Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Solberg fivérek a mókuskerékben

Úgy tűnik, nem csak Magyarországon, hanem Norvágiában is kedveltek a "celebeket" szerepeltető televíziós vetélkedők. Miután a Solberg fivérek hazájukban igen népszerűek, meghívást kaptak az egyik ilyenbe, ahol a feladat az volt, hogy állóképesség terén győzzék le a síelő Andre Aamodtot és Lasse Kjust. Az egyik próba során egy mókuskerékben kellett egy perc alatt minél több kört megtenniük. A síelők 32 fordulatra voltak képesek, Solbergék pedig elhatározták, hogy ezt túlszárnyalják.

Jól is indult a dolog, 23 másodperc alatt már 15 fordulatnál tartottak, de ezután Henning elvétette a lépést, és óriásit esett. Szerencsére semmi baja nem történt, az eset nem veszélyezteti svédországi indulását.

0 Tovább

Négy kontinensen a rali-vb mezőnye 2011-ben

Tizenhárom futam szerepel az idei naptárban. Több klasszikus verseny is  visszakerült a rali-vb vérkeringésébe, de a világbajnokság 2011-ben is Svédországban indul és Walesben ér majd véget.

Miután a Monte-Carlo-rali idén is IRC-futam volt, igazi téli körülmények között, a svéd hóban indul a pontvadászat. Ez után egy hosszabb murvás sorozat következik, március elején már Mexikóba költözik át a mezőny, majd a hónap végén visszatérnek Európába, a Portugál-ralira.

Áprilisban csupán egy versenyt rendeznek, akkor Jordániában randevúznak a ralisok, május elején pedig már Szardínia szigete látja vendégül a csapatokat. Ez után Argentína jön, majd a nyári szünet előtti utolsó futam, az Akropolisz-rali, Görögországban.

Június közepétől július végéig mindenki szusszanhat majd egyet, ekkor következik a Finn-rali, melyet augusztusban a német verseny követ, amely a szezon első aszfaltos versenye lesz.

Szeptemberben újra murván száguldanak majd az autók, de már Ausztráliában, a hónap végére pedig visszatérnek Franciaországba, az Elzász-ralira.

Az október végi Catalunya-rali után november közepén zárul a világbajnokság, Walesben.

Íme a teljes naptár:

0 Tovább

Új kategóriák a raliban

Korábban viszonylag egyszerű volt az autók kategorizálása a raliban: léteztek A és N csoportos kocsik, ezeken belül pedig hengerűrtartalom szerint bontották őket géposztályokra.

Az utóbbi esztendőkben viszont jelentősen bonyolódott a helyzet: megjelentek az igazán sehová nem illő S2000-es autók (amelyek tulajdonképpen turbó nélküli "régi" WRC-k), R3-as, R2-es kategóriák, dízelautók, gyakorlatilag földi halandó számára követhetetlenné vált a dolog.

Az FIA ezért újraosztotta a lapokat, mostantól az alábbiak szerint sorolhatók be az autók az egyes osztályokba:

 

A fentiek szerint tehát a 2011-es WRC-k külön kasztot alkotnak, az 1-es csoport pedig a jelenlegi S2000-es autók 1,6 literes turbós erőforrással szerelt változata - ilyen autó még nincs, de a hírek szerint többen is fejlesztik, tesztelik már.

A 2-es csoportban lesznek a jelenlegi S2000-es gépek, együtt az R4-esekkel, utóbbi tulajdonképpen a korábbi N4-es autók némileg szabadabban fejleszthető verziója.

Az N4-es autók kerültek a 3-as csoportba, a 4-esbe pedig az egyes nemzeti bajnokságokban már előforduló, de ezek után talán nagyobb szerephez jutó GT raliautók - ki ne örülne egy Porsche 911 vagy egy Aston Martin látványának a gyorsaságik mellett?

A további csoportokba úgy próbálta az FIA összehozni az egyes kategóriákat, hogy mindenkit olyanokkal értékeljenek együtt, akikkel tényleg reális az összehasonlítás.

Hogy ez így most egyszerűbb-e, mint régen? Nem biztos, de valóban ideje volt rendet tenni a kuszaságban, várhatóan gyorsan megszokjuk az új besorolási rendszert.

0 Tovább

Továbbra is kevés a gyári pilótaülés

Továbbra is a Hirvonen/Lehtinen és a Latvala/Anttila egységek alkotják a Ford csapatot

 Alapvetően határozza meg az élmezőny felállását az, hogy még mindig csak négy gyári pilótaülés van a rali-vb-n.

A címvédő Citroënnél Loeb helye megkérdőjelezhetetlen, a visszavonulásáról szóló hírek elcsendesedtek, a francia alighanem addig versenyez a csapatban, ameddig csak akar. Társa a másik Sébastien, Ogier lesz, aki 2010-ben murván többször is legyőzte Loeböt, néhány megmozdulásából viszont látszott, hogy még nem képes arra az állandó, hiba nélküli produkcióra, mint a hétszeres világbajnok.

A Fordnál minden változatlan: Hirvonen és Latvala kapták a gyári Fiestákat. Hirvonen jól kezdte a 2010-es esztendőt, de a finnországi balesete után nem találta önmagát, idén újra megpróbálhatja megszerezni a trónt. Latvala kezdi meghálálni főnöke, Malcolm Wilson töretlen bizalmát, hiszen tavaly a szezon második felében a hátán vitte a csapatot, és végül megszerezte az összetett második helyezést is.

A négy gyári pilóta vetélkedésébe leginkább Petter Solberg szólhat bele, aki az egész holtszezonban kilincselt, gyűjtötte a szponzorokat, és végül úgy tűnik, 2011-ben is teljes évadot tud futni. A norvég maradt a Citroënnél, és egy S2000-es Peugeot 207 volánja mögött a Monte-Carlo IRC futamon már a bemelegítést is letudta. Bátyja, Henning is tagja marad a sorozatnak, aki úgy tűnik, szintén hűséges típus, mivel marad a Fordnál.

A téli tesztek alatt még hófehér volt a DS3 WRC, amely a C4 WRC színvilágát kapja majd

Sokáig a levegőben lógott Kimi Räikkönen sorsa: még az is szóba került, hogy 2007 F1-es világbajnoka végleg a szögre akasztja a sisakot, ám végül sikerült tető alá hozni a megállapodást, mely szerint az új csapatban (ICE 1 Racing) induló finn tíz világbajnoki futamon indul majd egy DS3 WRC-vel.

Nem ilyen biztos még Matthew Wilson jövője. A még mindig fiatal (24 éves), de ennek ellenére igen nagy tapasztalattal rendelkező (74 WRC-futam) brit Svédországban indul, a továbbiak sorsát az anyagiak döntik majd el.

Szintén a mezőny tagja lesz idén Al Quassimi és Ken Block is, illetve több fiatal pilóta is WRC-vel vág neki az új szezonnak. Svédországban Ostberg, P-G Andersson, és Kuipers is a legnagyobb kategóriát erősítik majd, ám egyikük sem biztos, hogy minden versenyen ott lesz.

Később csatlakozik a mezőnyhöz a Mini WRC csapatát alkotó Sordo és Meeke, remélhetőleg minél előbb versenyképes lesz az új autó.

Papíron egyelőre mindkét gyári társulatnál nyílt a küzdelem, nincs előre meghirdetett sorrend, ezt Olivier Quesnel, a Citroën, illetve Malcolm Wilson, a Ford csapatfőnöke is kifejezésre juttatta. Persze ahogy majd telik az idő, a tabella állásának függvényében ez könnyen változhat - igaz ezt ők már nem tették hozzá.

0 Tovább

WRC helyett WRC

Forrás: [origo]

Egyelőre 10 Fiesta RS WRC készült el az M-Sportnál, a Citroën viszont csupán 4 DS3 WRC-t tudott megépíteni

 1997-től 2010-ig, azaz 14 szezonon át a kétliteres WRC-k jelentették a ralisport királykategóriáját.

Az első WRC-s versenyen, az 1997-es Monte-Carlo-ralin a Subaru Impreza WRC és a Ford Escort WRC képviselték az akkor új generációt, míg a 2010-es Wales-ralin a Citroën C4 WRC, és a Ford Focus RS WRC voltak a letűnő éra autói.

2011-re alapvetően változtak a szabályok: ezentúl 1,6 literes erőforrások hajtják a legjobbak autóit, melyek nemcsak gyengébbek a korábbi WRC-knél, hanem néhány méregdrága technikai megoldást is nélkülözniük kell.

Mindezek ellenére nem biztos, hogy sokkal lassabbak lesznek a tavalyi autóknál: némileg könnyebbek az új kocsik, másrészt az utóbbi esztendők fejlesztési stopja után ismét szabadjára engedhették fantáziájukat a tervezők.

A Prodrive nagyon nagy reményeket fűz a Mini WRC-hez, amelyet egy BMW-től származó motor hajt majd

 Az első, svédországi futamon a jelenlegi két gyári csapat, a Citroën és a Ford indítja új autóit, a DS3 WRC-t, és a Fiesta RS WRC-t. A korábbinál alacsonyabb költségek illetve az, hogy nem a hosszú idő óta fejlesztett gépekkel kell felvenni a versenyt, hanem mindenki tiszta lappal indul, új gyártókat is vonzott a sorozat köré.

A Mini - a korábban a Subarukat építő Prodrive együttműködésével - már javában teszteli saját WRC-jét, és tavasszal a Szardínia-ralin élesben is bemutatkoznak. További cégek bekapcsolódása is várható a rali-vb-re, amely nagyon jó hír az utóbbi idők kétpólusú mezőnye után.

Az új autóknak köszönhetően a szezon előtt teljesen nyílt a világbajnokság: nem tudni, melyik gyártónak sikerült jobban a felkészülés, illetve hogy melyik pilóta barátkozik majd össze a legjobban az 1,6-os WRC-kkel.

A szezonnyitó Svéd-rali után némileg tisztul majd a kép, de ahhoz, hogy igazán kialakuljanak a 2011-es erőviszonyok, alighanem kell néhány futam.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek