Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Lesz-e idén csapatutasítás?

A Formula-1-től eltérően a rali-vb-n nem tiltják és nem is szankcionálják a csapatutasításokat. Ennek számos bizonyítéka volt a múltban, közöttük néhány emlékezetes is: A kilencvenes évek elején Sainz kényszerűen lassított le Kankkunen vb-címe érdekében, majd kapta vissza a kölcsönt néhány évvel később a néhai Colin McRae-től, futamgyőzelme érdekében. Delecour annak idején vérig sértődött, amikor fő riválisa, Panizzi kedvéért kellett visszafognia magát, de olyan is történt a 2009-es Lengyel-ralin, hogy a Rautenbach 12 percet vesztegelt a pálya szélén, hogy a korábban hibázó Loeb előbbre kerüljön a befutónál.

A legutóbbi példa is Olivier Quesnel, Citroën csapatvezetőjének a nevéhez fűződik: a január végi Monte-Carlo környékén rendezett IRC futam végén "megkérte" Sarazzint, hogy szedjen be egy kis büntetést, hogy a teljes szezont futó Guy Wilks megelőzhesse őt.

Egyforma esélyekkel vág Latvala és Hirvonen a szezonnak, de könnyen bohócot csinálhatnak egymásból

Az is bevált dolog a szakágban, hogy már a szezon előtt felállítanak egy csapaton belüli sorrendet. A Fordnál tavaly Hirvonen volt a kedvezményezett, jórészt köszönhető ez Latvala 2009-es bakijainak, a fiatal finn annak is örült, hogy egyáltalán nem rúgták ki, és boldogan vállalta a vízhordó szerepét. Kimondatlanul is hasonló volt a helyzet a Citroënnél: Loeb volt a domináns, Sordo még akkor sem nyerhetett futamot, amikor nagy ritkán ő volt a gyorsabb.

Idén viszont tiszta lappal indul mindenki: Malcolm Wilson (a Ford csapat vezetője) és Olivier Quesnel is kijelentette, nincs előre meghatározott sorrend, győzzön a jobb. Ennek valószínűleg nagyon örül a gyári pilótává avanzsált Ogier, illetve a 2010-es szezon második felében csapattársa fölé kerekedő Latvala, bár mindkettejüknél fennáll a veszély, hogy a túlzott igyekezet esetleg hibákat szül majd.

Az viszont borítékolható, hogy amennyiben a szezon során szükség lesz rá, egyik percről a másikra felülírják a fentieket a csapatvezetők, sőt abban is biztosak lehetünk, hogy ha alkalom nyílik rá, a nem gyári márkatársak segítségét is igénybe veszik majd.

0 Tovább

Pirelli helyett Michelin a WRC-ken

Három esztendőn át kizárólagos szerződése volt a Pirellinek a rali-vb szervezőivel, így az élcsapatok egységesen az olasz gyártó abroncsait használták.

2011-re azonban lejárt a kontraktus, szabad volt a vásár, így két beszállító is jelentkezett, hogy ellássa gumival a vb-futamokon induló autókat. A szakágban jól ismert Michelin az egyik, míg egy új kínai cég, a Dmack a másik.

A Michelin korábban szép sikereket ért el a raliban, és BFGoodrich márkanév alatt a legutóbbi időkig forgalmaztak abroncsokat egyéb sorozatok számára. 2011-től újra az ő logójuk látható a WRC-ken, mivel az élcsapatok mindegyike úgy döntött, hogy a franciáktól szerzi be a gumikat.

A Dmack (a márkanév az alapító brit úriember nevéből származik) inkább az alacsonyabb költségvetésű gárdákat célozta meg, már a Svéd-ralin is többen az ő szöges abroncsaikkal versenyeznek majd.

Bár a jelenleg az F1-re fókuszáló Pirelli kiszállt a raliból, nem zárták ki visszatérést a közeljövőben.

0 Tovább

Svédországban rajtol a rali-vb

Még nehéz megszokni, hogy a Focus WRC már a múlté. 2010-ben ezzel az autóval Grönholm szakaszgyőzelmet szerzett

Új korszakot nyit a csütörtökön rajtoló svédországi futam, amely a 2011-es szezon első állomása. 14 esztendő után nem a kétliteres WRC-k, hanem az 1,6 literes erőforrással szerelt, kisebb, könnyebb, és kevesebb műszaki csodával felszerelt vadonatúj kocsik jelentik majd a ralizás csúcsát - és a reményt arra, hogy minél több autógyár újra kedvet kapjon a részvételre.

Persze a Svéd-rali az egész versenynaptárban az a verseny, ahol talán a legkevésbé számít az autók közötti különbség, annál inkább a pilóta bátorsága, tudása és tapasztalata. Sokáig csak a skandináv pilótáknak termett babér a hóban, míg Sébastien Loeb 2004-ben győzni tudott. Ez bizony már hét esztendővel ezelőtt történt, és bár azóta többször is közel volt az újabb sikerhez a francia, az utóbbi időben a Ford finnjei ünnepelhettek: tavaly Hirvonen, 2009-ben Latvala, 2008-ban pedig Grönholm.

A futam 2002-ben költözött a jelenlegi helyére, a verseny központja Karstadban van, a pályák nagy része pedig onnan mintegy nyolcvan kilométerre északra, Hagfors környékén. Idén lesz egy újítás, amely egy nagyon kedves gesztus a versenynaptárból épp a Svéd-rali miatt kimaradó norvég futam szervezői felé: a Lovhaugen nevű gyorsasági rajtja és célja Svédországban lesz, de maga a pálya Norvégia havas tájain tekereg majd. Szintén szerepel a programban a Vergasen, amelyen a híres nagy ugrató található, és a Sagen, amely Grönholm kedvenc pályája. Nem elég, hogy a korábbi világbajnok éttermének is ezt a nevet adta, 2010-ben azért indult el, hogy ezt a szakaszt megnyerje - sikerült is neki.

Nem marad ki a sípálya sem (lefelé), és szintén ismerős lehet a korábbi évekből a szinkronpályás szuperspeciál, amely majd a futam és egyben az évad első gyorsaságija lesz csütörtök este. A hírek szerint hóban nem lesz hiány - az utóbbi időben előfordult párszor, hogy a svéd verseny inkább murvás, mint havas volt -, és a hőmérséklet is az itt jól megszokott -20 fok körül alakul majd.

A titkos favoritok egyike Ostberg, aki tavaly időnként régebbi autóval is szorongatta az élmenőket

A győztes kiléte majdhogynem megjósolhatatlan. Persze várható, hogy az idei esztendő is a mezőnyből tavaly kiemelkedő hatos (Loeb, Sordo, Hirvonen, Latvala, Ogier, P. Solberg) megmaradt öt tagjáról szól majd leginkább, de azért nem ilyen egyszerű a képlet. Nem nagyon lehet tudni, vajon melyik gyártó új autója sikerült jobban: a Ford hónapok óta nyüstöli az új Fiesta WRC-t, több mint 12000 tesztkilométert tettek meg vele, ez pedig két teljes szezonnak felel meg.

A Citroën körül nagyobb volt a csend, de biztos lehet benne mindenki, hogy a franciák is gőzerővel dolgoztak az új kocsin. Tovább kuszálja a szálakat néhány olyan pilóta nevezése, akik a hóban igazán otthonosan mozognak, és ezúttal a gyáriakkal egyenértékű, értelemszerűen legfrissebb fejlesztésű autóval állhatnak rajthoz. Közülük P-G Andersson, Ostberg, és esetleg Henning Solberg okozhat meglepetést, vagy legalábbis érhet el kiugró részeredményeket. A bukmékereknél mindenesetre Loeb a favorit, Hirvonen és Latvala előtt.

A nevezési listán összesen tizenhárom WRC szerepel, a már említetteken kívül Räikkönen, Kuipers, Block, Al Qassimi és Matthew Wilson indulnak az 1-es kategóriában. A nagyok mellett a szériaautók, azaz a PWRC sorozat küzdelmei is megkezdődnek Svédországban (ők tizennégyen lesznek), míg külön versenyként egy svéd bajnoki is része a műsornak, ahol több "régi" WRC-t is láthat majd a közönség.

A Citroën egyébként mindössze négy darab DS3 WRC-t tudott összerakni eddig, így az anyagi okok miatt sokáig tétovázó Petter Solberg majdnem autó nélkül maradt az első futamra. Peter van Merksteijn segített rajta, aki átadta a norvégnak saját kocsiját, ő pedig Svédország helyett Portugáliában versenyez majd.

Az utolsó pillanatban összeállt Petter Solberg idei költségvetése, akinek nem lehet más célja, mint a győzelem

A csütörtök esti szuperspeciált követően három napon át, összesen 22 gyorsasági szakaszon zajlik majd a rali, melyről folyamatosan tudósítunk.

0 Tovább

Solberg fivérek a mókuskerékben

Úgy tűnik, nem csak Magyarországon, hanem Norvágiában is kedveltek a "celebeket" szerepeltető televíziós vetélkedők. Miután a Solberg fivérek hazájukban igen népszerűek, meghívást kaptak az egyik ilyenbe, ahol a feladat az volt, hogy állóképesség terén győzzék le a síelő Andre Aamodtot és Lasse Kjust. Az egyik próba során egy mókuskerékben kellett egy perc alatt minél több kört megtenniük. A síelők 32 fordulatra voltak képesek, Solbergék pedig elhatározták, hogy ezt túlszárnyalják.

Jól is indult a dolog, 23 másodperc alatt már 15 fordulatnál tartottak, de ezután Henning elvétette a lépést, és óriásit esett. Szerencsére semmi baja nem történt, az eset nem veszélyezteti svédországi indulását.

0 Tovább

Négy kontinensen a rali-vb mezőnye 2011-ben

Tizenhárom futam szerepel az idei naptárban. Több klasszikus verseny is  visszakerült a rali-vb vérkeringésébe, de a világbajnokság 2011-ben is Svédországban indul és Walesben ér majd véget.

Miután a Monte-Carlo-rali idén is IRC-futam volt, igazi téli körülmények között, a svéd hóban indul a pontvadászat. Ez után egy hosszabb murvás sorozat következik, március elején már Mexikóba költözik át a mezőny, majd a hónap végén visszatérnek Európába, a Portugál-ralira.

Áprilisban csupán egy versenyt rendeznek, akkor Jordániában randevúznak a ralisok, május elején pedig már Szardínia szigete látja vendégül a csapatokat. Ez után Argentína jön, majd a nyári szünet előtti utolsó futam, az Akropolisz-rali, Görögországban.

Június közepétől július végéig mindenki szusszanhat majd egyet, ekkor következik a Finn-rali, melyet augusztusban a német verseny követ, amely a szezon első aszfaltos versenye lesz.

Szeptemberben újra murván száguldanak majd az autók, de már Ausztráliában, a hónap végére pedig visszatérnek Franciaországba, az Elzász-ralira.

Az október végi Catalunya-rali után november közepén zárul a világbajnokság, Walesben.

Íme a teljes naptár:

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek