Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Svédországban a helyzet fokozódik

A Svéd-rali első teljes napja után a meglepetésember, Mads Østberg vezetett, ám számolnia kellett azzal, hogy szombaton ő takarítja az utat majd, így nehéz dolga lesz. Abban bízott, hogy éjjel nem esik friss hó, így nem jár majd úgy mint Loeb, aki pénteken - főleg délelőtt - csak csúszkált, és nagyon sokat kapott a többiektől.

Bár Latvala csak a negyedik helyen kezdi majd a zárónapot, hátránya mindössze 10 másodperc, így remek esélyekkel indul

Többeket megbüntettek különböző kihágásokért: négy pilótát - köztük Petter Solberget és Kimi Räikkönent - gyorshajtáson kaptak, mindannyian megúszták pénzbírsággal. (Solberg fizette a legtöbbet, 80 km/óra helyett 112-vel hajtott, 800 eurója bánta az esetet). Rosszabbul járt két másik páros, akiket a szabályosnál könnyebb felnik miatt kizártak, egyikük a PWRC értékelés második helyén álló Flodin volt.

Az első gyorsaságin Loeb megpróbálta, hogy ha apait-anyait belead, mennyit tud hozni a többieken. Igyekezete arra elég volt, hogy megszerezze első idei szakaszgyőzelmét, de csak egy tizeddel verte Petter Solberget és alig két másodperccel a gyári Fordokat, ez pedig majd' háromperces hátrányból indulva nem elég. Az igen előkelő helyen éjszakázó Stobart csapat (Østberg volt az első, Henning Solberg az ötödik, tehát a gyártók képzeletbeli értékelését ők vezették) nem szerepelt túl jól: az elsőnek induló fiatalabbik norvég hatodik időt ért el, Henning pedig felborult, és kiesett a versenyből.

Úgy tűnt, Østberg percei meg vannak számlálva az élen, mivel Hirvonen nagyon jött fel rá, és Petter Solberg is remekül ment. A privátként induló Citroën-pilóta első időt futott a Sagen nevű szakaszon (számára is ez volt az első), amely Grönholm kedvenc pályája. A Fiesta WRC-s armada követte, míg Loeb hibázott egy kisebbet, és csak a hatodik időt érte el Ogier előtt. A következő szakaszon Solberg elvesztette azt, amit az előzőn megnyert: egy percet késett az időellenőrzőből, ezért pedig 10 másodperc büntetés járt. A pénteken balszerencsés Andersson nyerte a gyorsaságit, nyomában Solberggel és Latvalával, Loeb ismét lemaradt kicsit, ezúttal egy defekt miatt. Hirvonen közben már 0,4 másodpercre közelítette meg a férfiasan küzdő Østberget.

A déli pihenő előtt még egy 16 kilométeres gyorsasági volt hátra, ahol megtörtént a helycsere. Ismét Solberg futotta a legjobb időt, s ezzel kezdett izgalmassá válni az állás: Hirvonen mindössze három tizeddel vezetett Østberg előtt, Solberg a büntetései ellenére is a harmadik helyen állt, míg Latvala, aki szintén egyre inkább belejött az új autó kormányzásába, szorosan a norvég mögött a negyedik pozícióban következett. Ogier és Loeb csak utánuk, míg a hetedik hely már Anderssoné volt, ő az S2000-es Fabiával autózó Sandellt előzte meg. Räikkönen fordult a kilencedik helyen, mögötte a PWRC éllovasa, Grøndal érkezett.

Ogier szívósan tartja magát az ötödik helyen, egy jó hajrával felférhet a dobogóra

Reggel az első pályán Loeb volt a legjobb, délután szintén ő nyerte a nyitányt, méghozzá nem is kevéssel: 15 kilométeren több mint hat másodpercet adott Latvalának és Ogiernek, a többieknek meg még többet. Különösen Østberg maradt le nagyon, aki arra panaszkodott, hogy napközben a svéd bajnoki futam mezőnye tönkretette a pályákat, egy nyomvonalon lehetett csak menni. Igen ám, de az ott induló kocsik (köztük néhány régebbi WRC) nagyobbak, így a mostani topautók, nehezen tudtak a számukra túl széles nyomtávon közlekedni.

A világbajnok a következő szakaszon tovább faragta hátrányát, amely egy újabb részsiker ellenére is még két perc feletti volt. Annak ellenére sikerült a bravúr, hogy utolérte, és meg is előzte a megforgó Sandellt. Hirvonen közben próbálta növelni az előnyét, hiszen már gondolnia kellett arra, hogy ha az élen áll a nap végén, vasárnap ő takarítja az utat. Az igyekezet egy megpördüléshez vezetett, amely 20 másodpercbe került, így éppen hogy nem vette vissza Østberg a vezetést.

Tovább folytatódott a Citroën-show: ezúttal Ogier nyert Loeb előtt, Räikkönen pedig egy ötödik idővel bizonyította, hogy helye van a rali-vb-n. Andersson autójában elromlott a kormányszervó (ugyanez korábban megtörtént Wilson és Henning Solberg Fiesta WRC-jében is), ezért a svéd a nyolcadik helyre esett vissza.

Az utolsó erdei szakasz utáni állás határozta meg a vasárnapi rajtsorrendet, így nem volt meglepő, hogy többen is a taktikázást választották: Petter Solberg és Latvala is lassítottak a cél előtt, nehogy véletlenül megelőzzék Hirvonent és Østberget. Loebnek és Ogiernek muszáj volt sietniük, így ismét ők érték el a legjobb időt.

Estére visszatért a mezőny Karstadba, ahol újra teljesítették a csütörtök este már kipróbált szuperspeciált. Csupán tizednyi különbségek voltak az élmezőny tagjai között, mindenesetre lélektanilag fontos lehet, hogy Solberg neve mellé került a legjobb idő.

A Svéd-rali zárónapja előtt a gyorsaságit még nem nyerő Hirvonen vezet hét másodperccel Østberg, nyolccal Solberg, tízzel Latvala előtt, és Ogier lemaradása is mindössze 15 szekundum. Alighanem közülük kerül majd ki a győztes, mivel a hatodik Loeb hátránya már jelentős. A remek napot záró Räikkönen (negyedik időt is futott) a hetedik, Andersson, Sandell és Wilson férnek még az első tízbe. Ken Block csak a 14. helyen áll, az egyik szakaszon csak a nézők segítsgével tudta autóját kiszabadítani a hó fogságából, számára most tényleg előbbre való a látvány, mint az eredmény.

A PWRC kategóriát péntek este még három Subaru vezette, szombatra viszont három Mitsubishi került az élre. Az éllovas Flodin motorja feladta a szolgálatot, így a cseh Semerád vezet az ukrán Protasov és Gorban előtt - egyelőre tehát nincs skandináv a dobogón.

A Jégember felnőtt a mezőnyhöz, a délutáni gyorsokon teljesen egyenrangú ellenfele volt az élmezőnynek

Vasárnapra hat gyorsasági maradt, hogy eldőljön, ki nyeri a szezonnyitót. Izgalmakban nem lesz hiány, különösen, hogy az utolsó, Gustavfors nevű szakaszon debütál egy idei újítás: aki a 4,16 km-es pályán a leggyorsabb lesz, három bónuszpontot kap, a második kettőt, a harmadik pedig egyet.

A Svéd-rali állása a második nap után:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 2:34:56,1
2. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +7,4
3. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +8,9
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +10,9
5. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC +15,8
6. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +1:42,1
7. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +5:05,5
8. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC +5:30,7
9. Sandell/Parmander Skoda Fabia S2000 +7:44,8
10. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +7:46,2


PWRC:

1. Semerád/Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX 2:51:16,0
2. Protasov/Aftanaziv Mitsubishi Lancer Evo X +4:32,7
3. Gorban/Leonov Mitsubishi Lancer Evo IX +6:08,7
0 Tovább

Loeb szenved, Østberg szárnyal

A csütörtök esti szuperspeciál után péntek reggel már igazi, erdei, havas-jeges körülmények között, -15 fokos hidegben folytatódott a Svéd-rali. Mivel éjjel friss hó esett a pályákra, a világbajnoki cím védőjeként elsőnek rajtoló Loeb nem számíthatott sok jóra: rá hárult a csaknem szűz hó letakarítása a jégről.

A nap sztárja Østberg: tavaly időnként egy régebbi Subaru WRC-vel is kitűnő időket autózott, idén pedig vezeti a versenyt

Ebből következően arra talán számított a francia, hogy Hirvonen és Latvala sokkal gyorsabbak lesznek nála, de az még alighanem őt is meglepte, hogy Østberg futotta a legjobb időt, és hogy Petter Solberg és Ogier mellett még a Super 2000-es Skodával induló Sandell is megelőzte.

Volt még valaki, akire illett odafigyelni. Per-Gunnar Andersson nagy valószínűséggel álmatlanul töltötte az éjszakát, hiszen ritkán történik meg az emberrel, hogy az első szakasz után vezeti hazája rali-vb futamát, pláne úgy, hogy az indulásra nem is volt meg az egész pénze, szurkolói adakozásból egészült ki az összeg. A szuperspeciál után már a futamgyőzelem lehetőségéről nyilatkozott a svéd, az első gyorsaságin azonban hibázott, és felborult a Fiesta WRC-vel. Bár az autónak nem esett baja, egy percbe került a piruett.

Hogy mennyire kár volt érte, az a második gyorsaságin bizonyosodott be, hiszen Andersson első időt futott, a szárnyaló Østberg előtt. Ogier érkezett utánuk, s ez azt mutatta, hogy egyrészt a DS3 WRC is jól sikerült, másrészt hogy immár a hóban is két Sébastiennel kell megmegküzdeni annak, aki győzni szeretne. Mindkét gyári Ford kissé megtépázva érkezett a beíróba, de sem Hirvonen, sem Latvala nem veszített sok időt a hófallal való közelebbi ismerkedés miatt. Matthew Wilson viszont még önmagához képest sem futott túl jó időt, mivel elromlott a kormányszervója.

Az első kör utolsó szakasza a Svédországban kezdődő és végződő, de norvég területen kígyózó Lovhaugen nevű gyorsasági volt. A hazai pálya előnye a raliban is fokozottan érvényesül, bizonyíték erre az, hogy az első három helyen norvég pilóták érkeztek. Østberg szakaszgyőzelme ekkor már nem is volt meglepetés, mint ahogy az egyre inkább bemelegedő Henning Solberg második pozíciója sem, de az, hogy a szívómotoros Skodával versenyző Brynildsen lett a harmadik, azért mindenképpen figyelemre méltó. A S2000-es kocsik egyébként nagyon éltek itt: Sandell 5., az ír Breen pedig 7. időt ért el. P-G Andersson talán még reménykedett abban, hogy feljöhet az élmezőnyre, de egy defekt végképp szertefoszlatta álmait, közel három percig tartott a kerékcsere.

A nap felénél Østberg előnye már 24 másodperc volt Hirvonen, és 45 Petter Solberg előtt. Latvala következett utánuk, a további sorrend pedig Sandell, H. Solberg, Brynildsen volt, Ogier és Loeb csak a 8-9. helyen álltak. A világbajnok a szervizparkban elmondta, hogy ezúttal különösen nagy hátrányban van rajtpozíciója miatt, mivel annyi friss hó esett, hogy az abroncsaiban lévő szög nem találkozik a jéggel, így alig tud lassítani és kanyarodni.

Egyelőre Petter Solberg a legjobb Citroën-pilóta, jó esélye van, hogy a dobogón zárja a Svéd-ralit

Mivel délután ugyanazon a pályákon hajtott végig a mezőny mint délelőtt, a feltételek kiegyenlítődésére lehetett számítani. Ehhez képest a Vargasen nevű szakaszt holtversenyben nyerte Østberg és Andersson, viszont lényegesen kisebb különbségek alakultak ki, mint reggel. Ezen a pályán van a híres Colin's Crest, amely nem más, mint egy nagy ugrató, melyet a néhai Colin McRae-ről neveztek el. Itt évről-évre lemérik, hogy ki repül a legmesszebbre, és a győztes különdíjat kap. Idén az egyébként a havas körülményeket még mindig magázó Ken Block volt a győztes, egy 36 méteres ugrással.

A következő pályán megszületett a Citroën DS3 WRC első szakaszgyőzelme, Ogier a többiekkel ellentétben nem kímélte a gumijait, nyomta ahogy tudta, ennek eredménye az első idő. Loeb sem spórolt, ő érkezett csapattársa mögött. Az élmezőny többi tagja óvatosabb volt, mivel helyenként már előkerült a hó és a jég alól a murva, amely folyamatosan tépkedte ki a szögeket az abroncsokból, melyeknek még egy hosszú szakaszt ki kellett bírniuk. Kimi Räikkönen nem volt szerencsés, ő már itt beszedett egy defektet, s emiatt a 10-ről a 12. helyre esett vissza.

Az utolsó szakasz már sötétben zajlott, ahol Latvala is megszerezte idei első részsikerét, Petter Solberg és Hirvonen előtt. Østberget a Fiesta WRC megsérült és emiatt nem igazán jó irányba világító lámpasora lassította, Loeb pedig beszedett egy defektet. Nem állt meg kicserélni a kereket, és jól tette: így alig több mint egy percet veszített.

A futam a PWRC sorozat első állomása, ahol nem meglepő módon a skandináv pilóták vitték a prímet. Grøndal vezet, míg Flodin a második, és az orosz Tagirov a harmadik, mindhárman Subaru Impreza STi-vel versenyeznek.

A Svéd-rali első napja igen érdekes alakult. Az, hogy minden WRC pilóta friss fejlesztésű géppel állhatott rajthoz, esélyt adott olyan versenyzőknek is a bizonyításra, akiknek tavaly erre nem lett volna lehetőségük. A rajtsorrend tovább bolondította az eredményeket, az 1,6-os motor bevezetése pedig közelebb hozta a kisebb kategóriákat - úgy tűnik idén gyakrabban fog megesni, hogy egy-egy S2000-es vagy N4-es autó is pontszerző helyen lesz.

Hirvonen kedvező pozícióból várhatja a folytatást

Østberg nem taktikázott, megtartotta a vezető helyét, így szombaton ő takarítja majd az utakat. (Elképzelhető, hogy a fiatal norvég fejében megfordult, hogy maga elé tessékelje Hirvonent, de ezt a szervizparkban minden bizonnyal egyeztették a Ford-pilóták a csapat vezetőjével.) Sébastien Loeb idén még nem nyert szakaszt, viszont a rali második napján igen kedvező pozícióból rajtolhat, így minden bizonnyal megpróbálja megtörni a skandináv uralmat. Erre nyolc szakasz, és az esti szuperspeciál áll majd rendelkezésére.

 

A Svéd-rali állása az első nap után:

1. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 1:17:21.2
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +14.8
3. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +57.4
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +1:10.0
5. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC +1:20.3
6. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC +1:21.6
7. Sandell/Parmander Skoda Fabia S2000 +2:35.1
8. Brynildsen/Menkerud Skoda Fabia S2000 +2:43.5
9. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +2:48.4
10. Al Qassimi/Orr Ford Fiesta RS WRC +4:12.4

 

PWRC:

1. Grøndal/Engan Subaru Impreza STi 1:21:51.5
2. Flodin/Bergsten Subaru Impreza STi +22.3
3. Tagirov/Zaversinska Subaru Impreza STi +2:55.2
0 Tovább

Svédországban rajtol a rali-vb

Még nehéz megszokni, hogy a Focus WRC már a múlté. 2010-ben ezzel az autóval Grönholm szakaszgyőzelmet szerzett

Új korszakot nyit a csütörtökön rajtoló svédországi futam, amely a 2011-es szezon első állomása. 14 esztendő után nem a kétliteres WRC-k, hanem az 1,6 literes erőforrással szerelt, kisebb, könnyebb, és kevesebb műszaki csodával felszerelt vadonatúj kocsik jelentik majd a ralizás csúcsát - és a reményt arra, hogy minél több autógyár újra kedvet kapjon a részvételre.

Persze a Svéd-rali az egész versenynaptárban az a verseny, ahol talán a legkevésbé számít az autók közötti különbség, annál inkább a pilóta bátorsága, tudása és tapasztalata. Sokáig csak a skandináv pilótáknak termett babér a hóban, míg Sébastien Loeb 2004-ben győzni tudott. Ez bizony már hét esztendővel ezelőtt történt, és bár azóta többször is közel volt az újabb sikerhez a francia, az utóbbi időben a Ford finnjei ünnepelhettek: tavaly Hirvonen, 2009-ben Latvala, 2008-ban pedig Grönholm.

A futam 2002-ben költözött a jelenlegi helyére, a verseny központja Karstadban van, a pályák nagy része pedig onnan mintegy nyolcvan kilométerre északra, Hagfors környékén. Idén lesz egy újítás, amely egy nagyon kedves gesztus a versenynaptárból épp a Svéd-rali miatt kimaradó norvég futam szervezői felé: a Lovhaugen nevű gyorsasági rajtja és célja Svédországban lesz, de maga a pálya Norvégia havas tájain tekereg majd. Szintén szerepel a programban a Vergasen, amelyen a híres nagy ugrató található, és a Sagen, amely Grönholm kedvenc pályája. Nem elég, hogy a korábbi világbajnok éttermének is ezt a nevet adta, 2010-ben azért indult el, hogy ezt a szakaszt megnyerje - sikerült is neki.

Nem marad ki a sípálya sem (lefelé), és szintén ismerős lehet a korábbi évekből a szinkronpályás szuperspeciál, amely majd a futam és egyben az évad első gyorsaságija lesz csütörtök este. A hírek szerint hóban nem lesz hiány - az utóbbi időben előfordult párszor, hogy a svéd verseny inkább murvás, mint havas volt -, és a hőmérséklet is az itt jól megszokott -20 fok körül alakul majd.

A titkos favoritok egyike Ostberg, aki tavaly időnként régebbi autóval is szorongatta az élmenőket

A győztes kiléte majdhogynem megjósolhatatlan. Persze várható, hogy az idei esztendő is a mezőnyből tavaly kiemelkedő hatos (Loeb, Sordo, Hirvonen, Latvala, Ogier, P. Solberg) megmaradt öt tagjáról szól majd leginkább, de azért nem ilyen egyszerű a képlet. Nem nagyon lehet tudni, vajon melyik gyártó új autója sikerült jobban: a Ford hónapok óta nyüstöli az új Fiesta WRC-t, több mint 12000 tesztkilométert tettek meg vele, ez pedig két teljes szezonnak felel meg.

A Citroën körül nagyobb volt a csend, de biztos lehet benne mindenki, hogy a franciák is gőzerővel dolgoztak az új kocsin. Tovább kuszálja a szálakat néhány olyan pilóta nevezése, akik a hóban igazán otthonosan mozognak, és ezúttal a gyáriakkal egyenértékű, értelemszerűen legfrissebb fejlesztésű autóval állhatnak rajthoz. Közülük P-G Andersson, Ostberg, és esetleg Henning Solberg okozhat meglepetést, vagy legalábbis érhet el kiugró részeredményeket. A bukmékereknél mindenesetre Loeb a favorit, Hirvonen és Latvala előtt.

A nevezési listán összesen tizenhárom WRC szerepel, a már említetteken kívül Räikkönen, Kuipers, Block, Al Qassimi és Matthew Wilson indulnak az 1-es kategóriában. A nagyok mellett a szériaautók, azaz a PWRC sorozat küzdelmei is megkezdődnek Svédországban (ők tizennégyen lesznek), míg külön versenyként egy svéd bajnoki is része a műsornak, ahol több "régi" WRC-t is láthat majd a közönség.

A Citroën egyébként mindössze négy darab DS3 WRC-t tudott összerakni eddig, így az anyagi okok miatt sokáig tétovázó Petter Solberg majdnem autó nélkül maradt az első futamra. Peter van Merksteijn segített rajta, aki átadta a norvégnak saját kocsiját, ő pedig Svédország helyett Portugáliában versenyez majd.

Az utolsó pillanatban összeállt Petter Solberg idei költségvetése, akinek nem lehet más célja, mint a győzelem

A csütörtök esti szuperspeciált követően három napon át, összesen 22 gyorsasági szakaszon zajlik majd a rali, melyről folyamatosan tudósítunk.

0 Tovább

Továbbra is kevés a gyári pilótaülés

Továbbra is a Hirvonen/Lehtinen és a Latvala/Anttila egységek alkotják a Ford csapatot

 Alapvetően határozza meg az élmezőny felállását az, hogy még mindig csak négy gyári pilótaülés van a rali-vb-n.

A címvédő Citroënnél Loeb helye megkérdőjelezhetetlen, a visszavonulásáról szóló hírek elcsendesedtek, a francia alighanem addig versenyez a csapatban, ameddig csak akar. Társa a másik Sébastien, Ogier lesz, aki 2010-ben murván többször is legyőzte Loeböt, néhány megmozdulásából viszont látszott, hogy még nem képes arra az állandó, hiba nélküli produkcióra, mint a hétszeres világbajnok.

A Fordnál minden változatlan: Hirvonen és Latvala kapták a gyári Fiestákat. Hirvonen jól kezdte a 2010-es esztendőt, de a finnországi balesete után nem találta önmagát, idén újra megpróbálhatja megszerezni a trónt. Latvala kezdi meghálálni főnöke, Malcolm Wilson töretlen bizalmát, hiszen tavaly a szezon második felében a hátán vitte a csapatot, és végül megszerezte az összetett második helyezést is.

A négy gyári pilóta vetélkedésébe leginkább Petter Solberg szólhat bele, aki az egész holtszezonban kilincselt, gyűjtötte a szponzorokat, és végül úgy tűnik, 2011-ben is teljes évadot tud futni. A norvég maradt a Citroënnél, és egy S2000-es Peugeot 207 volánja mögött a Monte-Carlo IRC futamon már a bemelegítést is letudta. Bátyja, Henning is tagja marad a sorozatnak, aki úgy tűnik, szintén hűséges típus, mivel marad a Fordnál.

A téli tesztek alatt még hófehér volt a DS3 WRC, amely a C4 WRC színvilágát kapja majd

Sokáig a levegőben lógott Kimi Räikkönen sorsa: még az is szóba került, hogy 2007 F1-es világbajnoka végleg a szögre akasztja a sisakot, ám végül sikerült tető alá hozni a megállapodást, mely szerint az új csapatban (ICE 1 Racing) induló finn tíz világbajnoki futamon indul majd egy DS3 WRC-vel.

Nem ilyen biztos még Matthew Wilson jövője. A még mindig fiatal (24 éves), de ennek ellenére igen nagy tapasztalattal rendelkező (74 WRC-futam) brit Svédországban indul, a továbbiak sorsát az anyagiak döntik majd el.

Szintén a mezőny tagja lesz idén Al Quassimi és Ken Block is, illetve több fiatal pilóta is WRC-vel vág neki az új szezonnak. Svédországban Ostberg, P-G Andersson, és Kuipers is a legnagyobb kategóriát erősítik majd, ám egyikük sem biztos, hogy minden versenyen ott lesz.

Később csatlakozik a mezőnyhöz a Mini WRC csapatát alkotó Sordo és Meeke, remélhetőleg minél előbb versenyképes lesz az új autó.

Papíron egyelőre mindkét gyári társulatnál nyílt a küzdelem, nincs előre meghirdetett sorrend, ezt Olivier Quesnel, a Citroën, illetve Malcolm Wilson, a Ford csapatfőnöke is kifejezésre juttatta. Persze ahogy majd telik az idő, a tabella állásának függvényében ez könnyen változhat - igaz ezt ők már nem tették hozzá.

0 Tovább
1234
»

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek