Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Delecour a Francia-ralin térne vissza a világbajnokságra

Francois Delecour 1984-ben debütált a rali-világbanokságon, de 2002 óta nem indult a legrangosabb sorozatban.

A Montén Delecour megmutatta a fiataloknak, hogy a Turini hágón még mindig ő a legjobb

Idén már feltűnt a francia veterán az IRC nyitó futamán, Monte-Carloban, és megcsillantotta tudását, hiszen szakaszgyőzelmeket is szerzett.

Delecourt a román turisztikai minisztérium szponzorálja, és bár a miniszter azt szeretné hogy a 2012-es Dakaron induljon kedvence, a pilóta ősszel a hazai futamán is rajthoz állna. Tervei szerint egy új WRC-t próbálna ki, mégpedig egy Fiestát.

A 48 éves versenyző korábban 96 vb-futamon indult, és négy győzelmet szerzett, mindet Forddal.

0 Tovább

Indul Turánék vb-szereplése

A Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős tavaly történelmet írt azzal, hogy első magyar párosként pontot szerzett a rali-világbajnokság abszolút értékelésében. A Synergon Turán Motorsport kettőse az idén még nagyobb fába vágta a fejszéjét: hét versenyen (vagyis a komplett sorozaton) rajthoz áll az SWRC kategóriában egy Super2000-es Ford Fiestával. Erről a nagyszerű lehetőségről és a hozzá fűződő érzéseiről, gondolatairól kérdeztük Turán Frigyest, majd navigátorát, Zsiros Gábort.

A megszokott színekben pompázik a Fiesta S2000

Izgulsz?

Már álmodom a ralival.

Gyakran?

Egyre gyakrabban. A napokban láttam az autót, átutazóban hazánkban töltött néhány órát, megnéztem, megsimogattam – jó volt látni. Minden új rajta, csillog-villog és nem utolsó sorban belekerültek az idei fejlesztések. Szóval fejben már félig itthon vagyok, félig a ralin, elkezdtem összepakolni a ruháimat, elkészültek a sisakok, szóval kész vagyunk.

Más volt a fizikai felkészülés, mint korábban?

Tatarek Rezsőhöz járunk, átfogó edzéstervet készített számunkra – úgy is fogalmazhatunk: hajt minket, mint a lovat... Sokat javult az erőnlétem és az állóképességem is, úgyhogy ebből a szempontból is készen állunk.

Tavaly WRC, az idén S2000-es autó, viszont teljes világbajnoki sorozat. Előrelépésnek tekinted?

Természetesen! Mindennél többet jelent számunkra, hogy teljes világbajnoki sorozatot teljesítünk, hiszen néhány éve annak is örültem volna, ha csak nézőként ott lehetek az összes futamon, vagy biciklivel végigmehetek a pályákon. Most pedig olyan gyorsasági szakaszokon autózunk majd, amilyenekről eddig álmodni sem álmodtam.

Ráadásul egy vadonatúj, ütőképes autóval...

És egy profi csapattal, amelyben rutinos emberek segítik majd a munkánkat. Hihetetlenül jó érzés, hogy a támogatóinktól és a Ford-csapattól megkaptuk ezt a lehetőséget. Bízom benne, hogy élni is  tudunk vele.

Mi lehet a nyerő taktika?

Nehéz kérdés. Az ellenfeleink többsége ismeri már a helyszíneket, ez az ő malmukra hajtja a vizet. Nekünk talán annyi helyzeti előnyünk lesz, hogy valószínűleg az első néhány versenyen még nem számolnak majd velünk. Próbálunk a tőlünk telhető maximumon autózni Gabival, jó és kiegyensúlyozott tempót diktálni, aztán meglátjuk ez mire lesz elég. Kiesnünk azonban egyszerűen nem szabad, hiszen hét futamot értékelnek a sorozatban, s nekünk mindegyiken pontot kellene szerezni.

Mertél már abba belegondolni, hogy mi lehet a végcél az összetettben?

Leírtam magamnak egy papírra, és jól eldugtam.

Ez azt jelenti, hogy nem árulod el?

Az első verseny előtt semmiképpen sem szeretnék jóslatokba bocsátkozni, mert pokoli kemény lesz a mezőny, s egyelőre nehéz benne elhelyezni magunkat. Az is biztos, hogy sokat kell tanulnunk, de persze az is, hogy nagyon akarjuk ezt az egészet és mindent megteszünk, hogy ott lehessünk a mezőny elejében.

Ha azt mondom Jordánia?

Azt válaszolom: meleg lesz. Az időjárás is. Harminc fok körüli hőmérséklet, kősivatag, olykor negyvenkét kilométer hosszú gyorsasági szakaszok, szóval... Nem számítok könnyű, nyár esti sétára. Néhány, nálunk tapasztaltabb versenyzőtől azt hallottuk, hogy nagyon jó a verseny, s persze megnéztünk néhány belső és külső kamerás felvételt is, amelyekből sokat tanultunk. Nehéz, emberpróbáló verseny lesz, ennek ellenére már alig várom!

Ígérjük, hogy a rajongóinkat folyamatosan tájékoztatjuk az aktuális hírekről és eredményekről. Megújult honlapunkat a lehető leggyorsabban frissítjük, hogy minden érdeklődő megtalálja a számára fontos információkat, illetve nagyon várjuk a szurkolókat, hogy csatlakozzanak a Turán Motorsporthoz a Facebookon is, hiszen minden egyes kattintással jelzik, hogy drukkolnak itthonról, ez pedig nagyon sokat jelent nekünk.

 

A navigátor

Zsiros Gábor

Az autó és a bérbeadó csapat változott, az azonban egyetlen pillanatig sem volt kérdéses, hogy Turán Frici csakis Zsiros Gáborral folytathatja tovább a világbajnoki szereplést. Remek kis csapatot alkotnak ők ketten – tökéletes összhangban működnek a pályákon, azon kívül pedig barátok –, s amint azt a példa mutatja, eredményesek is.

 

Egyikőtök sem profi versenyző, mindketten keményen dolgoztok a rali mellett. Rá tudtatok azért pihenni a jordániai viadalra?

Ezt a hetet pihenésre szántuk, de persze azért nem sikerült száz százalékosan. Tény azonban, hogy sokkal keményebben készültünk a téli szünetben, mint eddig bármikor, és erre szükség is volt, hiszen minden világbajnoki futam háromszázötven gyorsasági kilométerből áll, a szakaszok közül egyik-másik negyven kilométernél is hosszabb, ami fizikailag és mentálisan is megviseli az embert. Erre „edzettünk” sokat.

Mit gondolsz, nem veszélyes most Jordániába utazni?

Erről megoszlanak a vélemények. Líbiában és Szíriában nem túl fényes a politikai helyzet, az itinerben is benne van, hogy a repülőtértől a szállodáig hat ellenőrző ponton kell majd áthaladni, amelyeken fegyveres katonák vigyázzák majd a rendet és az összekötő szakaszokon is hasonló lesz a helyzet. Ez egy kicsit biztosan frusztrál majd minket, de lesz egy hetünk a viadal előtt, hogy hozzászokjunk.

Milyenek a pályák?

Helyenként jó minőségű, széles pályákon haladunk, máshol pedig hatalmas kövekkel tarkított sivatagi terepen vezet az utunk. De kellett vállalni egy tengerentúli futamot a sorozatban, s számunkra ez lesz az, muszáj indulnunk rajta és mindenképpen be is kell fejeznünk. Nagyon várjuk már.

Más itinert kell írni az S2000-es autóra, mint a WRC-re?

Jó a féktávja, kanyarsebességre is hasonlít a WRC-hez, ám a végsebessége csak százhetvennégy kilométer per óra, és a kigyorsításkor sem érnek majd minket olyan erőhatások, mint a WRC-ben, úgyhogy talán kevésbé lesz fárasztó, mint a WRC-vel volt. Az itinerben tehát ugyanúgy kell felírni a kanyarokat, mint eddig, igaz, mivel az autó is új lesz és a pályák nagy része is, nem lesz könnyű két pályabejárásból jó itinert írni. Talán nem tudunk majd kapásból száz százalékos teljesítményt nyújtani, de nyolcvan-nyolcvanöt is jó lesz kezdésnek, aztán remélhetőleg folyamatosan fejlődünk majd. Általában kevés szó esik erről, de a családjainkat nagyon nagy köszönet illeti azért, mert türelemmel viseltetnek felénk és reméljük, ez meghozza a gyümölcsét és jó vébé-szezont zárunk...

 

Az MM Sport, az autó építőjének vezetője:

Markko Märtin

 

Nemrég még gyári menőként koptatta a ralipályákat: 86 alkalommal állt rajthoz rali-világbajnoki futamon, 18-szor állhatott fel a dobogóra és ebből ötször diadalmaskodott. Bár még csak 35 éves, saját ralicsapatot üzemeltet – szorosan együttműködve a Ford gyári csapatával. Az idén a Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettősnek is az ő csapata adja a profi hátteret a világbajnoki szerepléshez.

„Elégedett voltam a teszten látottakkal, Friciék gyorsan alkalmazkodtak az autóhoz és a számukra teljesen új, havas pályákhoz. Eddig nem vezetett ilyen típusú autót, úgyhogy amikor beültem mellé, azt tanácsoltam, hogy ne kímélje a Fiestát, forgassa a motort leszabályzásig, mert ez az autó a legmagasabb fordulatszám-tartományban adja le a legnagyobb teljesítményt. A páros sebességével nincs gond, sok múlik majd a jó itineren” – mondta Markko Märtin a teszt után.

 

Az autót Markko Märtin csapata biztosítja

Az autó

Ford Fiesta S2000

 

Motor: 1998 köbcentis, négyhengeres, 16 szelepes

Teljesítmény: 280 lóerős 8000-es fordulatnál

Nyomaték: 260 Nm 6500-as fordulatnál

Erőátvitel: négykerékhajtású

Váltó: Xtrac, hatsebességes, szekvenciális

Felfüggesztés: elöl hátul MacPherson

Fék (murva, elöl, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek

Fék (aszfalt, elöl): 355 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek

Fék (aszfalt, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek

Üzemanyagtank: FIA FT3 tank, 80 literes

Méretek

Az autó hossza: 3958 mm

Szélessége: 1820 mm

Súlya: minimum 1200 kg

A páros versenynaptára

1. 2011. április 14-16. Jordánia

2. 2011. május 5-8. Olaszország

3. 2011. június 16-19. Görögország

4. 2011. július 28-31. Finnország

5. 2011. augusztus 18-21. Németország

6. 2011. szeptember 29 – október 2. Franciaország

7. 2011. október 20-23. Spanyolország

1 Tovább

Megszületett az újkori Mini első győzelme

A Portugál-ralin már bemutatkozott, a következő, Jordán-ralin újra látható lesz, májusban a Szardínia-ralin pedig a WRC is debütál az új Miniből, amely hivatalosan a Mini John Cooper Works nevet kapta.

Olaszországban a neves Grifone csapat futtatja a Miniket

Az elmúlt hétvégén az olasz murvabajnokság nyitó futamán megszületett az új autó első győzelme is, amely Andrea Navarra nevéhez fűződik. Az idei besorolás alapján az 1-es kategóriába tartozó 1,6-os, turbós motorral szerelt S2000-es autó nem kisebb neveket és kocsikat győzött le, mint Mikkelsen (Skoda Fabia S2000), és Aghini (Peugeot 207 S2000).

Korábban a 30 mm-es szűkítő miatt sokan féltették az új gépeket a "régi" szívómotoros S2000-es autóktól, azonban a Portugál-rali után íme a második alkalom, amikor úgy tűnik, számít a nyomaték, és gyorsabb az 1-es kategória, mint a 2-es.

A Jordán-ralin Oliveira fogja kormányozni a Minit.

0 Tovább

13 WRC nevezett a Jordán-ralira, Turán is megkezdi SWRC-s szereplését

Bár egy rövid időre még az is felmerült, hogy az instabil politikai helyzett miatt elmarad a Jordán-rali, immár biztossá vált, hogy megrendezik.

Loeb visszavágna csapattársának a portugáliai vereségért

A megszokott pilótákkal érkezik a Citroën (Loeb, Ogier), illetve a Ford (Hirvonen, Latvala) gyári gárdája. A Stobart csapat továbbra is Henning Solberget és Mads Ostberget indítja, illetve ott lesz Matthew Wilson, és Villagra is.

További három DS3 WRC szerepel a listán, Petter Solberg, Kimi Räikkönen és Merksteijn kormányozzák majd őket. Fiestából még több lesz, hiszen Al Qassimin kívül Kuipers is indul.

Ismét szerepel Mini a nevezések között, Oliveira állítja csatasorba az 1,6-os turbós motorral szerelt S2000-es kocsit. Mexikó után újra színre lép az SWRC mezőnye, amelyben részt vesz Turán Frigyes is, egész éves programjának első állomásaként.


Hirvonen idén is lubickolhat a Holt-tengerben

Rajtuk kívül még néhány helyi, illetve a térségből érkező páros lesz látható a versenyen, összesen 31 egység jelezte részvételi szándékát.

0 Tovább

Bútor nyerte a szezonnyitó Eger-ralit

Az Eger-rali első napján többen is kiestek az élmezőnyből, a sorozatos csúszások miatt elég későn lett vége a küzdelmeknek.

Bár már többször közel állt hozzá, élete első futamgyőzelmét aratta Bútor, s ezzel a bajnokság egyik esélyesévé lépett elő

Túl sokat nem pihenhettek a csapatok, mivel a meglehetősen egyedi időterv miatt hajnalban folytatódott a verseny, az első gyorsasági 6:57-kor indult. Az előző nap az elromlott kormányszervó miatt jócskán visszaeső Aschenbrenner nem tudott hozni Bútoron, aki ha csak néhány tizeddel is, de nyerte a szakaszt üldözője, és Botka előtt. Balogh lecsúszott az útról, és kiesett. A hosszabb pályán megfordult az állás, Asi érte el a legjobb időt, 1,3 másodperccel Bútor, és 6,8-cal az időközben harmadik helyre visszaeső Kazár előtt.

Még reggel 8 óra sem volt ekkor, és mivel az ORB mezőnyének 11:31-kor folytatódott (volna, ha nem lett volna ismét csúszás) a verseny, mindenki lógathatta a lábát néhány órán át. A bőséges szervizidőben felkészültek a csapatok a végső rohamra, melynek során a három utolsó gyorsaságit kellett letudni. Bútor előnye ekkor 13,8 másodperc volt Asi előtt, melyből a tarnaszentmáriai pályán 1,6-ot tudott faragni a címvédő. Kakuszi érte el a harmadik időt, aki ekkor a magyar értékelés 6. helyén állt. A 17 kilométeres bátori szakaszon újabb 1,3 szekundummal csökkent az élen álló Bútor előnye - Asi-Bútor-Kazár sorrend született -, és úgy tűnt, hogy ha csak valamilyen malőr (defekt, stb.) nem történik, megszerzi a pilóta a győzelmet.

Nem történt, sőt, a záró szakaszt meg is nyerte Bútor, így a hétvége során hibátlan teljesítményt nyújtva megszerezte élete első futamgyőzelmét - nagyon rászolgált már. Aschenbrennernek ezúttal bele kellett törödnie a második helybe, nem fog már soha kiderülni, hogy mi lett volna a szombati műszaki hiba nélkül, mint ahogy az is kérdés, hogy ifj. Tóth hová fért volna a másik Peugeot 207-essel, vagy Turi hol végzett volna, ha el tud indulni. Az viszont biztos, hogy a maximumon használt S2000-es és N-es autók nagyon hasonló teljesítményre képesek a magyar pályákon.

A hamadik helyre ért be a Kazár/Percze páros, mögötte a talán önmagától is többet váró Herczig, az új autóval jól szereplő Hadik, és Ford Fiestát hajtó Kakuszi ért célba. A futam végén több pilóta a kasszához fáradhatott, mivel gyorshajtáson érték őket. Senki nem kapott időbüntetést vagy kizárást, ám volt aki 570 euróval lett szegényebb az eset miatt. Az első hat helyen öt különböző márka végzett, ez mindenképpen jót tesz a bajnokságnak.

A hétvége során a szlovákiai mezőny is versenyzett az Eger-környéki pályákon, ifj. Béres győzött közöttük, aki a magyaroknál is gyorsabb volt a holland bérleményből származó Skoda Fabia WRC-vel. A Rally2 szombati futamát az Órai/Jancza duó nyerte egy Honda Civic Type-R-rel, az RTE vasárnapi versengésében pedig a Lovász/Gulyás páros volt a legjobb egy Evo IX-essel.

Jól kezdte a szezont a Kazár/Percze páros, Egerben a harmadik helyen végeztek

A hat futamból álló bajnokság négy hét múlva, Miskolcon folytatódik, szintén aszfalton.

Az Eger-rali végeredménye:

1. Bútor/Bacigál Peugeot 207 S2000
1:20:16,3
2. Asi/Pikó Mitsubishi Lancer Evo IX
+12,2
3. Kazár/Percze Mitsubishi Lancer Evo IX +39,3
4. Herczig/Benics Skoda Fabia S2000
+1:02,0
5. Hadik/Juhász Subaru Impreza STi
+1:36,2
6. Kakuszi/Kakuszi
Ford Fiesta S2000 +1:51,4
0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek