, Loeböt. Nem sokkal maradt el tőlük Latvala, akit Petter Solberg, Østberg, és Hirvonen követtek. Bár a shakedown eredményeiből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, megjósolható, hogy nagyjából ez a hat pilóta harcol majd a győzelemért.

Ken Block a harmadik nekifutásra csúnyát esett a Fiesta WRC-vel, a kocsi nagyon összetörött, és a párost is kórházba kellett szállítani, kivizsgálásra. A legénységgel minden rendben, de az autó nem néz ki jól, az éjjel dől el, hogy el tudnak-e majd indulni a csütörtök délután kezdődő ralin.

A Portugál-rali hivatalos teszjének eredményei:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 3:08,5
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +0,1
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,3
4. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +0,7
5. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +1,1
6. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2,3
7. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC +3,1
8. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +6,3
9. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +6,6
10. Villagra/Diaz Ford Fiesta RS WRC +7,1
0 Tovább

Egyformán esélyes a Citroën és a Ford Portugáliában

A rali-világbajnokság legtöbb szereplőjének az a véleménye, hogy az eddigi két futam - a Svéd-rali és a Mexikó-rali - elég speciális versenyek voltak, így Portugáliában lehet először képet alkotni a valós erőviszonyokról.

Ogier első győzelmét Portugáliában aratta, 2010-ben. Az ismétlés a világbajnoki remények életben tartását jelentené számára

A szezon első európai murvás futama jól ismert helyszín a versenyzők számára, rendszeresen tesztelnek az országban a csapatok, mivel többnyire télen-nyáron jó az idő. Sok pilótának a kedvenc ralija a portugál, még annak ellenére is, hogy a pályák néha alaposan megrostálják a mezőnyt.

A gyorsaságik nagy része megegyezik a tavalyiakkal, de azért van egy-két változás a programban. Elsősorban a csütörtöki szuperspeciál, amely Lisszabonban lesz, és a távolság miatt a megszokottnál korábban, kora délután kezdődik. Emiatt viszont a hivatalos tesztre délelőtt nem lenne idő, így azt már szerdán megrendezik.

Pénteken, szombaton és vasárnap összesen 16 szakaszt kell majd teljesíteni, az utolsó egy különleges csemege lesz, mivel a bónuszpontokért is futott Power Stage ezúttal nem egy rövid gyorsasági lesz, hanem egy 31 km hosszú, autógyilkos pálya.

2010-ben a viadal Ogier-ről szólt, aki itt aratta élete első futamgyőzelmét, ráadásul úgy, hogy végig harcban volt Loebbel. A fiatalabbik francia idén is esélyes, annál inkább, mivel a rajtpozíciója is őt segíti majd az első nap során. Ez pedig a Portugál-ralin kifejezetten számít, de csak akkor, ha száraz lesz az idő, már pedig arrafelé könnyen változhat sártengerré egyik-másik pálya - volt rá példa az utóbbi években.

Ennek az elsőként induló Hirvonen, és az őt követő Loeb örülne a legjobban, hiszen pénteken ők indulnak majd elsőként és másodikként. Rajtuk kívül Jari-Matti Latvala is nagyon gyors lehet, bár az utóbbi esztendőkben nem sok babér termett számára Portugáliában. Tavaly és 2009-ben is összetörte autóját és kiesett, idén feledtetné a rossz emlékeket a finn.

Latvala 2009-es boruálsa a mai napig emlékezetes. Az ominózus gyorsasági idén nem szerepel a programban

A futam ötödik esélyese Petter Solberg, aki mindenhol gyors, de valahogy az utóbbi időben elkerülte a szerencse. Vagy egy defekt, vagy műszaki hiba, esetleg egy apró baki, de valami évek óta meghiúsítja a norvég 2005 utáni első győzelmét. Jó szereplés várható a Stobart-csapattól is, akik Henning Solberg, Mads Østberg összeállításban indulnak. Mindketten a dobogóra törnek, az eddig látottak alapján erre inkább Østbergnek van némi esélye.

Svédország után újra a mezőnyben lesz Kimi Räikkönen, aki mára már cseppet sem bánja, hogy nem az Ausztrál Nagydíjon indul a hétvégén, hanem a Portugál-ralin. Pontszerző helyre vágyik Villagra és Wilson is, ám könnyen meggyűlhet a bajuk a szintén Fiesta WRC-vel rajthoz álló helyi Sousával. A legnagyobb kategóriát további négy pilóta képviseli, Kupiers, van Merksteijn, Al Qassimi, és Ken Block.

Különleges premier helyszíne lesz a verseny, itt mutatkozik be az újkori Mini a rali-vb-n. Egyelőre még nem a WRC (az majd Szardínián, májusban), hanem az S2000-es változat, melyet a brazil Oliveira, és az utóbbi két esztendő PWRC bajnoka, Araújo irányít majd.

Utóbbi versenyző kategóriaváltásának feltehetően örülnek a PWRC-sek, akik számára Portugáliában lesz a második futam, hiszen egy igen erős vetélytárssal kevesebbel kell megküzdeniük. Így sem lesz gyenge a mezőny, hiszen többek között ott lesz Flodin, Ketomaki, és Semerád. Az abszolút értékelésben nem lesz sok sanszuk, hiszen számos S2000-es autó is szerepel a nevezési listán, akiket nehéz lesz megelőzniük. A hétvégén debütál a JWRC-t váltó WRC Academy, amely a fiatal tehetségek számára kiírt sorozat, R2-es Fiestákkal küzdhetnek a jövő reménységei.

Nehezen indult Araújo számára a hét, az S2000-es Mini motorja elromlott az egyik teszten. Az indulás ezzel együtt nincs veszélyben

A rali csütörtök délután kezdődik a szuperspeciállal, az első murvás szakasz pedig péntek reggel rajtol.

0 Tovább

Räikkönen Portugáliában visszatér

Második teljes szezonját futja a rali-világbajnokságon Kimi Räikkönen. 2010-ben elég felemásra sikerült a szereplése, hiszen csaknem többször törte össze az autóját, mint amennyi pontot szerzett.

Kezd beérni a tavalyi munka gyümölcse, Räikkönen már nem hibázik annyit, és egyre gyorsabb

A megszerzett tapasztalat idén kamatozhat, ezt a korábbi F1-es világbajnok svédországi teljesítménye már tükrözte. Lényegesen meggyőzőbb volt mint 2010-ben, és főleg nem követett el olyan baklövéseket, mint egy évvel korábban.

A Mexikó-ralit kihagyta Räikkönen, Portugáliában viszont újra ott lesz a mezőnyben, ahogy az évad többi futamán is, egy (Ausztrália) kivételével. A murvás futamra egy komoly teszttel készült a pilóta, melyet Franciaországban tartottak.

A két nap során esőben és szárazon is sikerült mennie a DS3 WRC-vel, és megtalálni a megfelelő beállításokat a március végi versenyre. Tavaly a 10. helyen végzett Räikkönen Portugáliában, idén ő maga, és a csapat vezetése is előbbre tippeli a finnt.

Svédországban a 8. helyen végzett Kimi, igaz, 7 perc lemaradással Hirvonen mögött

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek