Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Andersson kezdett a legjobban

A csütörtök esti szuperspeciállal megkezdődött a Svéd-rali, illetve a 2011-es rali-világbajnokság.

A rövid és technikás szuperspeciálon párosával indultak a versenyzők, és némi meglepetésre nem Loeb vagy Hirvonen, hanem a helyi P-G Andresson futotta a legjobb időt. Latvala, és a legjobb Citroën-pilóta, Petter Solberg követi, Hirvonen és Loeb szorosan a nyomukban.

Hirvonen jól kezdett, hátránya egy melléváltással együtt is mindössze egy másodperc


Ogier a hetedik, Kimi Räikkönen a tizedik helyezést érte el, utóbbinál két PWRC-s pilóta (Gröndal és Flodin) is gyorsabb volt, míg a délelőtti teszt legjobbja, Henning Solberg majdnem 15 másodpercet kapott, miután megpördult az egyik visszafordítóban.

A rali péntek reggel folytatódik, az első teljes versenynapon hat gyorsasági szerepel a programban.

A Svéd-rali állása a szuperspeciál után:

1. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 1:39,7
2. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,6
3. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +0,9
4. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1,0
5. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +1,1
6. Östberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +1,6
0 Tovább

Henning Solberg a leggyorsabb a teszten

Csütörtök délelőtt láthatta az új WRC-ket első ízben a közönség versenytempóban, a Svéd-rali hivatalos tesztjén.

A legtöbb élversenyző négy-öt alkalommal száguldott végig a négy kilométeres pályán, de voltak, akik minden lehetőséget kihasználtak a gyakorlásra és a beállítások finomítására, és hétszer is teljesítették a szakaszt.

A legjobbak egymáshoz nagyon közeli időket értek el, a hóban rendre kiválóan teljesítő Henning Solberg, ha csak egy tizeddel is, de megnyerte a tét nélküli bemelegítést. Hirvonen végzett mögötte, majd Petter Solberg és Loeb következtek. Az első hatba Latvala és Andersson fértek még be, Ogiert pedig Östberg és Räikkönen is megelőzte.

Mindkét Solberg fivér jól ment a teszten, ezúttal Henning volt a gyorsabb

A korábbi F1-es világbajnok Ken Blockhoz hasonlóan a hófalban vesztegelt egy darabig, de semmi komoly baja nem lett egyikük autójának sem.

Az első benyomások alapján úgy tűnik, a Fordok gyorsabbak a Citroëneknél, de a kérdést majd az éles verseny dönti el, amely este kezdődik meg a szuperspeciállal.

Teszteredmények:

1. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC 2:02,5
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +0,1
3. P. Solberg/Patterson Ford Fiesta RS WRC +0,2
4. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +0,3
5. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,7
6. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC +0,9
1 Tovább

Svédországban rajtol a rali-vb

Még nehéz megszokni, hogy a Focus WRC már a múlté. 2010-ben ezzel az autóval Grönholm szakaszgyőzelmet szerzett

Új korszakot nyit a csütörtökön rajtoló svédországi futam, amely a 2011-es szezon első állomása. 14 esztendő után nem a kétliteres WRC-k, hanem az 1,6 literes erőforrással szerelt, kisebb, könnyebb, és kevesebb műszaki csodával felszerelt vadonatúj kocsik jelentik majd a ralizás csúcsát - és a reményt arra, hogy minél több autógyár újra kedvet kapjon a részvételre.

Persze a Svéd-rali az egész versenynaptárban az a verseny, ahol talán a legkevésbé számít az autók közötti különbség, annál inkább a pilóta bátorsága, tudása és tapasztalata. Sokáig csak a skandináv pilótáknak termett babér a hóban, míg Sébastien Loeb 2004-ben győzni tudott. Ez bizony már hét esztendővel ezelőtt történt, és bár azóta többször is közel volt az újabb sikerhez a francia, az utóbbi időben a Ford finnjei ünnepelhettek: tavaly Hirvonen, 2009-ben Latvala, 2008-ban pedig Grönholm.

A futam 2002-ben költözött a jelenlegi helyére, a verseny központja Karstadban van, a pályák nagy része pedig onnan mintegy nyolcvan kilométerre északra, Hagfors környékén. Idén lesz egy újítás, amely egy nagyon kedves gesztus a versenynaptárból épp a Svéd-rali miatt kimaradó norvég futam szervezői felé: a Lovhaugen nevű gyorsasági rajtja és célja Svédországban lesz, de maga a pálya Norvégia havas tájain tekereg majd. Szintén szerepel a programban a Vergasen, amelyen a híres nagy ugrató található, és a Sagen, amely Grönholm kedvenc pályája. Nem elég, hogy a korábbi világbajnok éttermének is ezt a nevet adta, 2010-ben azért indult el, hogy ezt a szakaszt megnyerje - sikerült is neki.

Nem marad ki a sípálya sem (lefelé), és szintén ismerős lehet a korábbi évekből a szinkronpályás szuperspeciál, amely majd a futam és egyben az évad első gyorsaságija lesz csütörtök este. A hírek szerint hóban nem lesz hiány - az utóbbi időben előfordult párszor, hogy a svéd verseny inkább murvás, mint havas volt -, és a hőmérséklet is az itt jól megszokott -20 fok körül alakul majd.

A titkos favoritok egyike Ostberg, aki tavaly időnként régebbi autóval is szorongatta az élmenőket

A győztes kiléte majdhogynem megjósolhatatlan. Persze várható, hogy az idei esztendő is a mezőnyből tavaly kiemelkedő hatos (Loeb, Sordo, Hirvonen, Latvala, Ogier, P. Solberg) megmaradt öt tagjáról szól majd leginkább, de azért nem ilyen egyszerű a képlet. Nem nagyon lehet tudni, vajon melyik gyártó új autója sikerült jobban: a Ford hónapok óta nyüstöli az új Fiesta WRC-t, több mint 12000 tesztkilométert tettek meg vele, ez pedig két teljes szezonnak felel meg.

A Citroën körül nagyobb volt a csend, de biztos lehet benne mindenki, hogy a franciák is gőzerővel dolgoztak az új kocsin. Tovább kuszálja a szálakat néhány olyan pilóta nevezése, akik a hóban igazán otthonosan mozognak, és ezúttal a gyáriakkal egyenértékű, értelemszerűen legfrissebb fejlesztésű autóval állhatnak rajthoz. Közülük P-G Andersson, Ostberg, és esetleg Henning Solberg okozhat meglepetést, vagy legalábbis érhet el kiugró részeredményeket. A bukmékereknél mindenesetre Loeb a favorit, Hirvonen és Latvala előtt.

A nevezési listán összesen tizenhárom WRC szerepel, a már említetteken kívül Räikkönen, Kuipers, Block, Al Qassimi és Matthew Wilson indulnak az 1-es kategóriában. A nagyok mellett a szériaautók, azaz a PWRC sorozat küzdelmei is megkezdődnek Svédországban (ők tizennégyen lesznek), míg külön versenyként egy svéd bajnoki is része a műsornak, ahol több "régi" WRC-t is láthat majd a közönség.

A Citroën egyébként mindössze négy darab DS3 WRC-t tudott összerakni eddig, így az anyagi okok miatt sokáig tétovázó Petter Solberg majdnem autó nélkül maradt az első futamra. Peter van Merksteijn segített rajta, aki átadta a norvégnak saját kocsiját, ő pedig Svédország helyett Portugáliában versenyez majd.

Az utolsó pillanatban összeállt Petter Solberg idei költségvetése, akinek nem lehet más célja, mint a győzelem

A csütörtök esti szuperspeciált követően három napon át, összesen 22 gyorsasági szakaszon zajlik majd a rali, melyről folyamatosan tudósítunk.

0 Tovább

Továbbra is kevés a gyári pilótaülés

Továbbra is a Hirvonen/Lehtinen és a Latvala/Anttila egységek alkotják a Ford csapatot

 Alapvetően határozza meg az élmezőny felállását az, hogy még mindig csak négy gyári pilótaülés van a rali-vb-n.

A címvédő Citroënnél Loeb helye megkérdőjelezhetetlen, a visszavonulásáról szóló hírek elcsendesedtek, a francia alighanem addig versenyez a csapatban, ameddig csak akar. Társa a másik Sébastien, Ogier lesz, aki 2010-ben murván többször is legyőzte Loeböt, néhány megmozdulásából viszont látszott, hogy még nem képes arra az állandó, hiba nélküli produkcióra, mint a hétszeres világbajnok.

A Fordnál minden változatlan: Hirvonen és Latvala kapták a gyári Fiestákat. Hirvonen jól kezdte a 2010-es esztendőt, de a finnországi balesete után nem találta önmagát, idén újra megpróbálhatja megszerezni a trónt. Latvala kezdi meghálálni főnöke, Malcolm Wilson töretlen bizalmát, hiszen tavaly a szezon második felében a hátán vitte a csapatot, és végül megszerezte az összetett második helyezést is.

A négy gyári pilóta vetélkedésébe leginkább Petter Solberg szólhat bele, aki az egész holtszezonban kilincselt, gyűjtötte a szponzorokat, és végül úgy tűnik, 2011-ben is teljes évadot tud futni. A norvég maradt a Citroënnél, és egy S2000-es Peugeot 207 volánja mögött a Monte-Carlo IRC futamon már a bemelegítést is letudta. Bátyja, Henning is tagja marad a sorozatnak, aki úgy tűnik, szintén hűséges típus, mivel marad a Fordnál.

A téli tesztek alatt még hófehér volt a DS3 WRC, amely a C4 WRC színvilágát kapja majd

Sokáig a levegőben lógott Kimi Räikkönen sorsa: még az is szóba került, hogy 2007 F1-es világbajnoka végleg a szögre akasztja a sisakot, ám végül sikerült tető alá hozni a megállapodást, mely szerint az új csapatban (ICE 1 Racing) induló finn tíz világbajnoki futamon indul majd egy DS3 WRC-vel.

Nem ilyen biztos még Matthew Wilson jövője. A még mindig fiatal (24 éves), de ennek ellenére igen nagy tapasztalattal rendelkező (74 WRC-futam) brit Svédországban indul, a továbbiak sorsát az anyagiak döntik majd el.

Szintén a mezőny tagja lesz idén Al Quassimi és Ken Block is, illetve több fiatal pilóta is WRC-vel vág neki az új szezonnak. Svédországban Ostberg, P-G Andersson, és Kuipers is a legnagyobb kategóriát erősítik majd, ám egyikük sem biztos, hogy minden versenyen ott lesz.

Később csatlakozik a mezőnyhöz a Mini WRC csapatát alkotó Sordo és Meeke, remélhetőleg minél előbb versenyképes lesz az új autó.

Papíron egyelőre mindkét gyári társulatnál nyílt a küzdelem, nincs előre meghirdetett sorrend, ezt Olivier Quesnel, a Citroën, illetve Malcolm Wilson, a Ford csapatfőnöke is kifejezésre juttatta. Persze ahogy majd telik az idő, a tabella állásának függvényében ez könnyen változhat - igaz ezt ők már nem tették hozzá.

0 Tovább

WRC helyett WRC

Forrás: [origo]

Egyelőre 10 Fiesta RS WRC készült el az M-Sportnál, a Citroën viszont csupán 4 DS3 WRC-t tudott megépíteni

 1997-től 2010-ig, azaz 14 szezonon át a kétliteres WRC-k jelentették a ralisport királykategóriáját.

Az első WRC-s versenyen, az 1997-es Monte-Carlo-ralin a Subaru Impreza WRC és a Ford Escort WRC képviselték az akkor új generációt, míg a 2010-es Wales-ralin a Citroën C4 WRC, és a Ford Focus RS WRC voltak a letűnő éra autói.

2011-re alapvetően változtak a szabályok: ezentúl 1,6 literes erőforrások hajtják a legjobbak autóit, melyek nemcsak gyengébbek a korábbi WRC-knél, hanem néhány méregdrága technikai megoldást is nélkülözniük kell.

Mindezek ellenére nem biztos, hogy sokkal lassabbak lesznek a tavalyi autóknál: némileg könnyebbek az új kocsik, másrészt az utóbbi esztendők fejlesztési stopja után ismét szabadjára engedhették fantáziájukat a tervezők.

A Prodrive nagyon nagy reményeket fűz a Mini WRC-hez, amelyet egy BMW-től származó motor hajt majd

 Az első, svédországi futamon a jelenlegi két gyári csapat, a Citroën és a Ford indítja új autóit, a DS3 WRC-t, és a Fiesta RS WRC-t. A korábbinál alacsonyabb költségek illetve az, hogy nem a hosszú idő óta fejlesztett gépekkel kell felvenni a versenyt, hanem mindenki tiszta lappal indul, új gyártókat is vonzott a sorozat köré.

A Mini - a korábban a Subarukat építő Prodrive együttműködésével - már javában teszteli saját WRC-jét, és tavasszal a Szardínia-ralin élesben is bemutatkoznak. További cégek bekapcsolódása is várható a rali-vb-re, amely nagyon jó hír az utóbbi idők kétpólusú mezőnye után.

Az új autóknak köszönhetően a szezon előtt teljesen nyílt a világbajnokság: nem tudni, melyik gyártónak sikerült jobban a felkészülés, illetve hogy melyik pilóta barátkozik majd össze a legjobban az 1,6-os WRC-kkel.

A szezonnyitó Svéd-rali után némileg tisztul majd a kép, de ahhoz, hogy igazán kialakuljanak a 2011-es erőviszonyok, alighanem kell néhány futam.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek