Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Murván vágna vissza a Citroën

Mexikóban kezdődik az idei szezon hét futamból álló murvás sorozata. A magaslati versenyen tavaly tarolt a Citroën, Loeb győzött Petter Solberg és Ogier előtt.

Ahogy a korábbi három alkalommal, 2010-ben is Loeb nyert Mexikóban

A murvás viadal évről-évre próbára teszi az autókat, hiszen a pályák igen kemények. A pilótáknak sem lesz könnyű dolguk, mivel 30 fokos hőség várható - a Svédországban mért -20 fok alatti hőmérséklethez képest egészen más kihívások várják a mezőnyt.

Sokak szerint Mexikóban kezdődik igazán a világbajnokság, hiszen a havas szezonnyitó egészen speciális volt, ott nem jöttek még ki az autók közötti különbségek, inkább a skandinávok rutinja döntött. 2004 óta hatodszor rendezik meg a futamot (2009-ben nem szerepelt Mexikó a naptárban), és az utóbbi négy alkalommal Sébastien Loeb győzött.

Összesen 22 szakaszt teljesít majd a foghíjas, mindössze 25 tagú mezőny. Ezek között szerepel hat aszfaltos is, amelyek nagyon rövidek, ám sok hibázási lehetőséget rejtenek. Mindegyik pálya közel van a Leonban fekvő szervizparkhoz, ezért viszonylag keveset kell etapon autózni. Az utolsó gyorsasági ezúttal is bónuszpontokért megy: a 10,32 km-es Power Stage élő televíziós közvetítés mellett zajlik majd.

Mivel a világbajnok Svédországban csak a hatodik helyen végzett, igen kedvező pozícióból indulhat a hétvégén. Ő, illetve márkatársai - elsősorban Ogier és Solberg - számítanak a legnagyobb esélyesnek, de nem lehet tudni, hogy a Ford mit főzött ki, sokat dolgoztak azon, hogy a Fiesta WRC motorja a magaslaton is erős maradjon - igaz Latvala jóvoltából közben ismét elfogyott egy karosszéria. Mindenesetre a murvás viadalokon általában hátrányt jelent elsőként rajtolni, ezt a terhet Hirvonen lesz kénytelen cipelni, ahogy 2010-ben is.

Nem szabad megfeledkezni a Ford fiataljairól sem. A hóban brillírozó Østberg ismét bizonyíthat, és Latvala is megmutathatja, hogy méltó a gyári ülésre. Visszatér a mezőnybe Villagra, aki murván rendre jól megy, és a helyi körülményeket talán mindenkinél jobban ismeri. Tavalyi borulása után nem lesz ott a rajtnál Räikkönen, viszont az orosz kamikáze, Novikov egy év kihagyás után újra nevezett, ezúttal egy Ford WRC-vel. Henning Solberg és Matthew Wilson csak a többiek hibája esetén pályázhat a dobogóra, míg a további WRC-pilóták, Kuipers és Ken Block pedig vélhetően inkább az SWRC roppant erős mezőnyével fognak csatázni.

Az S2000-es autók különversenye Mexikóban rajtol, egyelőre mindössze öt indulóval, akik közül mindannyian remek pilóták. Talán a legújabb fejlesztésű Skoda Fabiával érkező Hänninen a favorit, de Prokop és Al-Attiyah győzelme sem lenne meglepetés.

Ma már történelem: így festett a parc fermé 2010-ben

A Mexikó-rali magyar idő szerint péntek hajnalban kezdődik a szuperspeciállal, minden nap részletes tudósítással jelentkezünk majd.


0 Tovább

Ez történt Mexikóban 2010-ben

Az alábbi videón a Loeb győzelmével, és hármas Citroën-sikerrel véget ért 2010-es Mexikó-rali összefoglalója látható.


Tavaly is tudósítottunk a versenyről, az első nap történései itt, a másodiké itt, míg a záró nap anyaga itt olvasható.

0 Tovább

Az új WRC-ket nehezebb vezetni

1997 óta a ralizás csúcsát a WRC-k jelentik. 14 szezonon át nagyjából változatlan volt a felállás: kétliteres turbós motor 34 mm-es szűkítővel, összkerékhajtás, legalább négyméteres karosszéria - ezek voltak a főbb megkötések.

Tavaly még ez volt a csúcskategória, idén már csak legenda

Persze Carlos Sainz 1997-es Escort WRC-je és Mikko Hirvonen 2010-es Focus WRC-je nem sok hasonlóságot mutatnak egymással, sokat fejlődött a technika a több mint egy évtized alatt. Különböző okok miatt az utóbbi esztendőkre mindössze két gyártó maradt a porondon: a Citroen és a Ford. És mivel ők mindketten csaknem tökélyre fejlesztették autóikat, egy újonnan beszálló konstruktőrnek vajmi kevés esélye lett volna felvenni a versenyt velük, azért pedig kevesen alapítanak gyári ralicsapatot, hogy csak harmadikak legyenek.

Ezt felismerte a nemzetközi szövetség, és 2011-re új szabályokat alkotott. Az idei előírások szerint 1,6 literes motorok hajtják a kevesebb technikai különlegességgel rendelkező, és ezáltal jóval alacsonyabb költséggel üzemeltethető autókat. (Az intézkedéseknek már meg is van az eredményük, a Mini már idén versenybe száll, és mások is komolyan fontolgatják a ralizást.)

A Ford a már létező S2000-es Fiesta alapjaira építette új WRC-jét, ám téved az, aki azt hiszi, hogy csak az erőforrást kellett kicserélni a kocsiban. Az első teszteken a Focus WRC kétliteres motorjával próbálgatták a prototípust, mivel az új, direkt befecskendezéses egység még nem állt rendelkezésre - pedig három gárda is dolgozott rajta, az M-Sporton és a Ford utcai autókat tervező mérnökein kívül a gyári WRC-k motorjait építő francia Pipo cég is.

Rengeteg teszt zajlott 2010 során, hóban, murván és aszfalton is, főleg Matthew Wilson, Henning Solberg, Andersson, és Mikkelsen gyűjtötte a kilométereket, de még Malcolm Wilson, a csapat vezetője is a volán mögé ült. A rossznyelvek szerint Henning Solberg a tavalyi aszfaltos futamokon azért indult S2000-es Fiestával, hogy a 2011-es WRC egyes alkatrészeit próbálgathassa élesben. Később elkészült a motor is, illetve a dizájnerek is elvégezték az utolsó simításokat az új WRC-n, hogy első látásra is megkülönböztethető legyen az S2000-es géptől. Ez után a majdnem kész autót már Hirvonen és Latvala tesztelte tovább.

A végeredmény a Fiesta WRC, amely a bemutatkozó versenyét Svédországban rögtön meg is nyerte. Az első tapasztalatok szerint nehezebb vezetni az új autót, mint a Focus WRC-t. Ennek több oka is van, például az, hogy a Fiesta rövidebb és szélesebb mint a Focus, ezért sokkal idegesebben mozog az úton. Talán ennek köszönhető az, hogy Latvala már két példányt is összetört a teszteken.

A másik ok a méregdrága technikai megoldások tiltása: az új autókból hiányzik az aktív differenciálmű, nincs bennük rajtprogram, és a váltó is mechanikus. Ezért a pilótáknak jóval több a dolguk, könnyebb hibázniuk, a belső felvételeken is látni, hogy mennyivel többet gépészkednek mint korábban.

Szintén lényeges szempont az is, hogy az új erőforrások gyengébbek, sokkal kisebb a nyomatékuk, ezért kevésbé lehet erőből autózni, annál inkább lendületből.

Hogy ki lesz 2011 világbajnoka, azon is múlik majd, hogy ki alkalmazkodik gyorsabban és jobban az új kocsikhoz. Egyelőre úgy tűnik, hogy a DS3 WRC és a Fiesta WRC egyformán gyors, s bár Svédországban három Ford végzett az élen, könnyen megtörténhet hogy már Mexikóban fordul a kocka.

0 Tovább

Svédországban a helyzet fokozódik

A Svéd-rali első teljes napja után a meglepetésember, Mads Østberg vezetett, ám számolnia kellett azzal, hogy szombaton ő takarítja az utat majd, így nehéz dolga lesz. Abban bízott, hogy éjjel nem esik friss hó, így nem jár majd úgy mint Loeb, aki pénteken - főleg délelőtt - csak csúszkált, és nagyon sokat kapott a többiektől.

Bár Latvala csak a negyedik helyen kezdi majd a zárónapot, hátránya mindössze 10 másodperc, így remek esélyekkel indul

Többeket megbüntettek különböző kihágásokért: négy pilótát - köztük Petter Solberget és Kimi Räikkönent - gyorshajtáson kaptak, mindannyian megúszták pénzbírsággal. (Solberg fizette a legtöbbet, 80 km/óra helyett 112-vel hajtott, 800 eurója bánta az esetet). Rosszabbul járt két másik páros, akiket a szabályosnál könnyebb felnik miatt kizártak, egyikük a PWRC értékelés második helyén álló Flodin volt.

Az első gyorsaságin Loeb megpróbálta, hogy ha apait-anyait belead, mennyit tud hozni a többieken. Igyekezete arra elég volt, hogy megszerezze első idei szakaszgyőzelmét, de csak egy tizeddel verte Petter Solberget és alig két másodperccel a gyári Fordokat, ez pedig majd' háromperces hátrányból indulva nem elég. Az igen előkelő helyen éjszakázó Stobart csapat (Østberg volt az első, Henning Solberg az ötödik, tehát a gyártók képzeletbeli értékelését ők vezették) nem szerepelt túl jól: az elsőnek induló fiatalabbik norvég hatodik időt ért el, Henning pedig felborult, és kiesett a versenyből.

Úgy tűnt, Østberg percei meg vannak számlálva az élen, mivel Hirvonen nagyon jött fel rá, és Petter Solberg is remekül ment. A privátként induló Citroën-pilóta első időt futott a Sagen nevű szakaszon (számára is ez volt az első), amely Grönholm kedvenc pályája. A Fiesta WRC-s armada követte, míg Loeb hibázott egy kisebbet, és csak a hatodik időt érte el Ogier előtt. A következő szakaszon Solberg elvesztette azt, amit az előzőn megnyert: egy percet késett az időellenőrzőből, ezért pedig 10 másodperc büntetés járt. A pénteken balszerencsés Andersson nyerte a gyorsaságit, nyomában Solberggel és Latvalával, Loeb ismét lemaradt kicsit, ezúttal egy defekt miatt. Hirvonen közben már 0,4 másodpercre közelítette meg a férfiasan küzdő Østberget.

A déli pihenő előtt még egy 16 kilométeres gyorsasági volt hátra, ahol megtörtént a helycsere. Ismét Solberg futotta a legjobb időt, s ezzel kezdett izgalmassá válni az állás: Hirvonen mindössze három tizeddel vezetett Østberg előtt, Solberg a büntetései ellenére is a harmadik helyen állt, míg Latvala, aki szintén egyre inkább belejött az új autó kormányzásába, szorosan a norvég mögött a negyedik pozícióban következett. Ogier és Loeb csak utánuk, míg a hetedik hely már Anderssoné volt, ő az S2000-es Fabiával autózó Sandellt előzte meg. Räikkönen fordult a kilencedik helyen, mögötte a PWRC éllovasa, Grøndal érkezett.

Ogier szívósan tartja magát az ötödik helyen, egy jó hajrával felférhet a dobogóra

Reggel az első pályán Loeb volt a legjobb, délután szintén ő nyerte a nyitányt, méghozzá nem is kevéssel: 15 kilométeren több mint hat másodpercet adott Latvalának és Ogiernek, a többieknek meg még többet. Különösen Østberg maradt le nagyon, aki arra panaszkodott, hogy napközben a svéd bajnoki futam mezőnye tönkretette a pályákat, egy nyomvonalon lehetett csak menni. Igen ám, de az ott induló kocsik (köztük néhány régebbi WRC) nagyobbak, így a mostani topautók, nehezen tudtak a számukra túl széles nyomtávon közlekedni.

A világbajnok a következő szakaszon tovább faragta hátrányát, amely egy újabb részsiker ellenére is még két perc feletti volt. Annak ellenére sikerült a bravúr, hogy utolérte, és meg is előzte a megforgó Sandellt. Hirvonen közben próbálta növelni az előnyét, hiszen már gondolnia kellett arra, hogy ha az élen áll a nap végén, vasárnap ő takarítja az utat. Az igyekezet egy megpördüléshez vezetett, amely 20 másodpercbe került, így éppen hogy nem vette vissza Østberg a vezetést.

Tovább folytatódott a Citroën-show: ezúttal Ogier nyert Loeb előtt, Räikkönen pedig egy ötödik idővel bizonyította, hogy helye van a rali-vb-n. Andersson autójában elromlott a kormányszervó (ugyanez korábban megtörtént Wilson és Henning Solberg Fiesta WRC-jében is), ezért a svéd a nyolcadik helyre esett vissza.

Az utolsó erdei szakasz utáni állás határozta meg a vasárnapi rajtsorrendet, így nem volt meglepő, hogy többen is a taktikázást választották: Petter Solberg és Latvala is lassítottak a cél előtt, nehogy véletlenül megelőzzék Hirvonent és Østberget. Loebnek és Ogiernek muszáj volt sietniük, így ismét ők érték el a legjobb időt.

Estére visszatért a mezőny Karstadba, ahol újra teljesítették a csütörtök este már kipróbált szuperspeciált. Csupán tizednyi különbségek voltak az élmezőny tagjai között, mindenesetre lélektanilag fontos lehet, hogy Solberg neve mellé került a legjobb idő.

A Svéd-rali zárónapja előtt a gyorsaságit még nem nyerő Hirvonen vezet hét másodperccel Østberg, nyolccal Solberg, tízzel Latvala előtt, és Ogier lemaradása is mindössze 15 szekundum. Alighanem közülük kerül majd ki a győztes, mivel a hatodik Loeb hátránya már jelentős. A remek napot záró Räikkönen (negyedik időt is futott) a hetedik, Andersson, Sandell és Wilson férnek még az első tízbe. Ken Block csak a 14. helyen áll, az egyik szakaszon csak a nézők segítsgével tudta autóját kiszabadítani a hó fogságából, számára most tényleg előbbre való a látvány, mint az eredmény.

A PWRC kategóriát péntek este még három Subaru vezette, szombatra viszont három Mitsubishi került az élre. Az éllovas Flodin motorja feladta a szolgálatot, így a cseh Semerád vezet az ukrán Protasov és Gorban előtt - egyelőre tehát nincs skandináv a dobogón.

A Jégember felnőtt a mezőnyhöz, a délutáni gyorsokon teljesen egyenrangú ellenfele volt az élmezőnynek

Vasárnapra hat gyorsasági maradt, hogy eldőljön, ki nyeri a szezonnyitót. Izgalmakban nem lesz hiány, különösen, hogy az utolsó, Gustavfors nevű szakaszon debütál egy idei újítás: aki a 4,16 km-es pályán a leggyorsabb lesz, három bónuszpontot kap, a második kettőt, a harmadik pedig egyet.

A Svéd-rali állása a második nap után:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 2:34:56,1
2. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +7,4
3. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +8,9
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +10,9
5. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC +15,8
6. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +1:42,1
7. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +5:05,5
8. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC +5:30,7
9. Sandell/Parmander Skoda Fabia S2000 +7:44,8
10. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +7:46,2


PWRC:

1. Semerád/Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX 2:51:16,0
2. Protasov/Aftanaziv Mitsubishi Lancer Evo X +4:32,7
3. Gorban/Leonov Mitsubishi Lancer Evo IX +6:08,7
0 Tovább

Henning Solberg felborult, és kiesett

A Svéd-rali első napját az ötödik helyen záró, akár dobogóra is esélyes Henning Solberg számára véget ért a verseny. A norvég az első szombati gyorsaságin felborult, és autója annyira megsérült, hogy ki kellett állnia a futamból. Az eset a videón 1:30-tól látható.

A pilóta és navigátora, Ilka Minor épségben maradtak, amennyiben a Fiesta WRC-t sikerül a csapatnak megjavítani, elképzelhető, hogy vasárnapra visszaállnak.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek