Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egyformán esélyes a Citroën és a Ford Portugáliában

A rali-világbajnokság legtöbb szereplőjének az a véleménye, hogy az eddigi két futam - a Svéd-rali és a Mexikó-rali - elég speciális versenyek voltak, így Portugáliában lehet először képet alkotni a valós erőviszonyokról.

Ogier első győzelmét Portugáliában aratta, 2010-ben. Az ismétlés a világbajnoki remények életben tartását jelentené számára

A szezon első európai murvás futama jól ismert helyszín a versenyzők számára, rendszeresen tesztelnek az országban a csapatok, mivel többnyire télen-nyáron jó az idő. Sok pilótának a kedvenc ralija a portugál, még annak ellenére is, hogy a pályák néha alaposan megrostálják a mezőnyt.

A gyorsaságik nagy része megegyezik a tavalyiakkal, de azért van egy-két változás a programban. Elsősorban a csütörtöki szuperspeciál, amely Lisszabonban lesz, és a távolság miatt a megszokottnál korábban, kora délután kezdődik. Emiatt viszont a hivatalos tesztre délelőtt nem lenne idő, így azt már szerdán megrendezik.

Pénteken, szombaton és vasárnap összesen 16 szakaszt kell majd teljesíteni, az utolsó egy különleges csemege lesz, mivel a bónuszpontokért is futott Power Stage ezúttal nem egy rövid gyorsasági lesz, hanem egy 31 km hosszú, autógyilkos pálya.

2010-ben a viadal Ogier-ről szólt, aki itt aratta élete első futamgyőzelmét, ráadásul úgy, hogy végig harcban volt Loebbel. A fiatalabbik francia idén is esélyes, annál inkább, mivel a rajtpozíciója is őt segíti majd az első nap során. Ez pedig a Portugál-ralin kifejezetten számít, de csak akkor, ha száraz lesz az idő, már pedig arrafelé könnyen változhat sártengerré egyik-másik pálya - volt rá példa az utóbbi években.

Ennek az elsőként induló Hirvonen, és az őt követő Loeb örülne a legjobban, hiszen pénteken ők indulnak majd elsőként és másodikként. Rajtuk kívül Jari-Matti Latvala is nagyon gyors lehet, bár az utóbbi esztendőkben nem sok babér termett számára Portugáliában. Tavaly és 2009-ben is összetörte autóját és kiesett, idén feledtetné a rossz emlékeket a finn.

Latvala 2009-es boruálsa a mai napig emlékezetes. Az ominózus gyorsasági idén nem szerepel a programban

A futam ötödik esélyese Petter Solberg, aki mindenhol gyors, de valahogy az utóbbi időben elkerülte a szerencse. Vagy egy defekt, vagy műszaki hiba, esetleg egy apró baki, de valami évek óta meghiúsítja a norvég 2005 utáni első győzelmét. Jó szereplés várható a Stobart-csapattól is, akik Henning Solberg, Mads Østberg összeállításban indulnak. Mindketten a dobogóra törnek, az eddig látottak alapján erre inkább Østbergnek van némi esélye.

Svédország után újra a mezőnyben lesz Kimi Räikkönen, aki mára már cseppet sem bánja, hogy nem az Ausztrál Nagydíjon indul a hétvégén, hanem a Portugál-ralin. Pontszerző helyre vágyik Villagra és Wilson is, ám könnyen meggyűlhet a bajuk a szintén Fiesta WRC-vel rajthoz álló helyi Sousával. A legnagyobb kategóriát további négy pilóta képviseli, Kupiers, van Merksteijn, Al Qassimi, és Ken Block.

Különleges premier helyszíne lesz a verseny, itt mutatkozik be az újkori Mini a rali-vb-n. Egyelőre még nem a WRC (az majd Szardínián, májusban), hanem az S2000-es változat, melyet a brazil Oliveira, és az utóbbi két esztendő PWRC bajnoka, Araújo irányít majd.

Utóbbi versenyző kategóriaváltásának feltehetően örülnek a PWRC-sek, akik számára Portugáliában lesz a második futam, hiszen egy igen erős vetélytárssal kevesebbel kell megküzdeniük. Így sem lesz gyenge a mezőny, hiszen többek között ott lesz Flodin, Ketomaki, és Semerád. Az abszolút értékelésben nem lesz sok sanszuk, hiszen számos S2000-es autó is szerepel a nevezési listán, akiket nehéz lesz megelőzniük. A hétvégén debütál a JWRC-t váltó WRC Academy, amely a fiatal tehetségek számára kiírt sorozat, R2-es Fiestákkal küzdhetnek a jövő reménységei.

Nehezen indult Araújo számára a hét, az S2000-es Mini motorja elromlott az egyik teszten. Az indulás ezzel együtt nincs veszélyben

A rali csütörtök délután kezdődik a szuperspeciállal, az első murvás szakasz pedig péntek reggel rajtol.

0 Tovább

Ez történt a Portugál-ralin 2010-ben

Egy héttel a Portugál-rali előtt érdemes felidézni, hogy mi is történt ugyanitt, 2010-ben.

Latvala 2009 után 2010-ben is összetörte a Focus WRC-t Portugáliában

A verseny első napján hullottak az autók, a gyorsaságikat pedig Ogier nyerte. A nap végén - murvás verseny lévén - ment a szokásos taktikázás, erre idén is lehet számítani.

A második napon Ogier növelte előnyét, míg Loeb feljött mögé. Latvala baleset miatt búcsúzott, így immár negyedszer nem sikerült befejeznie a versenyt ezen a helyszínen.

A záró nap előtt nagy kérdés volt, hogy hagyja-e a csapata nyerni Ogiert, vagy ezúttal is át kell adnia a győzelmet Loebnek? Győzött a sportszerűség, és Ogier. Petter Solberg volt az esélyes a harmadik helyre, de az utolsó szakaszon nagyon akart, hibázott, és így csak az ötödik lett, Sordo állhatott még a dobogóra.

Portugáliában aratta első világbajnoki futamgyőzelmét tavaly Ogier, idén is esélyes

Turán Frigyesék Portugáliában debütáltak a vb-n, de nem úgy sikerült számukra a hétvége, ahogy tervezték. Defektek, és a Peugeot 307 WRC-től nem megszokott műszaki hibák nehezítették a versenyzésüket, így talán ők sem bánják, hogy a futam idén nem részese az SWRC naptárnak.

0 Tovább

A Fordnál nem aggódnak a műszaki hibák miatt

A Mexikó-ralin viszonylag sok műszaki meghibásodás történt a Fiesta WRC-knél. Bár a két gyári autó csaknem problémamentesen teljesítette a szezon egyik legkeményebb versenyét, a privát autók gyakran robbantak le.

Block nagyon készült a versenyre, de minden nap elromlott az autója

A legszerencsétlenebb talán Ken Block volt, aki alatt összesen négyszer állt meg az autó, többnyire egy rejtélyes elektromos hiba miatt. Henning Solberg a kormányszervóval küszködött napokig, az igen ritkán kieső Matthew Wilson pedig szintén a technika miatt volt kénytelen feladni a futamot. Novikov Fiestájában a motor főtt meg, de ez az egyik ugratón megsérült hűtő számlájára írható, míg Villagra kocsijában féltengely törött el, ráadásul épp több millió tévénéző szeme láttára, az utolsó szakasz rajtjában.

Akit nem sújtott műszaki hiba, az vagy balesetet szenvedett (Kuipers), vagy defektet kapott (Latvala és Østberg), egyedül Hirvonen úszta meg a hétvégét komolyabb gond nélkül.

Christian Loriaux, a Ford technikai igazgatója adott magyarázatot a sok problémára. Elmondta, hogy egyszerűen nem volt lehetőség 30 fokban tesztelni az autót, hiszen a gyakorlásra csak Európában van lehetőség, ott viszont 15 foknál nem volt sehol melegebb az utóbbi hónapokban. Az elektronikai malőrök egyértelműen a hőség számlájára írhatók, hiszen a különböző kompjúterek egyszerűen túlmelegedtek, ezt gyorsan orvosolja majd a csapat.

A Ford sikereinek kovácsai: Loriaux, Wilson és Quinn

Az egyéb hibákat a rossz utak, a defekteket pedig az új abroncsok számlájára írta Loriaux, aki biztos benne, hogy minden érintett fejlődik a következő versenyekre, és Portugáliában már nem fognak hasonló poblémák előfordulni.

0 Tovább

Hirvonen utolsó szakasza három pontot ért

A rali-világbajnokág idei újítása, hogy az utolsó szakaszon az első három helyezett bónuszpontokat (3-2-1) kap. Már Svédországban is bevált a dolog, bár a havas futam fináléja valószínűleg Solberg és Patterson helycseréje, és nem pedig Ogier elsősége miatt vált emlékezetessé.

Mexikóban többen is pályáztak a három pontra, Solberg például még az egyik pótkerekét is a szervizparkban hagyta, hogy minél könnyebb legyen az autója. A leggyorsabb végül Hirvonen volt, aki a 8,28 km-es pályán 2,1 másodpercet vert Loebre és Solbergre.

0 Tovább

Az élről a legrosszabb kiesni

Megoszlanak a vélemények a versenyzők között arról, hogy a verseny elején, vagy a végén a fájóbb-e kiesni, de abban talán mindannyian egyetértenek, hogy a legrosszabb az első helyről feladni a futamot.

Ez történt Ogier-vel is, aki a Mexikó-rali utolsó napján csúszott le az útról, és kényszerült kiállni. A vezető helyen álló franciát csapattársa, Loeb komoly nyomás alatt tartotta, talán ennek is betudható a túlzott igyekezet, amely a balesethez vezetett.

A közelmúltban rajta kivül jónéhányan jártak hasonlóan, közöttük a legjobb pilóták is.

Tavaly Mikko Hirvonen a hazai futamán esett óriásit, ráadásul a kedvenc gyorsaságiján, és annak is a kedvenc kanyarjában. Az eset után a Ford pilótája elveszítette matematikai esélyét is a vb-címre, és a szezon hátralévő részére alaposan visszaesett a teljesítménye.

Csapattársa egy esztendővel korábban mutatta be a szakág egyik legnagyobb borulását, mely során 17-szer fordult át a tetején a Focus WRC. Portugáliában három szakasz után vezette a versenyt a fiatalabbik gyári Ford versenyző, majd jött a domboldal. Az eset érdekessége, hogy egyrészt a párosnak nem esett baja, másrészt a csapat megjavította az autót, és a szezonzárón azzal állt rajthoz Latvala.

Még a legnagyobbakkal is megesik, hogy egy pillantra nem figyelnek: Loeb 2005-ben kényelmes előnnyel vezette az Ausztrál-ralit, amikor a második napon kiegyenesített egy kanyart, és népiesen szólva emblémára vett egy fát. A Xsara WRC eleje annyira megsérült, hogy szó sem lehetett a folytatásról. A balesetnek nem voltak túl nagy következményei, hiszen a francia addigra már megnyerte a vb-t, és így legalább akkori csapattársa, Duval is bezsebelhetett végre egy győzelmet.

Nagyjából ugyanez történt 2002-ben Grönholmmal: a vb-elsőség már biztos volt, a Wales-i szezonzárót vezette a finn, amikor jött a baj. Nem sokkal később ugyanott megismételte a bukfencet Jani Paasonen is, aki akkor gyári Mitsubisihi-pilóta volt.

És végül aki talán a legtöbbet bukta azzal, hogy a vezető helyről esett ki: Colin McRae. A látványos bukásairól is híres skót 2001-ben komoly esélyekkel érkezett az utolsó futamra, bár elméletben négyen is esélyesek voltak a végső győzelemre. Az első néhány gyorsasági után nála volt az előny, ám ez a borulás véget vetett az álmoknak.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek