Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ez történt a Portugál-ralin 2010-ben

Egy héttel a Portugál-rali előtt érdemes felidézni, hogy mi is történt ugyanitt, 2010-ben.

Latvala 2009 után 2010-ben is összetörte a Focus WRC-t Portugáliában

A verseny első napján hullottak az autók, a gyorsaságikat pedig Ogier nyerte. A nap végén - murvás verseny lévén - ment a szokásos taktikázás, erre idén is lehet számítani.

A második napon Ogier növelte előnyét, míg Loeb feljött mögé. Latvala baleset miatt búcsúzott, így immár negyedszer nem sikerült befejeznie a versenyt ezen a helyszínen.

A záró nap előtt nagy kérdés volt, hogy hagyja-e a csapata nyerni Ogiert, vagy ezúttal is át kell adnia a győzelmet Loebnek? Győzött a sportszerűség, és Ogier. Petter Solberg volt az esélyes a harmadik helyre, de az utolsó szakaszon nagyon akart, hibázott, és így csak az ötödik lett, Sordo állhatott még a dobogóra.

Portugáliában aratta első világbajnoki futamgyőzelmét tavaly Ogier, idén is esélyes

Turán Frigyesék Portugáliában debütáltak a vb-n, de nem úgy sikerült számukra a hétvége, ahogy tervezték. Defektek, és a Peugeot 307 WRC-től nem megszokott műszaki hibák nehezítették a versenyzésüket, így talán ők sem bánják, hogy a futam idén nem részese az SWRC naptárnak.

0 Tovább

15 WRC indul Portugáliában

Március utolsó hétvégéjén Portugáliában rendezik a rali-vb idei harmadik fordulóját. A murvás versenyre összesen 75 páros nevezett, éppen a háromszorosa a mexikói 25-nek.

Ogier Portugáliában feledtetné mexikói bakiját, ehhez 14 másik WRC-t kell legyőznie

A csúcskategóriát 15 autó képviseli, idén eddig ez a legtöbb. A Citroën gyári alakulatát adó Loeb és Ogier mellett Petter Solberg, Räikkönen, illetve az új autójához végre hozzájutó van Merksteijn is francia kocsival indul. (A holland a Svéd-ralin már rajthoz állt volna, de igen előzékenyen átadta gépét Petter Solbergnek, hiszen akkor még csak négy DS3 WRC készült el.)


Fordéknál nagyüzem lesz, mind a tíz Fiesta WRC ott lesz Portugáliában

A Ford mind a tíz Fiesta WRC-t csatasorba állítja. Sikerült megjavítani a Latvala által épp egy portugáliai teszten összetörött karosszériát, így senki nem marad autó nélkül. Természetesen Hirvonen és Latvala a két gyári versenyző, a Stobart csapatot Henning Solberg és Østberg alkotják. Villagra Európában is szerencsét próbál, ahogy Kuipers és Al Qassimi is leadták a nevezésüket. Wilson és Ken Block mellett a helyi Sousa is Forddal áll rajthoz.

0 Tovább

A Fordnál nem aggódnak a műszaki hibák miatt

A Mexikó-ralin viszonylag sok műszaki meghibásodás történt a Fiesta WRC-knél. Bár a két gyári autó csaknem problémamentesen teljesítette a szezon egyik legkeményebb versenyét, a privát autók gyakran robbantak le.

Block nagyon készült a versenyre, de minden nap elromlott az autója

A legszerencsétlenebb talán Ken Block volt, aki alatt összesen négyszer állt meg az autó, többnyire egy rejtélyes elektromos hiba miatt. Henning Solberg a kormányszervóval küszködött napokig, az igen ritkán kieső Matthew Wilson pedig szintén a technika miatt volt kénytelen feladni a futamot. Novikov Fiestájában a motor főtt meg, de ez az egyik ugratón megsérült hűtő számlájára írható, míg Villagra kocsijában féltengely törött el, ráadásul épp több millió tévénéző szeme láttára, az utolsó szakasz rajtjában.

Akit nem sújtott műszaki hiba, az vagy balesetet szenvedett (Kuipers), vagy defektet kapott (Latvala és Østberg), egyedül Hirvonen úszta meg a hétvégét komolyabb gond nélkül.

Christian Loriaux, a Ford technikai igazgatója adott magyarázatot a sok problémára. Elmondta, hogy egyszerűen nem volt lehetőség 30 fokban tesztelni az autót, hiszen a gyakorlásra csak Európában van lehetőség, ott viszont 15 foknál nem volt sehol melegebb az utóbbi hónapokban. Az elektronikai malőrök egyértelműen a hőség számlájára írhatók, hiszen a különböző kompjúterek egyszerűen túlmelegedtek, ezt gyorsan orvosolja majd a csapat.

A Ford sikereinek kovácsai: Loriaux, Wilson és Quinn

Az egyéb hibákat a rossz utak, a defekteket pedig az új abroncsok számlájára írta Loriaux, aki biztos benne, hogy minden érintett fejlődik a következő versenyekre, és Portugáliában már nem fognak hasonló poblémák előfordulni.

0 Tovább

Indul a VW Polo WRC fejlesztése

Pletykaszinten már korábban is felvetődött, hogy a Volkswagen is beszáll a rali-vb küzdelmeibe. Az új szabályok megadták a lökést az óriáscég vezetőségének, a hírek szerint döntés született a Polo WRC megépítéséről, melyet hivatalosan a hó végi Portugál-ralin jelentenek majd be.

Carlos Sainz egy Scirocco volánjánál a tavalyi Német-rali egyik előfutójaként már ízlelgette, hogy mennyire fekszik a VW-nek a szakág. Az új WRC a Poloból épül

Korábban a Sciroccoban látta a gyár az alapot új versenyautóhoz, de a 2011-es előírásoknak a Polo (amely nem mellesleg 2010-ben elnyerte Az Év Autója díjat) sokkal jobban megfelel.

A konszernhez tartozó Skoda különböző raliautói jó kiindulást jelenthetnek a Polo WRC fejlesztéséhez, hiszen az S2000-es Fabia igen sikeres, és évek óta edződik a különböző sorozatokban.

A szándék komolyságát jelzi, hogy a németek már a csapatukban tudhatják François-Xavier Demaisont, aki korábban a Subaru illetve a Peugeot gyári alakulatánál volt fejlesztőmérnök, az utóbbi időben pedig Petter Solberg gárdáját erősítette.

A tervek szerint 2012-ben már néhány futamon élesben is versenyez a Volkswagen Polo WRC, első teljes szezonjuk 2013-ban lesz.

A pilótákról egyelőre nincs hír, bár különböző találgatások már napvilágot láttak. Az egyik szerint kerül amibe kerül, megpróbálják az új autóba Sébastien Loeböt beültetni, kérdés hogy a francia a pályafutása végefelé akar-e ilyen kalandot. Szóba került a gyárral frissen Dakart nyert Al-Attiyah neve is, ő viszont nem biztos hogy megüti azt a szintet a raliban, melyet a VW elvár. A legesélyesebb az egyik pilótaülésre a harmadik esztendeje gyári állásról álmodozó Petter Solberg, társa az IRC-bajnok, Juho Hänninen lehet.

Persze 2012-ig még sokminden változhat, egyelőre annyi a biztos, hogy beindult a gépezet. Jó hír ez a sorozat számára, hiszen a Mini révén a BMW után egy másik nagy cég csatlakozik a Ford és a Citroën mellé.

0 Tovább

Az élről a legrosszabb kiesni

Megoszlanak a vélemények a versenyzők között arról, hogy a verseny elején, vagy a végén a fájóbb-e kiesni, de abban talán mindannyian egyetértenek, hogy a legrosszabb az első helyről feladni a futamot.

Ez történt Ogier-vel is, aki a Mexikó-rali utolsó napján csúszott le az útról, és kényszerült kiállni. A vezető helyen álló franciát csapattársa, Loeb komoly nyomás alatt tartotta, talán ennek is betudható a túlzott igyekezet, amely a balesethez vezetett.

A közelmúltban rajta kivül jónéhányan jártak hasonlóan, közöttük a legjobb pilóták is.

Tavaly Mikko Hirvonen a hazai futamán esett óriásit, ráadásul a kedvenc gyorsaságiján, és annak is a kedvenc kanyarjában. Az eset után a Ford pilótája elveszítette matematikai esélyét is a vb-címre, és a szezon hátralévő részére alaposan visszaesett a teljesítménye.

Csapattársa egy esztendővel korábban mutatta be a szakág egyik legnagyobb borulását, mely során 17-szer fordult át a tetején a Focus WRC. Portugáliában három szakasz után vezette a versenyt a fiatalabbik gyári Ford versenyző, majd jött a domboldal. Az eset érdekessége, hogy egyrészt a párosnak nem esett baja, másrészt a csapat megjavította az autót, és a szezonzárón azzal állt rajthoz Latvala.

Még a legnagyobbakkal is megesik, hogy egy pillantra nem figyelnek: Loeb 2005-ben kényelmes előnnyel vezette az Ausztrál-ralit, amikor a második napon kiegyenesített egy kanyart, és népiesen szólva emblémára vett egy fát. A Xsara WRC eleje annyira megsérült, hogy szó sem lehetett a folytatásról. A balesetnek nem voltak túl nagy következményei, hiszen a francia addigra már megnyerte a vb-t, és így legalább akkori csapattársa, Duval is bezsebelhetett végre egy győzelmet.

Nagyjából ugyanez történt 2002-ben Grönholmmal: a vb-elsőség már biztos volt, a Wales-i szezonzárót vezette a finn, amikor jött a baj. Nem sokkal később ugyanott megismételte a bukfencet Jani Paasonen is, aki akkor gyári Mitsubisihi-pilóta volt.

És végül aki talán a legtöbbet bukta azzal, hogy a vezető helyről esett ki: Colin McRae. A látványos bukásairól is híres skót 2001-ben komoly esélyekkel érkezett az utolsó futamra, bár elméletben négyen is esélyesek voltak a végső győzelemre. Az első néhány gyorsasági után nála volt az előny, ám ez a borulás véget vetett az álmoknak.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek