Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Petter Solberg is készül Mexikóra

A gyári csapatok már a Svéd-rali után megkezdték az utolsó murvás teszteket, és lehetőségeikhez képest a privát pilóták is igyekeznek gyakorolni, amennyit tudnak.

Petter Solberg először próbálta ki murván a DS3 WRC-t, de láthatóan hamar összebarátkozott az autóval.


Solberg a Mexikó-ralin esélyes a dobogóra, az első nap során mindenképpen mellette szól, hogy az ötödik pozícióból indulhat.

0 Tovább

A bukmékereknél továbbra is Loeb a favorit

Bár a Svéd-ralin - főleg az első napi rajtpozíciója, és egy defekt miatt - csak a hatodik helyen végzett Sébastien Loeb, a fogadóirodák szerint továbbra is ő a 2011-es vb-cím első számú várományosa.

A látszat néha csal: Loeb igenis gyors volt Svédországban, a második napot például ő nyerte

Aki a címvédőre fogad, a feltett tét kétszeresét kapja vissza - amennyiben bejön a tippje. A "bukik" spekulációi szerint Hirvonen a második legnagyobb esélyes (az ő győzelme háromszoros pénzt fizetne), utánuk Ogier (4,5-ös szorzó), és Latvala következik (5).

A bátrabbak tehetnek Petter Solberg második világbajnoki címére, mellyel igen jól lehet keresni, ugyanis 14-szeresen fizetne a norvég sikere. Vele nagyjából véget is ér a reálisan számításba vehető pilóták névsora, bár a többiek is szereplnek a listán.

Østberg 31, Wilson és Block 101, Räikkönen pedig 151-szeres szorzót kapott, valamint lehet fogadni a még be sem mutatkozott, és a futamok jó részét kihagyó Mini csapat két versenyzőjére, Meeke-re és Sordóra is, 501-szeres pénzért.

0 Tovább

Jól mutatkozott be a Power Stage

Svédországban debütált az idei szezon egyik újítása, a Power Stage. A dolog lényege, hogy minden vb-futam utolsó gyorsaságiján pluszpontokat lehet szerezni: a leggyorsabb 3, a második 2, a harmadik 1 bónuszpontot kap. Ezeket a szakaszokat végig bekamerázzák, és élő televíziós közvetítéssel próbálják közelebb hozni az emberekhez a ralit. Az izgalmakat fokozza az is, hogy a legjobbak fordított sorrendben indulnak.

A havas verseny utolsó szakasza óriási siker volt, kiemelkedő nézettséget hozott, ráadásul Petter Solberg és navigátora, Chris Patterson kényszerű helycseréje tovább fűszerezte az eseményt. Az egyetlen malőr csak a váratlanul hideg, -20 fok alatti hőmérséklet miatt történt, a helikopterek kamerái egyszerűen befagytak, így a tévénézők a felszíni képekkel kellett hogy beérjék.

Valószínűleg Ogier és Loeb örültek a legjobban a Power Stage-nek, mivel ők érték el a legjobb eredményt, míg Latvala csípte el az utolsó pontot.

Figyelemre méltó, hogy Ogier legyőzte a komplett skandináv különítményt, illetve a hétszeres világbajnokot is - utóbbi a két extra ponttal egyébként éppen úgy 10 egységgel távozhatott Svédországból, mint az amúgy előtte végző Solberg.

Ahogy minden idei futamon, a Mexikó-ralin is lesz Power Stage, a 10,32 km hosszú Asperos nevű szakasz.

0 Tovább

Amikor a navigátor vezet

A Svéd-rali első napján négy versenyzőt is gyorshajtáson kapott az éber svéd rendőrség. Petter Solberg követte el közülük is a legnagyobb vétséget, hiszen 112 km/h-val hajtott ott, ahol csak 80 km/h-val szabadott volna. A hatóság 48 órás türelmi idővel bevonta a norvég pilóta jogosítványát (a futam rendezői is megbüntették 800 euróra), és mivel kora délután történt az eset, már akkor tudták, az utolsó vasárnapi gyorsaságin bajban lesznek.

Két nap is kevés volt, hogy sikerüljön a különböző szerveknél a 48 órát néhány továbbival megtoldani, így nem maradt más hátra, mint a helycsere: a Gustavfors nevű utolsó szakaszon a navigátor, Chris Patterson vezette a DS3 WRC-t.

Az észak-ír újdonsült pilóta először kormányozta az autót, és nem is kockáztatott túl sokat: az utolsó időt futották. Ezzel nemcsak egy helyezést buktak - Ogier megelőzte őket összetettben -, hanem a bónuszpontok megszerzésének esélyét is.

A mexikói indulásuk viszont nem forog veszélyben, mivel a vezetéstől való eltiltás csak Svédországra terjed ki. Az biztos, hogy Solberg ezzel az esettel igen széles körben hívta fel a figyelmet a gyorshajtás veszélyeire, és navigátorának is felejthetetlen perceket szerzett.

0 Tovább

Tarolt a Ford, Hirvonen nyerte a Svéd-ralit

Nem volt könnyű a Svéd-ralit két nap után vezető Mikko Hirvonen helyzete, hiszen a vasárnapi szakaszokon neki kellett elsőként indulni, így rá hárult az úttakarító szerepe. Pénteken ugyanebben a helyzetben Loeb pórul járt, mivel éjjel friss jó esett, és abban nagy hátrány az első rajtpozíció, Hirvonen viszont szerencsés volt: -28 fokos hideg fogadta vasárnap reggel a mezőnyt, és ebben az időben nemhogy hátrányt nem jelentett elsőnek rajtolni, hanem kifejezetten előny volt, a porhó miatt. Ő még jó látási körülmények között autózhatott, az utána indulók viszont helyenként csak keresték, hogy merre is van az út.

2010 után 2011-ben is Hirvonen győzelmével indult a rali-vb. A Ford párosai elfoglalták az egész dobogót, rég fordult ilyen elő

Ennek köszönhető, hogy a Ford gyári pilótája megnyerte az első gyorsaságit – mely egyben első idei szakaszgyőzelme volt -, Østberg, és Petter Solberg előtt. Latvala az egyik kanyarban nekiment a hófalnak, emiatt a Fiesta WRC elveszítette az első lökhárítóját, és még a szélvédője is berepedt. Az ebből fakadó időveszteség miatt Ogier átvette a finntől az összetettbeli negyedik helyet, pedig defekttel ért a célba, igaz, csak a pálya legvégén eresztett le az abroncs. Andersson egy negyedik idővel visszaelőzte Räikkönent, és feljött Loeb mögé a hetedik helyre.

Következett a rövid Gustavfors nevű pálya, ahol újra Hirvonen volt a leggyorsabb, és tovább növelte előnyét Østberg előtt. A négy kilométeres gyorsaságin nem történt helycsere, viszont minden páros alaposan betanulta a kanyarokat, mivel már a futamot záró Power Stage-re készültek. Idei újítás, hogy minden verseny utolsó szakaszán bónuszpontokat kapnak a legjobbak, s mivel az utóbbi esztendőkben is volt rá példa hogy egy ponton múlt a vb-cím sorsa, nagy volt a versenyzők motivációja.

Az első kör utolsó szakasza a futam egyik leggyorsabbja volt. Hirvonen győzött ismét, s ezzel 13,7 másodpercre növelte fórját az őt szívósan üldöző Østberg előtt. A további dobogóra pályázók közül Solberg egy törött lengéscsillapító, Latvala pedig az átbeszélő hibája miatt veszített néhány másodpercet, így a szervizparkban megjósolhatatlan volt, hogy ők, vagy Ogier állhat-e majd a dobogóra. Loeb a hatodik helyen teljes nyugalomban autózott, se előtte, se mögötte senki, Andersson is növelte előnyét Räikkönen előtt, Al Qassimi és Wilson pedig végleg kiszorították a Sandellt az első tízből.

Régen zárt ilyen peches hétvégét Loeb, szinte minden napra jutott neki valamilyen kaland. A 10 megszerzett pont ehhez képest nem rossz

A délutáni körre romlottak a pályák, megjelentek a nyomvályúk, ezért Hirvonen helyzete már nem volt annyira rózsás. Kapott is 5 másodpercet a végsőkig harcoló Østbergtől, de ő még ugyanennyit a megjavított autóval szárnyaló Latvalától, a többiek csak utánuk következtek. Solberg autója az új lengéscsillapítókkal nem volt az igazi, a norvég a harmadikról az ötödik helyre esett vissza. Loeb pedig már egyáltalán nem erőltette, bevallotta, hogy a Power Stage-re spórol a gumikkal, hátha ott begyűjthet pár pontot.

Addig azonban még le kellett tudni újra a Rammen nevű szakaszt, ahol ismét Latvala nyert, és Østberg újra faragott Hirvonennel szembeni hártányából, amely mindössze 4,9 másodpercre olvadt. A harmadik helyért csatázók közül ezúttal Ogier hibázott egy kisebbet – nekiment a hófalnak -, így Latvala és Solberg is visszaelőzték.

Következett a nagy finálé, az utolsó négy kilométeres pálya, melyen az élmezőny fordított sorrendben indult, élő televíziós közvetítés mellett. Többen is szerették volna megcsípni a három extra pontot, talán a kissé csalódott Andersson a leginkább, ám ő csak a negyedik időt érte el. Előbb Loeb vette át a vezetést, majd Ogier faragott még 0,3 másodpercet csapattársa idejéből, Latvalaé lett a harmadik hely. Solberg érthetetlenül lassan ment a pályán, majd rövidesen kiderült, hogy nem is ő vezeti a DS3 WRC-t, hanem navigátora, Chris Patterson. A szabályok engedik a helycserét, melynek oka az volt, hogy Solberg jogosítványát bevonta a svéd rendőrség még egy pénteki gyorshajtásért, és a 48 órás türelmi idő épp az utolsó szakasz előtt járt le, onnantól Solberg nem vezethetett az ország területén. Patterson szép lassan végigterelte az autót a pályán, minden kockázat nélkül, a biztos célbaérést szem előtt tartva – az időeredmény az utolsó helyhez volt elég, de a lényeg hogy célba értek. Østberg és Hirvonen leginkább egymásra figyeltek, mind a ketten biztonságosan teljesítették a távot, kettejük között nem történt változás.

Kis híja volt, hogy Loeb az utolsó gyorsasági után essen ki. Autója nem indult be a beíró után, és mivel egy kisebb emelkedő volt előttük (a szöges gumikkal még sík úton is nehéz eltolni egy WRC-t), esély sem volt arra, hogy a pilóta és a navigátor megtolják annyira, hogy beinduljon. Telefonálgatás, biztosíték-ellenőrzés vette kezdetét, végül a megoldást az éppen megérkező Patterson/Solberg felállásban érkező duó nyújtotta: a szabályok szerint az utat elálló autót a következő páros továbbsegítheti, így az egyik DS3 WRC megtolta a másikat, és mindenki boldogan haladhatott tovább a céldobogó felé.

Szinte hibátlan vezetéssel, feledtetve tavaly év végi rosszabb formáját, Mikko Hirvonen 2010 után ismét megnyerte a Svéd-ralit. Østberg fantasztikus teljesítményt nyújtva lett a második, megelőzve a remek hajrát produkáló Latvalát, így nagyon hosszú idő után három Ford került a dobogóra. A mindössze második Svéd-raliját teljesítő Ogier a negyedik helyen futott be, a Solberg/Patterson koprodukció végül az ötödik, a peches versenyt záró Loeb pedig a hatodik lett. Andersson, aki könnyen a dobogóra is állhatott volna, a hetedik pozícióban zárt, a remek teljesítményt nyújtó és összeszedett Räikkönen előtt. Wilson és Al Qassimi tették még szebbé saját maguk, no meg a Ford napját az utolsó pontszerző helyekkel.

A szériaautók mezőnyében megtartotta vezető helyét a cseh ifjú, Semerád. Az ukrán Protasov mögé a perui Fuchs jött fel, teljessé téve a kategóriában a Mitsubishi-sikert.

A mindössze 20 esztendős Semerád nyerte a PWRC értékelést egy Lancer Evo IX volánja mögött


A tabellát értelemszerűen Hirvonen vezeti, a gyártók között pedig villámrajtot vett a Ford. Az első 2011-es futam nagyjából azt hozta, amit előzetesen várni lehetett: az esélyek kiegyenlítődését, a skandináv pilóták uralmát, és a tizedmásodpercekért folyó küzdelmet. A Citroën és a Ford is büszke lehet, hiszen vadonatúj autóik apróbb problémákat leszámítva nagyon jól működtek az első éles bevetésen. Az igazi erőviszonyok egy havas verseny után még nem látszanak tisztán, arra még néhány futamot várni kell. Legközelebb március első hétvégéjén, Mexikóban rendeznek vb-futamon, murván.

A Svéd-rali végeredménye:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 3:23:56,6
2. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +6,5
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +34,0
4. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC +47,7
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +1:31,2
6. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +2:30,3
7. Andersson/Axelsso Ford Fiesta RS WRC +6:22,0
8. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC +7:02,3
9. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC +10:11,5
10. Al Qassimi/Orr Ford Fiesta RS WRC +10:31,1

PWRC:

1. Semerád/Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX 3:46:59,8
2. Protasov/Aftanaziv Mitsubishi Lancer Evo X +5:17,3
3. Fuchs/Garcia Mitsubishi Lancer Evo X +6:44,1

A világbajnokság állása:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 25
2. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 18
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 16
4. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 15
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC 10
6. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 10
7. Andersson/Axelsso Ford Fiesta RS WRC 6
8. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC 4
9. Wilson/Martin Ford Fiesta RS WRC 2
10. Al Qassimi/Orr Ford Fiesta RS WRC 1

Gyártók:

1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 40
2. Citroën Total World Rally Team 22
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 18
4. Ice 1 Racing 8
5. Team Abu Dhabi 6
6. FERM Power Tools World Rally Team 4
7. Monster World Rally Team 2
8. Munchis Ford World Rally Team 0

PWRC:

1. Semerád/Ernst Mitsubishi Lancer Evo IX 25
2. Protasov/Aftanaziv Mitsubishi Lancer Evo X 18
3. Fuchs/Garcia Mitsubishi Lancer Evo X 15
0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek