Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Indul a VW Polo WRC fejlesztése

Pletykaszinten már korábban is felvetődött, hogy a Volkswagen is beszáll a rali-vb küzdelmeibe. Az új szabályok megadták a lökést az óriáscég vezetőségének, a hírek szerint döntés született a Polo WRC megépítéséről, melyet hivatalosan a hó végi Portugál-ralin jelentenek majd be.

Carlos Sainz egy Scirocco volánjánál a tavalyi Német-rali egyik előfutójaként már ízlelgette, hogy mennyire fekszik a VW-nek a szakág. Az új WRC a Poloból épül

Korábban a Sciroccoban látta a gyár az alapot új versenyautóhoz, de a 2011-es előírásoknak a Polo (amely nem mellesleg 2010-ben elnyerte Az Év Autója díjat) sokkal jobban megfelel.

A konszernhez tartozó Skoda különböző raliautói jó kiindulást jelenthetnek a Polo WRC fejlesztéséhez, hiszen az S2000-es Fabia igen sikeres, és évek óta edződik a különböző sorozatokban.

A szándék komolyságát jelzi, hogy a németek már a csapatukban tudhatják François-Xavier Demaisont, aki korábban a Subaru illetve a Peugeot gyári alakulatánál volt fejlesztőmérnök, az utóbbi időben pedig Petter Solberg gárdáját erősítette.

A tervek szerint 2012-ben már néhány futamon élesben is versenyez a Volkswagen Polo WRC, első teljes szezonjuk 2013-ban lesz.

A pilótákról egyelőre nincs hír, bár különböző találgatások már napvilágot láttak. Az egyik szerint kerül amibe kerül, megpróbálják az új autóba Sébastien Loeböt beültetni, kérdés hogy a francia a pályafutása végefelé akar-e ilyen kalandot. Szóba került a gyárral frissen Dakart nyert Al-Attiyah neve is, ő viszont nem biztos hogy megüti azt a szintet a raliban, melyet a VW elvár. A legesélyesebb az egyik pilótaülésre a harmadik esztendeje gyári állásról álmodozó Petter Solberg, társa az IRC-bajnok, Juho Hänninen lehet.

Persze 2012-ig még sokminden változhat, egyelőre annyi a biztos, hogy beindult a gépezet. Jó hír ez a sorozat számára, hiszen a Mini révén a BMW után egy másik nagy cég csatlakozik a Ford és a Citroën mellé.

0 Tovább

Hirvonen utolsó szakasza három pontot ért

A rali-világbajnokág idei újítása, hogy az utolsó szakaszon az első három helyezett bónuszpontokat (3-2-1) kap. Már Svédországban is bevált a dolog, bár a havas futam fináléja valószínűleg Solberg és Patterson helycseréje, és nem pedig Ogier elsősége miatt vált emlékezetessé.

Mexikóban többen is pályáztak a három pontra, Solberg például még az egyik pótkerekét is a szervizparkban hagyta, hogy minél könnyebb legyen az autója. A leggyorsabb végül Hirvonen volt, aki a 8,28 km-es pályán 2,1 másodpercet vert Loebre és Solbergre.

0 Tovább

Az élről a legrosszabb kiesni

Megoszlanak a vélemények a versenyzők között arról, hogy a verseny elején, vagy a végén a fájóbb-e kiesni, de abban talán mindannyian egyetértenek, hogy a legrosszabb az első helyről feladni a futamot.

Ez történt Ogier-vel is, aki a Mexikó-rali utolsó napján csúszott le az útról, és kényszerült kiállni. A vezető helyen álló franciát csapattársa, Loeb komoly nyomás alatt tartotta, talán ennek is betudható a túlzott igyekezet, amely a balesethez vezetett.

A közelmúltban rajta kivül jónéhányan jártak hasonlóan, közöttük a legjobb pilóták is.

Tavaly Mikko Hirvonen a hazai futamán esett óriásit, ráadásul a kedvenc gyorsaságiján, és annak is a kedvenc kanyarjában. Az eset után a Ford pilótája elveszítette matematikai esélyét is a vb-címre, és a szezon hátralévő részére alaposan visszaesett a teljesítménye.

Csapattársa egy esztendővel korábban mutatta be a szakág egyik legnagyobb borulását, mely során 17-szer fordult át a tetején a Focus WRC. Portugáliában három szakasz után vezette a versenyt a fiatalabbik gyári Ford versenyző, majd jött a domboldal. Az eset érdekessége, hogy egyrészt a párosnak nem esett baja, másrészt a csapat megjavította az autót, és a szezonzárón azzal állt rajthoz Latvala.

Még a legnagyobbakkal is megesik, hogy egy pillantra nem figyelnek: Loeb 2005-ben kényelmes előnnyel vezette az Ausztrál-ralit, amikor a második napon kiegyenesített egy kanyart, és népiesen szólva emblémára vett egy fát. A Xsara WRC eleje annyira megsérült, hogy szó sem lehetett a folytatásról. A balesetnek nem voltak túl nagy következményei, hiszen a francia addigra már megnyerte a vb-t, és így legalább akkori csapattársa, Duval is bezsebelhetett végre egy győzelmet.

Nagyjából ugyanez történt 2002-ben Grönholmmal: a vb-elsőség már biztos volt, a Wales-i szezonzárót vezette a finn, amikor jött a baj. Nem sokkal később ugyanott megismételte a bukfencet Jani Paasonen is, aki akkor gyári Mitsubisihi-pilóta volt.

És végül aki talán a legtöbbet bukta azzal, hogy a vezető helyről esett ki: Colin McRae. A látványos bukásairól is híres skót 2001-ben komoly esélyekkel érkezett az utolsó futamra, bár elméletben négyen is esélyesek voltak a végső győzelemre. Az első néhány gyorsasági után nála volt az előny, ám ez a borulás véget vetett az álmoknak.

0 Tovább

Citroën-Ford 1:1

Két napon át fej-fej mellett küzdött Ogier és Loeb a győzelemért, és mivel csupán 10 másodperc választotta el őket egymástól, a döntés a vasárnapi három szakaszra maradt.

Korai volt Loeböt temetni a Svéd-rali után, a francia végül fölényesen nyerte a futamot

A két gyári Citroën-pilóta értelemszerűen teljes gázon volt kénytelen autózni, míg a többiek - akik egymástól már tisztes távolságra voltak - az utolsó gyorsaságira, a pluszpontokért zajló Power Stage-re tartalékoltak. Solberg például a súlycsökkentés jegyében egyetlen pótkerékkel indult el a szervizparkból, és a fordosok is tartogatták az abroncsaikat a hajrára.

A Loeb-Ogier párbaj hamar eldőlt: a világbajnok az első, 29 km-es szakaszon támadást indított csapattársa ellen, aki látván a számára kedvezőtlen részidőket a kelleténél jobban kapcsolt rá, és lecsúszott az útról. A DS3 WRC egyik első futóműve kitörött, így Ogier kiesett a versenyből. Loeb azonnal visszavett a tempóból, hiszen innentől már neki sem volt miért sietnie. Ezzel együtt - ha csak egy tizeddel is - nyerte a szakaszt Latvala előtt, a versenybe harmadszor is visszaálló Block pedig felkapaszkodott a tizedik helyre, igaz majdnem háromnegyed órás hátránnyal.

Henning Solberg már elég sokat szerelt az első két nap során is, de a második szakasz rajta előtt még egy ékszíjcserét is be kellett iktatnia, hogy el tudjon indulni. A késés miatt kapott egy kis büntetést, ám ez nem osztott, nem szorzott: az élen állók már olyan messze voltak egymástól, hogy senki nem sietett - mindenki az élő televíziós közvetítés mellett zajló fináléra készült -, a gyorsaságit Latvala nyerte. Szegény Block viszont egy újabb elektromos hiba miatt ismét visszaesett, így Villagra ölébe hullott az utolsó pontszerző hely.

Príma hétvégét zárt a Ford, Hirvonen és Latvala is a dobogón végeztek, ráadásul néhány extra ponttal is gazdagodtak

A 8,28 km-es Guanajuato nevű pályát az élen állók fordított sorrendben teljesítették, fantasztikus közönség előtt. Villagra kezdett, de szinte utcai tempóban hajtott, egy törött féltengely miatt. A nagyok közül az első igazán jó időt Petter Solberg futotta. Őt Hirvonen szárnyalta túl, majd az utolsóként rajtoló Loeb furakodott be kettejük közé, így ők hárman kapták a bónuszpontokat.

Az SWRC talpon maradt párosai izgalmas vasárnapot zártak. A vezető Al-Attiyahra folyamatosan zárkózott fel Prokop, őt viszont az első nap során két percet veszítő, de azóta nagyon gyors Hänninen veszélyeztette. Végül utóbbi a második gyorsaságin felborult, s bár tudta folytatni, esélye sem volt befogni az előtte állókat. A győzelmet így a 2011-es Dakar győztese, Al-Attiyah szerezte meg. A technikai ellenőrzés azonban még hátra volt, ott pedig elvérzett a Fiesta az üzemanyag tank egyik szepele miatt. A szabályok értelmében kizárás járt a dologért, így a katari pilóta végül pont nélkül, keserű szájízzel zárta a versenyt.

Loeb 63. diadalát aratta, míg Hirvonen hibátlan versenyzéssel lett a második. Latvala is felfért a dobogóra, Petter Solberg pedig nagyon messziről küzdötte vissza magát a negyedik helyre. A svédországi meglepetésember, ám Mexikóban újonc Østberg lett az ötödik, a végig műszaki problémákkal küzdő Henning Solberg a hatodik. Utánuk az SWRC két egysége következett, a 9. hely végül Villagráé lett, míg az utolsó pont az Al-Attiyah kizárása miatt előreugró Tänakhoz került.

Összetettben továbbra is Hirvonen vezet, Loeb a győzelemmel a második helyre jött fel. Latvala és Østberg, illetve Petter Solberg még lőtávolon belül vannak, Ogier a kiesése miatt már alaposan lemaradt. A szombati, elvileg kizárást érő ám végül nem szakncionált hibája miatt talán a sors szolgáltatott igazságot a francia esetében. A gyártók között nem történt változás az élen, a Ford őrzi előnyét a Citroën előtt.

A Mexikó-rali egészen más verseny volt, mint a szezonnyitó Svédországban. A hó sokkal kevésbé bántotta a autókat mint a sziklás murva, így a hétvégén számos műszaki probléma került elő. A túlélőversenyen a Fiesta és a DS3 is el-elromlott, talán Hirvonen volt az egyetlen, aki probléma nélkül tudta le a három napot. Az viszont az kijelenthető, hogy az első két futam alapján a Ford és a Citroën nagyjából egyformán gyors.

Háromszor esett ki a raliról Ken Block, de még így is a 10. helyen állt. A negyedik hiba végül meghiúsította a pontszerzést

Március utolsó hétvégéjén folytatódik a világbajnokság, sőt, talán inkább úgy helyes, hogy a két viszonylag speciális futam után ott kezdődik majd igazán.

A Mexikó-rali végeredménye:

1. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 3:52:27,0
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:38,4
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:23,9
4. P. Solberg/Patterson
Citroën DS3 WRC +7:38,4
5. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +8:43,5
6. H. Solberg/Minor
Ford Fiesta RS WRC +9:50,0
7. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +13:35,0
8. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +14:48,7
9. Villagra/Companc Ford Fiesta RS WRC +48:17,2
10. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +53:42,8


SWRC:

2. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 4:06:52,5
3. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +1:13,7
3. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +40:07,8

A világbajnokság állása:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 46
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 37
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 31
4. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 28
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC 23
6. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 15
7. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC 8
8. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 6
9. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 6
10. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC 4

Gyártók:

1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 73
2. Citroën Total World Rally Team 47
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 36
4. Petter Solberg WRT 12
5. Ice 1 Racing 8
6. Team Abu Dhabi 6
7. Monster World Rally Team 6
8. Munchis Ford World Rally Team 6
9. FERM Power Tools World Rally Team 4

SWRC:

1. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 25
2. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 18
3. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 15
0 Tovább

Loeb büntetése ellenére is a győzelemért harcol

A Mexikó-rali második napját a két gyári Citroën kezdte az élen, Hirvonennel és Latvalával a sarkukban.

Ogier és Loeb nagyon egymásra talált, ismét alig pár másodperc választja el őket

A pénteki versenynap végén Loeb taktikusan nem előzte meg csapattársát, hogy szombaton Ogier takarítsa az utat. A világbajnok számítása - mint már oly sokszor - ezúttal is bejött, már az első, 30 km hosszú szakaszon átvette a vezetést. Hirvonen viszont nem tudott gyorsabban autózni a vetélytársainál, így tovább nőtt a hátránya a franciákkal szemben. A reggel igazi vesztese mégsem ő, hanem Dennis Kuipers volt: a fiatal holland felborult a Fiesta WRC-vel, és ki kellett állnia a versenyből. Henning Solberget a már a rajt eőltt elromló kormányszervó lassította, Matthew Wilson pedig - hiába szerelte egész éjjel a pénteken meghibásodott autót a csapat - újra elnémult, neki is fel kellett adni a napi küzdelmeket.

A következő, szintén hosszú és kemény szakaszon Petter Solberg győzött, és faragott újra tetemes hártányából. A még pénteken hét percet veszítő norvég ezzel már a 9. helyre jött fel, és jó esélye volt arra, hogy még néhány pozícióval előbbre kerüljön. Az élen Loeb jelentősen növelte előnyét, Ogiernél Latvala és Hirvonen is gyorsabbak voltak. Ugyanez volt a felállás a délelőtti utolsó murvás pályán, Solberg autózta az abszolút időt Loeb előtt. Novikov már nem tudta elkezdeni a gyorsaságit, mivel még az elősző szakaszon megsérült a hűtője, és egyszerűen megfőtt a Fiesta WRC motorja.

A León utcáin kialakított pályán Loeb további 9 tizeddel növelte előnyét, amely a déli szervizre 20 másodpercre nőtt Ogier előtt. A Ford pilótái nem nagyon tudtak hozzájuk közelebb kerülni, Hirvonen stabil harmadik, Latvala a negyedik helyet foglalta el, mögöttük elég messze voltak a további pilóták. Ők H. Solberg, P. Solberg, Østberg sorrendben követték a négy gyári autót, utánuk pedig már az SWRC mezőny következett.

Kuipers könnyen pontokat szerezhetett volna, ám felborult a Forddal, és végleg kiállt a futamról

Olivier Quesnel, a Citroën csapatfőnöke egyértelműen kijelentette, hogy nem ad versenyzőinek utasítást, győzzön a jobb. Bár délelőtt úgy tűnt, hogy ezúttal az idősebbik Sébastien lesz a nyerő, egy váratlan technikai hiba miatt 50 másodperces büntetéssel folytatta a versenyt Loeb.

A rajtban a kezében marad a váltókar, de gyorsan feltalálták magukat, és 5 perc alatt megjavították az autót egy a hátsó lökhárítóból származó alkatrésszel. Annyi jó azért volt a dologban, hogy ezek után már nem csak Ogier, hanem Hirvonen is Loeb előtt rajtolt, így még tisztább volt a címvédő számára az út.

Ez kamatozott is a 30 kilométeren, a már ötödik helyre feljövő Solberg és a váltócsere után végre hibátlan autóban ülő Latvala mögött ő futotta a harmadik időt, Ogier ismét kapott néhány szekundumot. Egy gyorsaságival később még nagyobb különbségek alakultak ki: újabb Solberg részsiker után (a norvég igen kedvező rajtpozícióban autózhatott egész nap) Loeb 10 másodpercre faragta hátrányát Ogier-vel szemben. Østberg közben megelőzte a napközben megjavított, de újra elromló kormányszervóval küszködő Henning Solberget.

A vasárnapi rajtsorrendről döntő utolsó murvás szakasz következett, és arra lehetett számítani, hogy Loeb ismét azt játssza majd, amit pénteken: minimális hátránnyal fordul, majd kihasználva Ogier takarító szerepét, előz. Igen ám, de a világbajnok hibázott egy kisebbet, így hátránya nem csökkent, sőt, néhány tizeddel nőtt. Ennek köszönhetően Latvala (és a Ford) megszerezte idei első murvás szakaszgyőzelmét, a helyzet az élmezőnyben azonban nem változott jelentősen.

Este még kétszer teljesítették az autók a szuperspeciált. Mivel a svédországi szoros befutó után itt is nagyon izgalmas volt az állás, minden tized számított. Loeb bizonyult mindkétszer a leggyorsabbnak, ezzel ha csak kicsit is, de hozott csapattársán.

Két nap után így Ogier előnye 10,5 másodperc Loebbel szemben, Hirvonen másfél, Latvala pedig majdnem három perccel van lemaradva. Petter Solberg ötödik helyét nem veszélyezteti senki, Østberg és Henning Solberg követik. A nyolcadik pozíció Al-Attiyahé, aki az egész nap során nagyon okosan osztotta be előnyét üldözői, Prokop és Hänninen előtt. A cseh és a finn is gyorsabbak voltak nála, de mindig csak pár másodperccel, ezért józan számítások szerint kitart az előnye a célig. Az SWRC kategória két észt fiatalja, Tänak és Kruuda kiestek.

Al-Attiyah az SWRC győzelem kapujában

Vasárnap két hosszabb és egy rövidebb, de komoly tétre menő gyorsaságival fejeződik be a Mexikó-rali. A 8,28 km-es utolsó szakasz - a Power Stage - magyar idő szerint 18:06-kor kezdődik, és a győzelem mellett a bónuszpontok sorsáról is dönt.

A Mexikó-rali állása a második nap után:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 3:12:52,6
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +10,5
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:30,4
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:43,8
5. P. Solberg/Patterson
Citroën DS3 WRC +7:11,8
6. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +8:09,8
7. H. Solberg/Minor
Ford Fiesta RS WRC +8:41,6
8. Al-Attiyah/Bernacchini Ford Fiesta S2000 +10:53,9
9. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +11:32,5
10. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +12:02,6


SWRC:

1. Al-Attiyah/Bernacchini Ford Fiesta S2000 3:23:46,5
2. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +38,6
3. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +1:08,7
0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek