Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Andersson kezdett a legjobban

A csütörtök esti szuperspeciállal megkezdődött a Svéd-rali, illetve a 2011-es rali-világbajnokság.

A rövid és technikás szuperspeciálon párosával indultak a versenyzők, és némi meglepetésre nem Loeb vagy Hirvonen, hanem a helyi P-G Andresson futotta a legjobb időt. Latvala, és a legjobb Citroën-pilóta, Petter Solberg követi, Hirvonen és Loeb szorosan a nyomukban.

Hirvonen jól kezdett, hátránya egy melléváltással együtt is mindössze egy másodperc


Ogier a hetedik, Kimi Räikkönen a tizedik helyezést érte el, utóbbinál két PWRC-s pilóta (Gröndal és Flodin) is gyorsabb volt, míg a délelőtti teszt legjobbja, Henning Solberg majdnem 15 másodpercet kapott, miután megpördult az egyik visszafordítóban.

A rali péntek reggel folytatódik, az első teljes versenynapon hat gyorsasági szerepel a programban.

A Svéd-rali állása a szuperspeciál után:

1. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 1:39,7
2. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,6
3. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC +0,9
4. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1,0
5. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +1,1
6. Östberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +1,6
0 Tovább

Henning Solberg a leggyorsabb a teszten

Csütörtök délelőtt láthatta az új WRC-ket első ízben a közönség versenytempóban, a Svéd-rali hivatalos tesztjén.

A legtöbb élversenyző négy-öt alkalommal száguldott végig a négy kilométeres pályán, de voltak, akik minden lehetőséget kihasználtak a gyakorlásra és a beállítások finomítására, és hétszer is teljesítették a szakaszt.

A legjobbak egymáshoz nagyon közeli időket értek el, a hóban rendre kiválóan teljesítő Henning Solberg, ha csak egy tizeddel is, de megnyerte a tét nélküli bemelegítést. Hirvonen végzett mögötte, majd Petter Solberg és Loeb következtek. Az első hatba Latvala és Andersson fértek még be, Ogiert pedig Östberg és Räikkönen is megelőzte.

Mindkét Solberg fivér jól ment a teszten, ezúttal Henning volt a gyorsabb

A korábbi F1-es világbajnok Ken Blockhoz hasonlóan a hófalban vesztegelt egy darabig, de semmi komoly baja nem lett egyikük autójának sem.

Az első benyomások alapján úgy tűnik, a Fordok gyorsabbak a Citroëneknél, de a kérdést majd az éles verseny dönti el, amely este kezdődik meg a szuperspeciállal.

Teszteredmények:

1. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC 2:02,5
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +0,1
3. P. Solberg/Patterson Ford Fiesta RS WRC +0,2
4. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +0,3
5. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +0,7
6. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC +0,9
1 Tovább

Lesz-e idén csapatutasítás?

A Formula-1-től eltérően a rali-vb-n nem tiltják és nem is szankcionálják a csapatutasításokat. Ennek számos bizonyítéka volt a múltban, közöttük néhány emlékezetes is: A kilencvenes évek elején Sainz kényszerűen lassított le Kankkunen vb-címe érdekében, majd kapta vissza a kölcsönt néhány évvel később a néhai Colin McRae-től, futamgyőzelme érdekében. Delecour annak idején vérig sértődött, amikor fő riválisa, Panizzi kedvéért kellett visszafognia magát, de olyan is történt a 2009-es Lengyel-ralin, hogy a Rautenbach 12 percet vesztegelt a pálya szélén, hogy a korábban hibázó Loeb előbbre kerüljön a befutónál.

A legutóbbi példa is Olivier Quesnel, Citroën csapatvezetőjének a nevéhez fűződik: a január végi Monte-Carlo környékén rendezett IRC futam végén "megkérte" Sarazzint, hogy szedjen be egy kis büntetést, hogy a teljes szezont futó Guy Wilks megelőzhesse őt.

Egyforma esélyekkel vág Latvala és Hirvonen a szezonnak, de könnyen bohócot csinálhatnak egymásból

Az is bevált dolog a szakágban, hogy már a szezon előtt felállítanak egy csapaton belüli sorrendet. A Fordnál tavaly Hirvonen volt a kedvezményezett, jórészt köszönhető ez Latvala 2009-es bakijainak, a fiatal finn annak is örült, hogy egyáltalán nem rúgták ki, és boldogan vállalta a vízhordó szerepét. Kimondatlanul is hasonló volt a helyzet a Citroënnél: Loeb volt a domináns, Sordo még akkor sem nyerhetett futamot, amikor nagy ritkán ő volt a gyorsabb.

Idén viszont tiszta lappal indul mindenki: Malcolm Wilson (a Ford csapat vezetője) és Olivier Quesnel is kijelentette, nincs előre meghatározott sorrend, győzzön a jobb. Ennek valószínűleg nagyon örül a gyári pilótává avanzsált Ogier, illetve a 2010-es szezon második felében csapattársa fölé kerekedő Latvala, bár mindkettejüknél fennáll a veszély, hogy a túlzott igyekezet esetleg hibákat szül majd.

Az viszont borítékolható, hogy amennyiben a szezon során szükség lesz rá, egyik percről a másikra felülírják a fentieket a csapatvezetők, sőt abban is biztosak lehetünk, hogy ha alkalom nyílik rá, a nem gyári márkatársak segítségét is igénybe veszik majd.

0 Tovább

Pirelli helyett Michelin a WRC-ken

Három esztendőn át kizárólagos szerződése volt a Pirellinek a rali-vb szervezőivel, így az élcsapatok egységesen az olasz gyártó abroncsait használták.

2011-re azonban lejárt a kontraktus, szabad volt a vásár, így két beszállító is jelentkezett, hogy ellássa gumival a vb-futamokon induló autókat. A szakágban jól ismert Michelin az egyik, míg egy új kínai cég, a Dmack a másik.

A Michelin korábban szép sikereket ért el a raliban, és BFGoodrich márkanév alatt a legutóbbi időkig forgalmaztak abroncsokat egyéb sorozatok számára. 2011-től újra az ő logójuk látható a WRC-ken, mivel az élcsapatok mindegyike úgy döntött, hogy a franciáktól szerzi be a gumikat.

A Dmack (a márkanév az alapító brit úriember nevéből származik) inkább az alacsonyabb költségvetésű gárdákat célozta meg, már a Svéd-ralin is többen az ő szöges abroncsaikkal versenyeznek majd.

Bár a jelenleg az F1-re fókuszáló Pirelli kiszállt a raliból, nem zárták ki visszatérést a közeljövőben.

0 Tovább

Svédországban rajtol a rali-vb

Még nehéz megszokni, hogy a Focus WRC már a múlté. 2010-ben ezzel az autóval Grönholm szakaszgyőzelmet szerzett

Új korszakot nyit a csütörtökön rajtoló svédországi futam, amely a 2011-es szezon első állomása. 14 esztendő után nem a kétliteres WRC-k, hanem az 1,6 literes erőforrással szerelt, kisebb, könnyebb, és kevesebb műszaki csodával felszerelt vadonatúj kocsik jelentik majd a ralizás csúcsát - és a reményt arra, hogy minél több autógyár újra kedvet kapjon a részvételre.

Persze a Svéd-rali az egész versenynaptárban az a verseny, ahol talán a legkevésbé számít az autók közötti különbség, annál inkább a pilóta bátorsága, tudása és tapasztalata. Sokáig csak a skandináv pilótáknak termett babér a hóban, míg Sébastien Loeb 2004-ben győzni tudott. Ez bizony már hét esztendővel ezelőtt történt, és bár azóta többször is közel volt az újabb sikerhez a francia, az utóbbi időben a Ford finnjei ünnepelhettek: tavaly Hirvonen, 2009-ben Latvala, 2008-ban pedig Grönholm.

A futam 2002-ben költözött a jelenlegi helyére, a verseny központja Karstadban van, a pályák nagy része pedig onnan mintegy nyolcvan kilométerre északra, Hagfors környékén. Idén lesz egy újítás, amely egy nagyon kedves gesztus a versenynaptárból épp a Svéd-rali miatt kimaradó norvég futam szervezői felé: a Lovhaugen nevű gyorsasági rajtja és célja Svédországban lesz, de maga a pálya Norvégia havas tájain tekereg majd. Szintén szerepel a programban a Vergasen, amelyen a híres nagy ugrató található, és a Sagen, amely Grönholm kedvenc pályája. Nem elég, hogy a korábbi világbajnok éttermének is ezt a nevet adta, 2010-ben azért indult el, hogy ezt a szakaszt megnyerje - sikerült is neki.

Nem marad ki a sípálya sem (lefelé), és szintén ismerős lehet a korábbi évekből a szinkronpályás szuperspeciál, amely majd a futam és egyben az évad első gyorsaságija lesz csütörtök este. A hírek szerint hóban nem lesz hiány - az utóbbi időben előfordult párszor, hogy a svéd verseny inkább murvás, mint havas volt -, és a hőmérséklet is az itt jól megszokott -20 fok körül alakul majd.

A titkos favoritok egyike Ostberg, aki tavaly időnként régebbi autóval is szorongatta az élmenőket

A győztes kiléte majdhogynem megjósolhatatlan. Persze várható, hogy az idei esztendő is a mezőnyből tavaly kiemelkedő hatos (Loeb, Sordo, Hirvonen, Latvala, Ogier, P. Solberg) megmaradt öt tagjáról szól majd leginkább, de azért nem ilyen egyszerű a képlet. Nem nagyon lehet tudni, vajon melyik gyártó új autója sikerült jobban: a Ford hónapok óta nyüstöli az új Fiesta WRC-t, több mint 12000 tesztkilométert tettek meg vele, ez pedig két teljes szezonnak felel meg.

A Citroën körül nagyobb volt a csend, de biztos lehet benne mindenki, hogy a franciák is gőzerővel dolgoztak az új kocsin. Tovább kuszálja a szálakat néhány olyan pilóta nevezése, akik a hóban igazán otthonosan mozognak, és ezúttal a gyáriakkal egyenértékű, értelemszerűen legfrissebb fejlesztésű autóval állhatnak rajthoz. Közülük P-G Andersson, Ostberg, és esetleg Henning Solberg okozhat meglepetést, vagy legalábbis érhet el kiugró részeredményeket. A bukmékereknél mindenesetre Loeb a favorit, Hirvonen és Latvala előtt.

A nevezési listán összesen tizenhárom WRC szerepel, a már említetteken kívül Räikkönen, Kuipers, Block, Al Qassimi és Matthew Wilson indulnak az 1-es kategóriában. A nagyok mellett a szériaautók, azaz a PWRC sorozat küzdelmei is megkezdődnek Svédországban (ők tizennégyen lesznek), míg külön versenyként egy svéd bajnoki is része a műsornak, ahol több "régi" WRC-t is láthat majd a közönség.

A Citroën egyébként mindössze négy darab DS3 WRC-t tudott összerakni eddig, így az anyagi okok miatt sokáig tétovázó Petter Solberg majdnem autó nélkül maradt az első futamra. Peter van Merksteijn segített rajta, aki átadta a norvégnak saját kocsiját, ő pedig Svédország helyett Portugáliában versenyez majd.

Az utolsó pillanatban összeállt Petter Solberg idei költségvetése, akinek nem lehet más célja, mint a győzelem

A csütörtök esti szuperspeciált követően három napon át, összesen 22 gyorsasági szakaszon zajlik majd a rali, melyről folyamatosan tudósítunk.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek