Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A bukmékereknél továbbra is Loeb a favorit

Bár a Svéd-ralin - főleg az első napi rajtpozíciója, és egy defekt miatt - csak a hatodik helyen végzett Sébastien Loeb, a fogadóirodák szerint továbbra is ő a 2011-es vb-cím első számú várományosa.

A látszat néha csal: Loeb igenis gyors volt Svédországban, a második napot például ő nyerte

Aki a címvédőre fogad, a feltett tét kétszeresét kapja vissza - amennyiben bejön a tippje. A "bukik" spekulációi szerint Hirvonen a második legnagyobb esélyes (az ő győzelme háromszoros pénzt fizetne), utánuk Ogier (4,5-ös szorzó), és Latvala következik (5).

A bátrabbak tehetnek Petter Solberg második világbajnoki címére, mellyel igen jól lehet keresni, ugyanis 14-szeresen fizetne a norvég sikere. Vele nagyjából véget is ér a reálisan számításba vehető pilóták névsora, bár a többiek is szereplnek a listán.

Østberg 31, Wilson és Block 101, Räikkönen pedig 151-szeres szorzót kapott, valamint lehet fogadni a még be sem mutatkozott, és a futamok jó részét kihagyó Mini csapat két versenyzőjére, Meeke-re és Sordóra is, 501-szeres pénzért.

0 Tovább

A Skoda is beszáll a ringbe

A Mexikó-ralin újabb gyári alakulat indul, bár nem a legnagyobb kategóriában, és félig-meddig álruhában.

Hänninen a Mexikó-rali SWRC értékelésének a legnagyobb esélyese

A Red Bull Skoda néven rajthoz álló csapat teljes gyári támogatást élvez, pilótájuk pedig az IRC 2010-es bajnoka, Juho Hänninen lesz. A csapat másik versenyzője Gassner, aki majd Jordániában indul, a további SWRC futamokon pedig mindketten ott lesznek.

Hänninennel nagyon megerősödik az SWRC mezőny, hiszen a finn murván az egyik legjobb pilóta, és a januári Monte Carlo-ralin bizonyította, hogy aszfalton is felveszi a versenyet a legjobbakkal.

A 2010-es Finn-ralin ő volt a legjobb nem WRC-vel induló pilóta, Kankkunen mögött az abszolút 9. helyen végzett, míg az idei első IRC futamon az első nap után fölényesen vezetett nagynevű társai előtt.

Bár még nincs konkrétum az ügyben, de ha a VW konszern újra WRC-t épít, Hänninen lehet az egyik versenyzőjük.

0 Tovább

A Mini szerencseszámai: 37, 52

Bár csak a májusi Szardínia-ralin mutatkozik be a rali-vb-n a Mini WRC, már most megszellőztették Meeke és Sordo rajtszámait.

Nagyot nőtt a Mini az elmúlt évtizedek során

A sportágba visszatérő gyár a legendás régi Mini győzelmei előtt kíván tisztelegni azzal, hogy a brit pilóta autójára a 37-es rajtszámot kérte (Paddy Hopkirk ezzel nyerte 1964-ben a Monte Carlo-ralit), míg spanyol csapattársa 52-essel fog indulni, amely Timo Mäkinen nevéhez, és a '65-ös Monte-elsőséghez kapcsolódik.

Az új autót hivatalosan április 11-én mutatják majd be.

0 Tovább

Jól mutatkozott be a Power Stage

Svédországban debütált az idei szezon egyik újítása, a Power Stage. A dolog lényege, hogy minden vb-futam utolsó gyorsaságiján pluszpontokat lehet szerezni: a leggyorsabb 3, a második 2, a harmadik 1 bónuszpontot kap. Ezeket a szakaszokat végig bekamerázzák, és élő televíziós közvetítéssel próbálják közelebb hozni az emberekhez a ralit. Az izgalmakat fokozza az is, hogy a legjobbak fordított sorrendben indulnak.

A havas verseny utolsó szakasza óriási siker volt, kiemelkedő nézettséget hozott, ráadásul Petter Solberg és navigátora, Chris Patterson kényszerű helycseréje tovább fűszerezte az eseményt. Az egyetlen malőr csak a váratlanul hideg, -20 fok alatti hőmérséklet miatt történt, a helikopterek kamerái egyszerűen befagytak, így a tévénézők a felszíni képekkel kellett hogy beérjék.

Valószínűleg Ogier és Loeb örültek a legjobban a Power Stage-nek, mivel ők érték el a legjobb eredményt, míg Latvala csípte el az utolsó pontot.

Figyelemre méltó, hogy Ogier legyőzte a komplett skandináv különítményt, illetve a hétszeres világbajnokot is - utóbbi a két extra ponttal egyébként éppen úgy 10 egységgel távozhatott Svédországból, mint az amúgy előtte végző Solberg.

Ahogy minden idei futamon, a Mexikó-ralin is lesz Power Stage, a 10,32 km hosszú Asperos nevű szakasz.

0 Tovább

Az új WRC-ket nehezebb vezetni

1997 óta a ralizás csúcsát a WRC-k jelentik. 14 szezonon át nagyjából változatlan volt a felállás: kétliteres turbós motor 34 mm-es szűkítővel, összkerékhajtás, legalább négyméteres karosszéria - ezek voltak a főbb megkötések.

Tavaly még ez volt a csúcskategória, idén már csak legenda

Persze Carlos Sainz 1997-es Escort WRC-je és Mikko Hirvonen 2010-es Focus WRC-je nem sok hasonlóságot mutatnak egymással, sokat fejlődött a technika a több mint egy évtized alatt. Különböző okok miatt az utóbbi esztendőkre mindössze két gyártó maradt a porondon: a Citroen és a Ford. És mivel ők mindketten csaknem tökélyre fejlesztették autóikat, egy újonnan beszálló konstruktőrnek vajmi kevés esélye lett volna felvenni a versenyt velük, azért pedig kevesen alapítanak gyári ralicsapatot, hogy csak harmadikak legyenek.

Ezt felismerte a nemzetközi szövetség, és 2011-re új szabályokat alkotott. Az idei előírások szerint 1,6 literes motorok hajtják a kevesebb technikai különlegességgel rendelkező, és ezáltal jóval alacsonyabb költséggel üzemeltethető autókat. (Az intézkedéseknek már meg is van az eredményük, a Mini már idén versenybe száll, és mások is komolyan fontolgatják a ralizást.)

A Ford a már létező S2000-es Fiesta alapjaira építette új WRC-jét, ám téved az, aki azt hiszi, hogy csak az erőforrást kellett kicserélni a kocsiban. Az első teszteken a Focus WRC kétliteres motorjával próbálgatták a prototípust, mivel az új, direkt befecskendezéses egység még nem állt rendelkezésre - pedig három gárda is dolgozott rajta, az M-Sporton és a Ford utcai autókat tervező mérnökein kívül a gyári WRC-k motorjait építő francia Pipo cég is.

Rengeteg teszt zajlott 2010 során, hóban, murván és aszfalton is, főleg Matthew Wilson, Henning Solberg, Andersson, és Mikkelsen gyűjtötte a kilométereket, de még Malcolm Wilson, a csapat vezetője is a volán mögé ült. A rossznyelvek szerint Henning Solberg a tavalyi aszfaltos futamokon azért indult S2000-es Fiestával, hogy a 2011-es WRC egyes alkatrészeit próbálgathassa élesben. Később elkészült a motor is, illetve a dizájnerek is elvégezték az utolsó simításokat az új WRC-n, hogy első látásra is megkülönböztethető legyen az S2000-es géptől. Ez után a majdnem kész autót már Hirvonen és Latvala tesztelte tovább.

A végeredmény a Fiesta WRC, amely a bemutatkozó versenyét Svédországban rögtön meg is nyerte. Az első tapasztalatok szerint nehezebb vezetni az új autót, mint a Focus WRC-t. Ennek több oka is van, például az, hogy a Fiesta rövidebb és szélesebb mint a Focus, ezért sokkal idegesebben mozog az úton. Talán ennek köszönhető az, hogy Latvala már két példányt is összetört a teszteken.

A másik ok a méregdrága technikai megoldások tiltása: az új autókból hiányzik az aktív differenciálmű, nincs bennük rajtprogram, és a váltó is mechanikus. Ezért a pilótáknak jóval több a dolguk, könnyebb hibázniuk, a belső felvételeken is látni, hogy mennyivel többet gépészkednek mint korábban.

Szintén lényeges szempont az is, hogy az új erőforrások gyengébbek, sokkal kisebb a nyomatékuk, ezért kevésbé lehet erőből autózni, annál inkább lendületből.

Hogy ki lesz 2011 világbajnoka, azon is múlik majd, hogy ki alkalmazkodik gyorsabban és jobban az új kocsikhoz. Egyelőre úgy tűnik, hogy a DS3 WRC és a Fiesta WRC egyformán gyors, s bár Svédországban három Ford végzett az élen, könnyen megtörténhet hogy már Mexikóban fordul a kocka.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek