Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Késik a csapatok felszerelését szállító hajó, módosult a Jordán-rali programja

Korábban írtunk róla, hogy egy pár napig még a Jordán-rali megrendezése is veszélyben forgott. Később megoldódtak a problémák, "mindössze" a csapatok felszerelésének szállítását kellett átszervezni, hiszen a megszokott, Szírián át vezető szárazföldi útvonal jelenleg nem biztonságos.

Történelmi helyszíneken zajlik majd a rali egy része

Felmerült a légi út, de gyorsan kiderült, hogy a kamionok túl nagyok, maradt a tenger. A Triesztből Izraelbe induló teherhajóra be is rakodták a konténereket, ám a két motor közül az egyik elromlott, ezért egy napott késik a kikötés, hétfő helyett várhatóan kedden kerül rá sor.

Emiatt a pályabejárás is csak kedden kezdődhet meg, a hivatalos teszt pedig szerda délutánra marad - csütörtökön már maga a futam kezdődik, hiszen a többi versenytől eltérően a Jordán-rali szombaton ér véget.

0 Tovább

Ez történt a Jordán-ralin 2010-ben

A Jordán-rali nem túl régen szerepel a vb-naptárban, ennek ellenére már többször is igen izgalmas helyszínnek bizonyult.

Amennyiben idén is Loeb győz, átveszi a vezetést a tabellán

2008-ban az egyik gyorsaságiról már lefelé jövő Loeb, és a még odafelé tartó Rautenbach ütközött egymással frontálisan egy beláthatatlan kanyarban. Az eset pikantériája, hogy mindketten C4 WRC-vel voltak, és ki is estek, a csapatvezetés erre talán rémálmaiban sem gondolt.

Tavaly az első nap során jelentős hátrányban volt az elsőként rajtoló Loeb, illetve a mögötte induló Hirvonen. Ennek megfelelően Latvala és Ogier álltak az élre, a fiatalabbik franciának a csapatutasítás értelmében a világbajnok előtt kellett maradnia, nem taktikázhatott.

A verseny második napja nagyon nehéz volt, kétszer is teljesíteni kellett egy 41 km-es pályát. Hirvonen már az első szakaszon kiütötte a Focus WRC jobb első futóművét, és feladta a futamot. Loeb a hosszú pályán messze a legjobb időt futotta, és nap végére átvette a vezetést, mögötte Latvala, Ogier és Petter Solberg csatáztak a második helyért.

A záró nap kisebb botránnyal indult, hiszen Hirvonen és Ogier szándékosan korán érkeztek az első időellenőrző pontra, hogy az így kapott büntetés miatt megváltozzon a rajtpozíciójuk, és ezzel segítsék csapattársaikat. A finn szempontjából mindegy volt, a francia viszont a dobogóért harcolt, de akkor még nem gyári pilótaként le kellett nyelnie a békát. (Így utólag megérte a dolog, hiszen nem sokkal később megszerezte első futamgyőzelmét, idénre pedig szerződést kapott a Citroëntől.) Loeb nem hibázott és győzött, mögötte Latvala és Petter Solberg végeztek.

Az SWRC mezőnyéből már a verseny elején sokan kiestek, tulajdonképpen csak a nyertes Pons teljesítette a hétvégét Super Rally nélkül, így az idén induló Turánéknak igen óvatosnak kell lenniük, a jordánai pályák nagyon kemények.

0 Tovább

Hat Mini indul a Szardínia-ralin

Az Mini Countryman John Cooper Works S2000-es verziója már bemutatkozott Portugáliában a vb-n, ahol főleg a kétszeres PWRC bajnok, Araújo ért el igen jó eredményeket vele, kieséséig Kimi Räikkönennel vívott az összetett hetedik helyért.

Az utcai modell kerek műszerfala a WRC-ben is helyet kapott

Május elején, a szardíniai futamon első ízben látható lesz a WRC is, melyből az autókat építő Prodrive rögtön négyet is bevet majd. A két gyári pilótán (Sordo, Meeke) kívül Araújo és Oliveira is a top-kategóriában indulhat, míg két másik S2000-es Mini is ott lesz az itáliai versenyen, hazai pilótákkal.

A Mini WRC-t a hivatalos bemutató után még Spanyolországban teszteli a csapat, hiszen az első pillanattól kezdve szeretnék felvenni a versenyt a Citroënnel és a Forddal.

0 Tovább

Delecour a Francia-ralin térne vissza a világbajnokságra

Francois Delecour 1984-ben debütált a rali-világbanokságon, de 2002 óta nem indult a legrangosabb sorozatban.

A Montén Delecour megmutatta a fiataloknak, hogy a Turini hágón még mindig ő a legjobb

Idén már feltűnt a francia veterán az IRC nyitó futamán, Monte-Carloban, és megcsillantotta tudását, hiszen szakaszgyőzelmeket is szerzett.

Delecourt a román turisztikai minisztérium szponzorálja, és bár a miniszter azt szeretné hogy a 2012-es Dakaron induljon kedvence, a pilóta ősszel a hazai futamán is rajthoz állna. Tervei szerint egy új WRC-t próbálna ki, mégpedig egy Fiestát.

A 48 éves versenyző korábban 96 vb-futamon indult, és négy győzelmet szerzett, mindet Forddal.

0 Tovább

Indul Turánék vb-szereplése

A Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős tavaly történelmet írt azzal, hogy első magyar párosként pontot szerzett a rali-világbajnokság abszolút értékelésében. A Synergon Turán Motorsport kettőse az idén még nagyobb fába vágta a fejszéjét: hét versenyen (vagyis a komplett sorozaton) rajthoz áll az SWRC kategóriában egy Super2000-es Ford Fiestával. Erről a nagyszerű lehetőségről és a hozzá fűződő érzéseiről, gondolatairól kérdeztük Turán Frigyest, majd navigátorát, Zsiros Gábort.

A megszokott színekben pompázik a Fiesta S2000

Izgulsz?

Már álmodom a ralival.

Gyakran?

Egyre gyakrabban. A napokban láttam az autót, átutazóban hazánkban töltött néhány órát, megnéztem, megsimogattam – jó volt látni. Minden új rajta, csillog-villog és nem utolsó sorban belekerültek az idei fejlesztések. Szóval fejben már félig itthon vagyok, félig a ralin, elkezdtem összepakolni a ruháimat, elkészültek a sisakok, szóval kész vagyunk.

Más volt a fizikai felkészülés, mint korábban?

Tatarek Rezsőhöz járunk, átfogó edzéstervet készített számunkra – úgy is fogalmazhatunk: hajt minket, mint a lovat... Sokat javult az erőnlétem és az állóképességem is, úgyhogy ebből a szempontból is készen állunk.

Tavaly WRC, az idén S2000-es autó, viszont teljes világbajnoki sorozat. Előrelépésnek tekinted?

Természetesen! Mindennél többet jelent számunkra, hogy teljes világbajnoki sorozatot teljesítünk, hiszen néhány éve annak is örültem volna, ha csak nézőként ott lehetek az összes futamon, vagy biciklivel végigmehetek a pályákon. Most pedig olyan gyorsasági szakaszokon autózunk majd, amilyenekről eddig álmodni sem álmodtam.

Ráadásul egy vadonatúj, ütőképes autóval...

És egy profi csapattal, amelyben rutinos emberek segítik majd a munkánkat. Hihetetlenül jó érzés, hogy a támogatóinktól és a Ford-csapattól megkaptuk ezt a lehetőséget. Bízom benne, hogy élni is  tudunk vele.

Mi lehet a nyerő taktika?

Nehéz kérdés. Az ellenfeleink többsége ismeri már a helyszíneket, ez az ő malmukra hajtja a vizet. Nekünk talán annyi helyzeti előnyünk lesz, hogy valószínűleg az első néhány versenyen még nem számolnak majd velünk. Próbálunk a tőlünk telhető maximumon autózni Gabival, jó és kiegyensúlyozott tempót diktálni, aztán meglátjuk ez mire lesz elég. Kiesnünk azonban egyszerűen nem szabad, hiszen hét futamot értékelnek a sorozatban, s nekünk mindegyiken pontot kellene szerezni.

Mertél már abba belegondolni, hogy mi lehet a végcél az összetettben?

Leírtam magamnak egy papírra, és jól eldugtam.

Ez azt jelenti, hogy nem árulod el?

Az első verseny előtt semmiképpen sem szeretnék jóslatokba bocsátkozni, mert pokoli kemény lesz a mezőny, s egyelőre nehéz benne elhelyezni magunkat. Az is biztos, hogy sokat kell tanulnunk, de persze az is, hogy nagyon akarjuk ezt az egészet és mindent megteszünk, hogy ott lehessünk a mezőny elejében.

Ha azt mondom Jordánia?

Azt válaszolom: meleg lesz. Az időjárás is. Harminc fok körüli hőmérséklet, kősivatag, olykor negyvenkét kilométer hosszú gyorsasági szakaszok, szóval... Nem számítok könnyű, nyár esti sétára. Néhány, nálunk tapasztaltabb versenyzőtől azt hallottuk, hogy nagyon jó a verseny, s persze megnéztünk néhány belső és külső kamerás felvételt is, amelyekből sokat tanultunk. Nehéz, emberpróbáló verseny lesz, ennek ellenére már alig várom!

Ígérjük, hogy a rajongóinkat folyamatosan tájékoztatjuk az aktuális hírekről és eredményekről. Megújult honlapunkat a lehető leggyorsabban frissítjük, hogy minden érdeklődő megtalálja a számára fontos információkat, illetve nagyon várjuk a szurkolókat, hogy csatlakozzanak a Turán Motorsporthoz a Facebookon is, hiszen minden egyes kattintással jelzik, hogy drukkolnak itthonról, ez pedig nagyon sokat jelent nekünk.

 

A navigátor

Zsiros Gábor

Az autó és a bérbeadó csapat változott, az azonban egyetlen pillanatig sem volt kérdéses, hogy Turán Frici csakis Zsiros Gáborral folytathatja tovább a világbajnoki szereplést. Remek kis csapatot alkotnak ők ketten – tökéletes összhangban működnek a pályákon, azon kívül pedig barátok –, s amint azt a példa mutatja, eredményesek is.

 

Egyikőtök sem profi versenyző, mindketten keményen dolgoztok a rali mellett. Rá tudtatok azért pihenni a jordániai viadalra?

Ezt a hetet pihenésre szántuk, de persze azért nem sikerült száz százalékosan. Tény azonban, hogy sokkal keményebben készültünk a téli szünetben, mint eddig bármikor, és erre szükség is volt, hiszen minden világbajnoki futam háromszázötven gyorsasági kilométerből áll, a szakaszok közül egyik-másik negyven kilométernél is hosszabb, ami fizikailag és mentálisan is megviseli az embert. Erre „edzettünk” sokat.

Mit gondolsz, nem veszélyes most Jordániába utazni?

Erről megoszlanak a vélemények. Líbiában és Szíriában nem túl fényes a politikai helyzet, az itinerben is benne van, hogy a repülőtértől a szállodáig hat ellenőrző ponton kell majd áthaladni, amelyeken fegyveres katonák vigyázzák majd a rendet és az összekötő szakaszokon is hasonló lesz a helyzet. Ez egy kicsit biztosan frusztrál majd minket, de lesz egy hetünk a viadal előtt, hogy hozzászokjunk.

Milyenek a pályák?

Helyenként jó minőségű, széles pályákon haladunk, máshol pedig hatalmas kövekkel tarkított sivatagi terepen vezet az utunk. De kellett vállalni egy tengerentúli futamot a sorozatban, s számunkra ez lesz az, muszáj indulnunk rajta és mindenképpen be is kell fejeznünk. Nagyon várjuk már.

Más itinert kell írni az S2000-es autóra, mint a WRC-re?

Jó a féktávja, kanyarsebességre is hasonlít a WRC-hez, ám a végsebessége csak százhetvennégy kilométer per óra, és a kigyorsításkor sem érnek majd minket olyan erőhatások, mint a WRC-ben, úgyhogy talán kevésbé lesz fárasztó, mint a WRC-vel volt. Az itinerben tehát ugyanúgy kell felírni a kanyarokat, mint eddig, igaz, mivel az autó is új lesz és a pályák nagy része is, nem lesz könnyű két pályabejárásból jó itinert írni. Talán nem tudunk majd kapásból száz százalékos teljesítményt nyújtani, de nyolcvan-nyolcvanöt is jó lesz kezdésnek, aztán remélhetőleg folyamatosan fejlődünk majd. Általában kevés szó esik erről, de a családjainkat nagyon nagy köszönet illeti azért, mert türelemmel viseltetnek felénk és reméljük, ez meghozza a gyümölcsét és jó vébé-szezont zárunk...

 

Az MM Sport, az autó építőjének vezetője:

Markko Märtin

 

Nemrég még gyári menőként koptatta a ralipályákat: 86 alkalommal állt rajthoz rali-világbajnoki futamon, 18-szor állhatott fel a dobogóra és ebből ötször diadalmaskodott. Bár még csak 35 éves, saját ralicsapatot üzemeltet – szorosan együttműködve a Ford gyári csapatával. Az idén a Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettősnek is az ő csapata adja a profi hátteret a világbajnoki szerepléshez.

„Elégedett voltam a teszten látottakkal, Friciék gyorsan alkalmazkodtak az autóhoz és a számukra teljesen új, havas pályákhoz. Eddig nem vezetett ilyen típusú autót, úgyhogy amikor beültem mellé, azt tanácsoltam, hogy ne kímélje a Fiestát, forgassa a motort leszabályzásig, mert ez az autó a legmagasabb fordulatszám-tartományban adja le a legnagyobb teljesítményt. A páros sebességével nincs gond, sok múlik majd a jó itineren” – mondta Markko Märtin a teszt után.

 

Az autót Markko Märtin csapata biztosítja

Az autó

Ford Fiesta S2000

 

Motor: 1998 köbcentis, négyhengeres, 16 szelepes

Teljesítmény: 280 lóerős 8000-es fordulatnál

Nyomaték: 260 Nm 6500-as fordulatnál

Erőátvitel: négykerékhajtású

Váltó: Xtrac, hatsebességes, szekvenciális

Felfüggesztés: elöl hátul MacPherson

Fék (murva, elöl, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek

Fék (aszfalt, elöl): 355 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek

Fék (aszfalt, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek

Üzemanyagtank: FIA FT3 tank, 80 literes

Méretek

Az autó hossza: 3958 mm

Szélessége: 1820 mm

Súlya: minimum 1200 kg

A páros versenynaptára

1. 2011. április 14-16. Jordánia

2. 2011. május 5-8. Olaszország

3. 2011. június 16-19. Görögország

4. 2011. július 28-31. Finnország

5. 2011. augusztus 18-21. Németország

6. 2011. szeptember 29 – október 2. Franciaország

7. 2011. október 20-23. Spanyolország

1 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek