A reblog.hu-n való regisztráció időpontja, a reblog.hu megtekintése során
rögzítésre kerül az utolsó belépés időpontja, illetve egyes esetekben -
a felhasználó számítógépének beállításától függően - a böngésző és az
operációs rendszer típusa valamint az IP cím.
Ezen adatokat a rendszer automatikusan naplózza.
Süti beállítások
Az anonim látogatóazonosító (cookie, süti) egy olyan egyedi - azonosításra,
illetve profilinformációk tárolására alkalmas - jelsorozat, melyet a szolgáltatók
a látogatók számítógépére helyeznek el...
A szolgáltatást a Mediaworks Hungary Zrt.
(székhely: 1082 Budapest, Üllői út 48., továbbiakban: „Szolgáltató”) nyújtja
az alább leírt feltételekkel. A belépéssel elfogadod felhasználási feltételeinket.
Jelen Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztató célja, hogy a Mediaworks Hungary Zrt. által tárolt adatok
kezelésével, felhasználásával, továbbításával, valamint a Társaság által üzemeltetett
honlapokon történő regisztrációval kapcsolatosan tájékoztassa az érintetteket.
Svédországban debütált az idei szezon egyik újítása, a Power Stage. A dolog lényege, hogy minden vb-futam utolsó gyorsaságiján pluszpontokat lehet szerezni: a leggyorsabb 3, a második 2, a harmadik 1 bónuszpontot kap. Ezeket a szakaszokat végig bekamerázzák, és élő televíziós közvetítéssel próbálják közelebb hozni az emberekhez a ralit. Az izgalmakat fokozza az is, hogy a legjobbak fordított sorrendben indulnak.
A havas verseny utolsó szakasza óriási siker volt, kiemelkedő nézettséget hozott, ráadásul Petter Solberg és navigátora, Chris Patterson kényszerű helycseréje tovább fűszerezte az eseményt. Az egyetlen malőr csak a váratlanul hideg, -20 fok alatti hőmérséklet miatt történt, a helikopterek kamerái egyszerűen befagytak, így a tévénézők a felszíni képekkel kellett hogy beérjék.
Valószínűleg Ogier és Loeb örültek a legjobban a Power Stage-nek, mivel ők érték el a legjobb eredményt, míg Latvala csípte el az utolsó pontot.
Figyelemre méltó, hogy Ogier legyőzte a komplett skandináv különítményt, illetve a hétszeres világbajnokot is - utóbbi a két extra ponttal egyébként éppen úgy 10 egységgel távozhatott Svédországból, mint az amúgy előtte végző Solberg.
Ahogy minden idei futamon, a Mexikó-ralin is lesz Power Stage, a 10,32 km hosszú Asperos nevű szakasz.
1997 óta a ralizás csúcsát a WRC-k jelentik. 14 szezonon át nagyjából változatlan volt a felállás: kétliteres turbós motor 34 mm-es szűkítővel, összkerékhajtás, legalább négyméteres karosszéria - ezek voltak a főbb megkötések.
Tavaly még ez volt a csúcskategória, idén már csak legenda
Persze Carlos Sainz 1997-es Escort WRC-je és Mikko Hirvonen 2010-es Focus WRC-je nem sok hasonlóságot mutatnak egymással, sokat fejlődött a technika a több mint egy évtized alatt. Különböző okok miatt az utóbbi esztendőkre mindössze két gyártó maradt a porondon: a Citroen és a Ford. És mivel ők mindketten csaknem tökélyre fejlesztették autóikat, egy újonnan beszálló konstruktőrnek vajmi kevés esélye lett volna felvenni a versenyt velük, azért pedig kevesen alapítanak gyári ralicsapatot, hogy csak harmadikak legyenek.
Ezt felismerte a nemzetközi szövetség, és 2011-re új szabályokat alkotott. Az idei előírások szerint 1,6 literes motorok hajtják a kevesebb technikai különlegességgel rendelkező, és ezáltal jóval alacsonyabb költséggel üzemeltethető autókat. (Az intézkedéseknek már meg is van az eredményük, a Mini már idén versenybe száll, és mások is komolyan fontolgatják a ralizást.)
A Ford a már létező S2000-es Fiesta alapjaira építette új WRC-jét, ám téved az, aki azt hiszi, hogy csak az erőforrást kellett kicserélni a kocsiban. Az első teszteken a Focus WRC kétliteres motorjával próbálgatták a prototípust, mivel az új, direkt befecskendezéses egység még nem állt rendelkezésre - pedig három gárda is dolgozott rajta, az M-Sporton és a Ford utcai autókat tervező mérnökein kívül a gyári WRC-k motorjait építő francia Pipo cég is.
Rengeteg teszt zajlott 2010 során, hóban, murván és aszfalton is, főleg Matthew Wilson, Henning Solberg, Andersson, és Mikkelsen gyűjtötte a kilométereket, de még Malcolm Wilson, a csapat vezetője is a volán mögé ült. A rossznyelvek szerint Henning Solberg a tavalyi aszfaltos futamokon azért indult S2000-es Fiestával, hogy a 2011-es WRC egyes alkatrészeit próbálgathassa élesben. Később elkészült a motor is, illetve a dizájnerek is elvégezték az utolsó simításokat az új WRC-n, hogy első látásra is megkülönböztethető legyen az S2000-es géptől. Ez után a majdnem kész autót már Hirvonen és Latvala tesztelte tovább.
A végeredmény a Fiesta WRC, amely a bemutatkozó versenyét Svédországban rögtön meg is nyerte. Az első tapasztalatok szerint nehezebb vezetni az új autót, mint a Focus WRC-t. Ennek több oka is van, például az, hogy a Fiesta rövidebb és szélesebb mint a Focus, ezért sokkal idegesebben mozog az úton. Talán ennek köszönhető az, hogy Latvala már két példányt is összetört a teszteken.
A másik ok a méregdrága technikai megoldások tiltása: az új autókból hiányzik az aktív differenciálmű, nincs bennük rajtprogram, és a váltó is mechanikus. Ezért a pilótáknak jóval több a dolguk, könnyebb hibázniuk, a belső felvételeken is látni, hogy mennyivel többet gépészkednek mint korábban.
Szintén lényeges szempont az is, hogy az új erőforrások gyengébbek, sokkal kisebb a nyomatékuk, ezért kevésbé lehet erőből autózni, annál inkább lendületből.
Hogy ki lesz 2011 világbajnoka, azon is múlik majd, hogy ki alkalmazkodik gyorsabban és jobban az új kocsikhoz. Egyelőre úgy tűnik, hogy a DS3 WRC és a Fiesta WRC egyformán gyors, s bár Svédországban három Ford végzett az élen, könnyen megtörténhet hogy már Mexikóban fordul a kocka.
Bár még csak 24 esztendős, a rali-vb mezőnyének egyik legtapasztaltabb pilótája Matthew Wilson. 75 futamon indult már (mindegyiken Forddal), s eddig nemhogy győzelmet nem szerzett, még a dobogóra sem állhatott. Legjobb eredménye egy 2007-es Japánban elért 4. hely volt, illetve összesen három szakaszgyőzelem fűződik a brit nevéhez.
Svédországban a 9. helyen végzett Wilson, miután az első napon 4 percet veszített az elromlott kormányszervó miatt
Mindemellett nagyon megbízható a Ford csapat vezetőjének, Malcolm Wilsonnak a fia, hiszen a futamok 93,3%-án célba ért, ez pedig kivételesen jó érték. Ez azonban úgy tűnik, önmagában kevés: a Svéd-rali előtt már lehetett tudni, hogy egyelőre nincs meg a pénz a teljes szezonra, sőt, januárban még csak annyi volt biztos, hogy a havas futamon tud indulni Matthew.
Jelenleg némileg kedvezőbb a helyzet, további öt fordulóra megvan a keret, és a remény arra, hogy a következő hónapok alatt sikerül forrást találni a szezon második felének teljesítésére is.
Wilson és Scott az első hatba szeretnének kerülni a Mexikó-ralin
Mindenképpen Wilson mellett szól, hogy mostantól a neki leginkább fekvő murvás futamok következnek, illetve hogy nála többet talán senki nem tesztelte az új WRC-t.
2010 nyarán írta alá a Minit tulajdonló BMW, illetve a híres versenyautó építő Prodrive vezetősége az együttműködési szerződést, amely alapján a Mini Countryman WRC-k készülnek az angol cégnél.
Mindkét fél jelentős sikerekkel büszkélkedhet az autósport terén, így nem csoda, hogy nagyon komolyan veszik a felkészülést. Az első tesztek szeptemberben kezdődtek, és azóta folyamatosan zajlanak különböző helyszíneken, hogy minden a legnagyobb rendben legyen az új WRC első világbajnoki fellépéséig, a májusi Szardínia-rali idejére.
A cél kimondottan az, hogy minél előbb felvegyék a konkurensek tempóját, ezért a két gyári pilóta, Sordo és Meeke a következő hetekben is folytatja a tapasztalatok gyűjtését.
Március első hétvégéjén rendezik a világbajnokság második fordulóját, a Mexikó-ralit. A szezon első murvás futamára igen kevés, mindössze 25 nevezés érkezett.
A gyári csapatok természetesen teljes létszámmal ott lesznek a rajtnál, a megszokott WRC-pilóták közül Kimi Räikkönen hiányzik. A finn 2010-ben nem szerzett túl jó élményeket a versenyen, inkább gyakorlásra fordítja energiáját. Indul viszont a jó szereplésre esélyes argentin Villagra, illetve az orosz Novikov.
Mexikóban kezdődik az SWRC kategória különversenye, ahol ringbe száll a tavalyi IRC bajnok Hänninen is.
Utolsó kommentek