A Svéd-rali sztárja: Mads Østberg
Mads Østberg fiatal kora ellenére (1987-ben született) már hatodik szezonját kezdte a rali-világbajnokságon. Az idei nyitányon hatalmas megleptésre a második helyen végzett úgy, hogy végig harcban volt a győzelemért, de ki is ő igazán?
Az új Fiesta WRC nagyon fekszik Østbergnek
A norvég fiatalember már gyerekkorában megfetrőződött a motorsporttal: négy évesen motorozott, később gokartozott, és 13 esztendős volt, amikor édesapja, Morten mellé beült egy Subaru Impreza WRC-be navigálni. Három szezonon át szokta a ralizás csúcsát a jobb oldalon, 16 évesen pedig átült a vezetőülésbe.
Igen ám, de ekkor még túl fiatal volt ahhoz, hogy hazájában indulhasson, ezért svédországi ralikra nevezett, mivel ott létezett egy 16-18 éveseknek létrehozott kategória. Hét futamból hatot megnyert, ez után Norvégiában bontogatta tovább a szárnyait.
2006-ban már vb-futamokon indult, egy Subaru Impreza WRC-vel, köszönhetően a család jó anyagi körülményeinek. Év végén az ő versenyautójával történt meg, hogy trélerrel együtt ellopták, de szerencsére pár nappal később meglett az értékes gép.
A következő szezonban a vb hat állomásán vett részt Østberg, és összejött az első szakaszgyőzelem (Svédországban), és az első pont is (Finnországban, 8. hely). 2008-ben ismét több futamon részt vett a fiatal pilóta, de a sikerek elmaradtak. Marcus Grönholm a szárnyai alá vette a norvégot, közösen teszteltek, és volt olyan jó helyzetben a család, hogy két Impreza WRC közül (egy 2007-es, és egy 2008-as) is választhattak, hogy egy-egy versenyen melyikkel induljon a fiú.
Mindezek eredménye az lett, hogy 2009-ben már rendszeres pontszerzővé vált Østberg, miközben a nemzeti bajnoki címei is gyűltek. Tavaly már közvetlenül a legjobbak után következett, annak ellenére is, hogy autója lassabb volt a C4 és a Focus WRC-knél. Már szezon közben elkezdett ismerkedni az S2000-es Fiestával, majd jött a hír: 2011-ben Østberg is Fiesta WRC-t hajt majd.
Nem is kezdődhetett volna jobb helyszínen az év a pilóta szempontjából, mint Svédországban. Az első nap, kihasználva kedvező rajtpozícióját az élre állt, és a továbbiakban is a győzelemért tudott harcolni Mikko Hirvonennel.
A svéd navigátorral, Jonas Anderssonnal induló versenyző barátnője, Veronica Engan is diktálja az itinert, korábban Brynildsen mellett ült
Murván igen erős lehet Østberg, és ha aszfalton is versenyképes lesz a "nagyokkal", 2012-re könnyen leigazolhatja valamelyik gyári csapat.
Amikor a navigátor vezet
A Svéd-rali első napján négy versenyzőt is gyorshajtáson kapott az éber svéd rendőrség. Petter Solberg követte el közülük is a legnagyobb vétséget, hiszen 112 km/h-val hajtott ott, ahol csak 80 km/h-val szabadott volna. A hatóság 48 órás türelmi idővel bevonta a norvég pilóta jogosítványát (a futam rendezői is megbüntették 800 euróra), és mivel kora délután történt az eset, már akkor tudták, az utolsó vasárnapi gyorsaságin bajban lesznek.
Két nap is kevés volt, hogy sikerüljön a különböző szerveknél a 48 órát néhány továbbival megtoldani, így nem maradt más hátra, mint a helycsere: a Gustavfors nevű utolsó szakaszon a navigátor, Chris Patterson vezette a DS3 WRC-t.
Az észak-ír újdonsült pilóta először kormányozta az autót, és nem is kockáztatott túl sokat: az utolsó időt futották. Ezzel nemcsak egy helyezést buktak - Ogier megelőzte őket összetettben -, hanem a bónuszpontok megszerzésének esélyét is.
A mexikói indulásuk viszont nem forog veszélyben, mivel a vezetéstől való eltiltás csak Svédországra terjed ki. Az biztos, hogy Solberg ezzel az esettel igen széles körben hívta fel a figyelmet a gyorshajtás veszélyeire, és navigátorának is felejthetetlen perceket szerzett.
Tarolt a Ford, Hirvonen nyerte a Svéd-ralit
Nem volt könnyű a Svéd-ralit két nap után vezető Mikko Hirvonen helyzete, hiszen a vasárnapi szakaszokon neki kellett elsőként indulni, így rá hárult az úttakarító szerepe. Pénteken ugyanebben a helyzetben Loeb pórul járt, mivel éjjel friss jó esett, és abban nagy hátrány az első rajtpozíció, Hirvonen viszont szerencsés volt: -28 fokos hideg fogadta vasárnap reggel a mezőnyt, és ebben az időben nemhogy hátrányt nem jelentett elsőnek rajtolni, hanem kifejezetten előny volt, a porhó miatt. Ő még jó látási körülmények között autózhatott, az utána indulók viszont helyenként csak keresték, hogy merre is van az út.
2010 után 2011-ben is Hirvonen győzelmével indult a rali-vb. A Ford párosai elfoglalták az egész dobogót, rég fordult ilyen elő
Ennek köszönhető, hogy a Ford gyári pilótája megnyerte az első gyorsaságit – mely egyben első idei szakaszgyőzelme volt -, Østberg, és Petter Solberg előtt. Latvala az egyik kanyarban nekiment a hófalnak, emiatt a Fiesta WRC elveszítette az első lökhárítóját, és még a szélvédője is berepedt. Az ebből fakadó időveszteség miatt Ogier átvette a finntől az összetettbeli negyedik helyet, pedig defekttel ért a célba, igaz, csak a pálya legvégén eresztett le az abroncs. Andersson egy negyedik idővel visszaelőzte Räikkönent, és feljött Loeb mögé a hetedik helyre.
Következett a rövid Gustavfors nevű pálya, ahol újra Hirvonen volt a leggyorsabb, és tovább növelte előnyét Østberg előtt. A négy kilométeres gyorsaságin nem történt helycsere, viszont minden páros alaposan betanulta a kanyarokat, mivel már a futamot záró Power Stage-re készültek. Idei újítás, hogy minden verseny utolsó szakaszán bónuszpontokat kapnak a legjobbak, s mivel az utóbbi esztendőkben is volt rá példa hogy egy ponton múlt a vb-cím sorsa, nagy volt a versenyzők motivációja.
Az első kör utolsó szakasza a futam egyik leggyorsabbja volt. Hirvonen győzött ismét, s ezzel 13,7 másodpercre növelte fórját az őt szívósan üldöző Østberg előtt. A további dobogóra pályázók közül Solberg egy törött lengéscsillapító, Latvala pedig az átbeszélő hibája miatt veszített néhány másodpercet, így a szervizparkban megjósolhatatlan volt, hogy ők, vagy Ogier állhat-e majd a dobogóra. Loeb a hatodik helyen teljes nyugalomban autózott, se előtte, se mögötte senki, Andersson is növelte előnyét Räikkönen előtt, Al Qassimi és Wilson pedig végleg kiszorították a Sandellt az első tízből.
Régen zárt ilyen peches hétvégét Loeb, szinte minden napra jutott neki valamilyen kaland. A 10 megszerzett pont ehhez képest nem rossz
A délutáni körre romlottak a pályák, megjelentek a nyomvályúk, ezért Hirvonen helyzete már nem volt annyira rózsás. Kapott is 5 másodpercet a végsőkig harcoló Østbergtől, de ő még ugyanennyit a megjavított autóval szárnyaló Latvalától, a többiek csak utánuk következtek. Solberg autója az új lengéscsillapítókkal nem volt az igazi, a norvég a harmadikról az ötödik helyre esett vissza. Loeb pedig már egyáltalán nem erőltette, bevallotta, hogy a Power Stage-re spórol a gumikkal, hátha ott begyűjthet pár pontot.
Addig azonban még le kellett tudni újra a Rammen nevű szakaszt, ahol ismét Latvala nyert, és Østberg újra faragott Hirvonennel szembeni hártányából, amely mindössze 4,9 másodpercre olvadt. A harmadik helyért csatázók közül ezúttal Ogier hibázott egy kisebbet – nekiment a hófalnak -, így Latvala és Solberg is visszaelőzték.
Következett a nagy finálé, az utolsó négy kilométeres pálya, melyen az élmezőny fordított sorrendben indult, élő televíziós közvetítés mellett. Többen is szerették volna megcsípni a három extra pontot, talán a kissé csalódott Andersson a leginkább, ám ő csak a negyedik időt érte el. Előbb Loeb vette át a vezetést, majd Ogier faragott még 0,3 másodpercet csapattársa idejéből, Latvalaé lett a harmadik hely. Solberg érthetetlenül lassan ment a pályán, majd rövidesen kiderült, hogy nem is ő vezeti a DS3 WRC-t, hanem navigátora, Chris Patterson. A szabályok engedik a helycserét, melynek oka az volt, hogy Solberg jogosítványát bevonta a svéd rendőrség még egy pénteki gyorshajtásért, és a 48 órás türelmi idő épp az utolsó szakasz előtt járt le, onnantól Solberg nem vezethetett az ország területén. Patterson szép lassan végigterelte az autót a pályán, minden kockázat nélkül, a biztos célbaérést szem előtt tartva – az időeredmény az utolsó helyhez volt elég, de a lényeg hogy célba értek. Østberg és Hirvonen leginkább egymásra figyeltek, mind a ketten biztonságosan teljesítették a távot, kettejük között nem történt változás.
Kis híja volt, hogy Loeb az utolsó gyorsasági után essen ki. Autója nem indult be a beíró után, és mivel egy kisebb emelkedő volt előttük (a szöges gumikkal még sík úton is nehéz eltolni egy WRC-t), esély sem volt arra, hogy a pilóta és a navigátor megtolják annyira, hogy beinduljon. Telefonálgatás, biztosíték-ellenőrzés vette kezdetét, végül a megoldást az éppen megérkező Patterson/Solberg felállásban érkező duó nyújtotta: a szabályok szerint az utat elálló autót a következő páros továbbsegítheti, így az egyik DS3 WRC megtolta a másikat, és mindenki boldogan haladhatott tovább a céldobogó felé.
Szinte hibátlan vezetéssel, feledtetve tavaly év végi rosszabb formáját, Mikko Hirvonen 2010 után ismét megnyerte a Svéd-ralit. Østberg fantasztikus teljesítményt nyújtva lett a második, megelőzve a remek hajrát produkáló Latvalát, így nagyon hosszú idő után három Ford került a dobogóra. A mindössze második Svéd-raliját teljesítő Ogier a negyedik helyen futott be, a Solberg/Patterson koprodukció végül az ötödik, a peches versenyt záró Loeb pedig a hatodik lett. Andersson, aki könnyen a dobogóra is állhatott volna, a hetedik pozícióban zárt, a remek teljesítményt nyújtó és összeszedett Räikkönen előtt. Wilson és Al Qassimi tették még szebbé saját maguk, no meg a Ford napját az utolsó pontszerző helyekkel.
A szériaautók mezőnyében megtartotta vezető helyét a cseh ifjú, Semerád. Az ukrán Protasov mögé a perui Fuchs jött fel, teljessé téve a kategóriában a Mitsubishi-sikert.
A mindössze 20 esztendős Semerád nyerte a PWRC értékelést egy Lancer Evo IX volánja mögött
A tabellát értelemszerűen Hirvonen vezeti, a gyártók között pedig villámrajtot vett a Ford. Az első 2011-es futam nagyjából azt hozta, amit előzetesen várni lehetett: az esélyek kiegyenlítődését, a skandináv pilóták uralmát, és a tizedmásodpercekért folyó küzdelmet. A Citroën és a Ford is büszke lehet, hiszen vadonatúj autóik apróbb problémákat leszámítva nagyon jól működtek az első éles bevetésen. Az igazi erőviszonyok egy havas verseny után még nem látszanak tisztán, arra még néhány futamot várni kell. Legközelebb március első hétvégéjén, Mexikóban rendeznek vb-futamon, murván.
A Svéd-rali végeredménye:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Fiesta RS WRC | 3:23:56,6 |
2. | Østberg/Andersson | Ford Fiesta RS WRC | +6,5 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Fiesta RS WRC | +34,0 |
4. | Ogier/Ingrassia | Citroën DS3 WRC | +47,7 |
5. | P. Solberg/Patterson | Citroën DS3 WRC | +1:31,2 |
6. | Loeb/Elena | Citroën DS3 WRC | +2:30,3 |
7. | Andersson/Axelsso | Ford Fiesta RS WRC | +6:22,0 |
8. | Räikkönen/Lindström | Citroën DS3 WRC | +7:02,3 |
9. | Wilson/Martin | Ford Fiesta RS WRC | +10:11,5 |
10. | Al Qassimi/Orr | Ford Fiesta RS WRC | +10:31,1 |
PWRC:
1. | Semerád/Ernst | Mitsubishi Lancer Evo IX | 3:46:59,8 |
2. | Protasov/Aftanaziv | Mitsubishi Lancer Evo X | +5:17,3 |
3. | Fuchs/Garcia | Mitsubishi Lancer Evo X | +6:44,1 |
A világbajnokság állása:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Fiesta RS WRC | 25 |
2. | Østberg/Andersson | Ford Fiesta RS WRC | 18 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Fiesta RS WRC | 16 |
4. | Ogier/Ingrassia | Citroën DS3 WRC | 15 |
5. | P. Solberg/Patterson | Citroën DS3 WRC | 10 |
6. | Loeb/Elena | Citroën DS3 WRC | 10 |
7. | Andersson/Axelsso | Ford Fiesta RS WRC | 6 |
8. | Räikkönen/Lindström | Citroën DS3 WRC | 4 |
9. | Wilson/Martin | Ford Fiesta RS WRC | 2 |
10. | Al Qassimi/Orr | Ford Fiesta RS WRC | 1 |
Gyártók:
1. | Ford Abu Dhabi World Rally Team | 40 | |
2. | Citroën Total World Rally Team | 22 | |
3. | M-Sport Stobart Ford Rally Team | 18 | |
4. | Ice 1 Racing | 8 | |
5. | Team Abu Dhabi | 6 | |
6. | FERM Power Tools World Rally Team | 4 | |
7. | Monster World Rally Team | 2 | |
8. | Munchis Ford World Rally Team | 0 |
PWRC:
1. | Semerád/Ernst | Mitsubishi Lancer Evo IX | 25 |
2. | Protasov/Aftanaziv | Mitsubishi Lancer Evo X | 18 |
3. | Fuchs/Garcia | Mitsubishi Lancer Evo X | 15 |
Ilyen a Svéd-rali belülről
Mikko Hirvonen belső kamerás felvételein jól látszik, hogy valóban a Svéd-rali az egyik leggyorsabb futam a naptárban.
Megfigyelhető, hogy tavalyhoz képest mennyivel többet kell gépészkedni menet közben. A kormányról kapcsolható váltót idén már nem engedélyezik a szabályok, teljesen mechanikus a szerkezet, mint régebben az A-s autókban.
Utolsó kommentek