Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hirvonen utolsó szakasza három pontot ért

A rali-világbajnokág idei újítása, hogy az utolsó szakaszon az első három helyezett bónuszpontokat (3-2-1) kap. Már Svédországban is bevált a dolog, bár a havas futam fináléja valószínűleg Solberg és Patterson helycseréje, és nem pedig Ogier elsősége miatt vált emlékezetessé.

Mexikóban többen is pályáztak a három pontra, Solberg például még az egyik pótkerekét is a szervizparkban hagyta, hogy minél könnyebb legyen az autója. A leggyorsabb végül Hirvonen volt, aki a 8,28 km-es pályán 2,1 másodpercet vert Loebre és Solbergre.

0 Tovább

Az élről a legrosszabb kiesni

Megoszlanak a vélemények a versenyzők között arról, hogy a verseny elején, vagy a végén a fájóbb-e kiesni, de abban talán mindannyian egyetértenek, hogy a legrosszabb az első helyről feladni a futamot.

Ez történt Ogier-vel is, aki a Mexikó-rali utolsó napján csúszott le az útról, és kényszerült kiállni. A vezető helyen álló franciát csapattársa, Loeb komoly nyomás alatt tartotta, talán ennek is betudható a túlzott igyekezet, amely a balesethez vezetett.

A közelmúltban rajta kivül jónéhányan jártak hasonlóan, közöttük a legjobb pilóták is.

Tavaly Mikko Hirvonen a hazai futamán esett óriásit, ráadásul a kedvenc gyorsaságiján, és annak is a kedvenc kanyarjában. Az eset után a Ford pilótája elveszítette matematikai esélyét is a vb-címre, és a szezon hátralévő részére alaposan visszaesett a teljesítménye.

Csapattársa egy esztendővel korábban mutatta be a szakág egyik legnagyobb borulását, mely során 17-szer fordult át a tetején a Focus WRC. Portugáliában három szakasz után vezette a versenyt a fiatalabbik gyári Ford versenyző, majd jött a domboldal. Az eset érdekessége, hogy egyrészt a párosnak nem esett baja, másrészt a csapat megjavította az autót, és a szezonzárón azzal állt rajthoz Latvala.

Még a legnagyobbakkal is megesik, hogy egy pillantra nem figyelnek: Loeb 2005-ben kényelmes előnnyel vezette az Ausztrál-ralit, amikor a második napon kiegyenesített egy kanyart, és népiesen szólva emblémára vett egy fát. A Xsara WRC eleje annyira megsérült, hogy szó sem lehetett a folytatásról. A balesetnek nem voltak túl nagy következményei, hiszen a francia addigra már megnyerte a vb-t, és így legalább akkori csapattársa, Duval is bezsebelhetett végre egy győzelmet.

Nagyjából ugyanez történt 2002-ben Grönholmmal: a vb-elsőség már biztos volt, a Wales-i szezonzárót vezette a finn, amikor jött a baj. Nem sokkal később ugyanott megismételte a bukfencet Jani Paasonen is, aki akkor gyári Mitsubisihi-pilóta volt.

És végül aki talán a legtöbbet bukta azzal, hogy a vezető helyről esett ki: Colin McRae. A látványos bukásairól is híres skót 2001-ben komoly esélyekkel érkezett az utolsó futamra, bár elméletben négyen is esélyesek voltak a végső győzelemre. Az első néhány gyorsasági után nála volt az előny, ám ez a borulás véget vetett az álmoknak.

0 Tovább

Turán Frigyes teljes SWRC szezont fut

A hétvégén zajlott az SWRC sorozat első, mexikói futama, amely Al-Attiyah győzelmével. majd kizárásával zárult.

Mexikóban Al-Attiyah győzött, később kizárták. Jordániában már Turán is ilyen autóban ül majd

A további versenyeken magyar párosnak is szurkolhatunk, hiszen Jordániától kezdve a Turán/Zsíros egység egy Fiesta S2000-rel vesz részt a küzdelmekben.

A pilóta tavaly már közel került a Ford raliautóit építő M-Sporthoz, az akkor megkezdett kapcsolat gyümölcse az idei lehetőség. Talán sokan még emlékeznek rá, hogy a Synergon Turán Motorsport kettőse a tavalyi Katalán-ralit a gyári Ford-csapat egyik autójával teljesítette, s bár az „Év bukása” lett a vége, a részeredmények meggyőzték a fordosokat, úgyhogy segítettek a folytatásban.

„A katalán futamnak abszolút pozitív fogadtatása volt a Ford-csapaton belül, azt mondták, jobb, hogy a hetedik helyről kiestünk, mintha a huszadik körül kullogtunk volna. Malcolm Wilson csapatfőnök már akkor felajánlotta, segít nekünk a folytatásban. Az idei World Rally Car azonban vadonatúj, két és fél év fejlesztése van benne, úgyhogy számunkra megfizethetetlen. Ezért döntöttünk az anyagilag elérhetőbb, szívómotoros S2000-es mellett, amellyel szintén óriási kihívás lesz versenyezni. Még el sem hisszük, hogy sikerült, de a hét végén leadtuk a nevezésünket a sorozatra, úgyhogy most már lassan kezd realitássá válni” – mondta Turán Frici, aki így egy Ford Fiesta S2000-essel száguld az idén, amelyet Markko Martin csapata üzemeltet. Emlékeznek még az észt versenyzőre? A rali-rajongók biztosan, hiszen Martin nemrég még állandó pontszerzője volt a világbajnoki futamoknak, s állandó gyári pilótája a mezőnynek.


Az egykori vb-menő Markko Martin segített Turánnak megismerni az új autót

Turán és navigátora, Zsiros Gábor már ki is próbálta az autót – Észtországban, Tallinban, mínusz 29 fokban, hófalak között, egy kifejezetten tesztre kialakított szinkronpályán.
„Rettenetesen izgalmas volt a teszt, hiszen minden újdonság volt számomra: S2000-es autót sem vezettem még, hóban meg aztán pláne. De már az első kilométertől kezdve nagyon szimpatikus volt számomra a Fiesta, az utolsó tíz kilométerre pedig Markko beült mellém, ami nagyon nagy élmény volt. Ráadásul az is kiderült, hogy csapattársammal, Ott Tanakkal nagyon hasonló a vezetési stílusunk, mert az ő beállításai abszolút megfeleltek nekem. Ez segít majd a közös munkában” – mondta Turán Frigyes, aki navigátorával együtt komoly fizikai felkészüléssel alapoz az új szezonra, amelyben a hétből mindössze két helyszínt ismer (a francia és a katalán futam pályáit), úgyhogy jó néhány izgalmas kaland vár rá.

Egy rövid teszten már túl vannak a Fiestával

A nyolc futamból álló SWRC sorozatban résztvevők egy versenyt ki kell hogy hagyjanak, így Turánék nem veszítettek semmit azzal, hogy nem indultak Mexikóban, alighanem amúgy is ez a magas költségvetésű forduló maradt volna ki.

Jordániában, áprilisban rendezik a következő SWRC-viadalt, majd utána Szardínia, Görögország, Finnország, Németország, Franciaország, és Spanyolország szerepel a programban.

Amennyiben lesz rá lehetőség, a magyar páros a nyári, hazai rendezésű IRC-futamon is rajthoz áll a Mecsekben.

0 Tovább

Citroën-Ford 1:1

Két napon át fej-fej mellett küzdött Ogier és Loeb a győzelemért, és mivel csupán 10 másodperc választotta el őket egymástól, a döntés a vasárnapi három szakaszra maradt.

Korai volt Loeböt temetni a Svéd-rali után, a francia végül fölényesen nyerte a futamot

A két gyári Citroën-pilóta értelemszerűen teljes gázon volt kénytelen autózni, míg a többiek - akik egymástól már tisztes távolságra voltak - az utolsó gyorsaságira, a pluszpontokért zajló Power Stage-re tartalékoltak. Solberg például a súlycsökkentés jegyében egyetlen pótkerékkel indult el a szervizparkból, és a fordosok is tartogatták az abroncsaikat a hajrára.

A Loeb-Ogier párbaj hamar eldőlt: a világbajnok az első, 29 km-es szakaszon támadást indított csapattársa ellen, aki látván a számára kedvezőtlen részidőket a kelleténél jobban kapcsolt rá, és lecsúszott az útról. A DS3 WRC egyik első futóműve kitörött, így Ogier kiesett a versenyből. Loeb azonnal visszavett a tempóból, hiszen innentől már neki sem volt miért sietnie. Ezzel együtt - ha csak egy tizeddel is - nyerte a szakaszt Latvala előtt, a versenybe harmadszor is visszaálló Block pedig felkapaszkodott a tizedik helyre, igaz majdnem háromnegyed órás hátránnyal.

Henning Solberg már elég sokat szerelt az első két nap során is, de a második szakasz rajta előtt még egy ékszíjcserét is be kellett iktatnia, hogy el tudjon indulni. A késés miatt kapott egy kis büntetést, ám ez nem osztott, nem szorzott: az élen állók már olyan messze voltak egymástól, hogy senki nem sietett - mindenki az élő televíziós közvetítés mellett zajló fináléra készült -, a gyorsaságit Latvala nyerte. Szegény Block viszont egy újabb elektromos hiba miatt ismét visszaesett, így Villagra ölébe hullott az utolsó pontszerző hely.

Príma hétvégét zárt a Ford, Hirvonen és Latvala is a dobogón végeztek, ráadásul néhány extra ponttal is gazdagodtak

A 8,28 km-es Guanajuato nevű pályát az élen állók fordított sorrendben teljesítették, fantasztikus közönség előtt. Villagra kezdett, de szinte utcai tempóban hajtott, egy törött féltengely miatt. A nagyok közül az első igazán jó időt Petter Solberg futotta. Őt Hirvonen szárnyalta túl, majd az utolsóként rajtoló Loeb furakodott be kettejük közé, így ők hárman kapták a bónuszpontokat.

Az SWRC talpon maradt párosai izgalmas vasárnapot zártak. A vezető Al-Attiyahra folyamatosan zárkózott fel Prokop, őt viszont az első nap során két percet veszítő, de azóta nagyon gyors Hänninen veszélyeztette. Végül utóbbi a második gyorsaságin felborult, s bár tudta folytatni, esélye sem volt befogni az előtte állókat. A győzelmet így a 2011-es Dakar győztese, Al-Attiyah szerezte meg. A technikai ellenőrzés azonban még hátra volt, ott pedig elvérzett a Fiesta az üzemanyag tank egyik szepele miatt. A szabályok értelmében kizárás járt a dologért, így a katari pilóta végül pont nélkül, keserű szájízzel zárta a versenyt.

Loeb 63. diadalát aratta, míg Hirvonen hibátlan versenyzéssel lett a második. Latvala is felfért a dobogóra, Petter Solberg pedig nagyon messziről küzdötte vissza magát a negyedik helyre. A svédországi meglepetésember, ám Mexikóban újonc Østberg lett az ötödik, a végig műszaki problémákkal küzdő Henning Solberg a hatodik. Utánuk az SWRC két egysége következett, a 9. hely végül Villagráé lett, míg az utolsó pont az Al-Attiyah kizárása miatt előreugró Tänakhoz került.

Összetettben továbbra is Hirvonen vezet, Loeb a győzelemmel a második helyre jött fel. Latvala és Østberg, illetve Petter Solberg még lőtávolon belül vannak, Ogier a kiesése miatt már alaposan lemaradt. A szombati, elvileg kizárást érő ám végül nem szakncionált hibája miatt talán a sors szolgáltatott igazságot a francia esetében. A gyártók között nem történt változás az élen, a Ford őrzi előnyét a Citroën előtt.

A Mexikó-rali egészen más verseny volt, mint a szezonnyitó Svédországban. A hó sokkal kevésbé bántotta a autókat mint a sziklás murva, így a hétvégén számos műszaki probléma került elő. A túlélőversenyen a Fiesta és a DS3 is el-elromlott, talán Hirvonen volt az egyetlen, aki probléma nélkül tudta le a három napot. Az viszont az kijelenthető, hogy az első két futam alapján a Ford és a Citroën nagyjából egyformán gyors.

Háromszor esett ki a raliról Ken Block, de még így is a 10. helyen állt. A negyedik hiba végül meghiúsította a pontszerzést

Március utolsó hétvégéjén folytatódik a világbajnokság, sőt, talán inkább úgy helyes, hogy a két viszonylag speciális futam után ott kezdődik majd igazán.

A Mexikó-rali végeredménye:

1. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 3:52:27,0
2. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:38,4
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:23,9
4. P. Solberg/Patterson
Citroën DS3 WRC +7:38,4
5. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +8:43,5
6. H. Solberg/Minor
Ford Fiesta RS WRC +9:50,0
7. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +13:35,0
8. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +14:48,7
9. Villagra/Companc Ford Fiesta RS WRC +48:17,2
10. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +53:42,8


SWRC:

2. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 4:06:52,5
3. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +1:13,7
3. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 +40:07,8

A világbajnokság állása:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 46
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC 37
3. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC 31
4. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC 28
5. P. Solberg/Patterson Citroën DS3 WRC 23
6. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 15
7. H. Solberg/Minor Ford Fiesta RS WRC 8
8. Andersson/Axelsson Ford Fiesta RS WRC 6
9. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 6
10. Räikkönen/Lindström Citroën DS3 WRC 4

Gyártók:

1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 73
2. Citroën Total World Rally Team 47
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 36
4. Petter Solberg WRT 12
5. Ice 1 Racing 8
6. Team Abu Dhabi 6
7. Monster World Rally Team 6
8. Munchis Ford World Rally Team 6
9. FERM Power Tools World Rally Team 4

SWRC:

1. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 25
2. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 18
3. Tänak/Sikk Ford Fiesta S2000 15
0 Tovább

Loeb büntetése ellenére is a győzelemért harcol

A Mexikó-rali második napját a két gyári Citroën kezdte az élen, Hirvonennel és Latvalával a sarkukban.

Ogier és Loeb nagyon egymásra talált, ismét alig pár másodperc választja el őket

A pénteki versenynap végén Loeb taktikusan nem előzte meg csapattársát, hogy szombaton Ogier takarítsa az utat. A világbajnok számítása - mint már oly sokszor - ezúttal is bejött, már az első, 30 km hosszú szakaszon átvette a vezetést. Hirvonen viszont nem tudott gyorsabban autózni a vetélytársainál, így tovább nőtt a hátránya a franciákkal szemben. A reggel igazi vesztese mégsem ő, hanem Dennis Kuipers volt: a fiatal holland felborult a Fiesta WRC-vel, és ki kellett állnia a versenyből. Henning Solberget a már a rajt eőltt elromló kormányszervó lassította, Matthew Wilson pedig - hiába szerelte egész éjjel a pénteken meghibásodott autót a csapat - újra elnémult, neki is fel kellett adni a napi küzdelmeket.

A következő, szintén hosszú és kemény szakaszon Petter Solberg győzött, és faragott újra tetemes hártányából. A még pénteken hét percet veszítő norvég ezzel már a 9. helyre jött fel, és jó esélye volt arra, hogy még néhány pozícióval előbbre kerüljön. Az élen Loeb jelentősen növelte előnyét, Ogiernél Latvala és Hirvonen is gyorsabbak voltak. Ugyanez volt a felállás a délelőtti utolsó murvás pályán, Solberg autózta az abszolút időt Loeb előtt. Novikov már nem tudta elkezdeni a gyorsaságit, mivel még az elősző szakaszon megsérült a hűtője, és egyszerűen megfőtt a Fiesta WRC motorja.

A León utcáin kialakított pályán Loeb további 9 tizeddel növelte előnyét, amely a déli szervizre 20 másodpercre nőtt Ogier előtt. A Ford pilótái nem nagyon tudtak hozzájuk közelebb kerülni, Hirvonen stabil harmadik, Latvala a negyedik helyet foglalta el, mögöttük elég messze voltak a további pilóták. Ők H. Solberg, P. Solberg, Østberg sorrendben követték a négy gyári autót, utánuk pedig már az SWRC mezőny következett.

Kuipers könnyen pontokat szerezhetett volna, ám felborult a Forddal, és végleg kiállt a futamról

Olivier Quesnel, a Citroën csapatfőnöke egyértelműen kijelentette, hogy nem ad versenyzőinek utasítást, győzzön a jobb. Bár délelőtt úgy tűnt, hogy ezúttal az idősebbik Sébastien lesz a nyerő, egy váratlan technikai hiba miatt 50 másodperces büntetéssel folytatta a versenyt Loeb.

A rajtban a kezében marad a váltókar, de gyorsan feltalálták magukat, és 5 perc alatt megjavították az autót egy a hátsó lökhárítóból származó alkatrésszel. Annyi jó azért volt a dologban, hogy ezek után már nem csak Ogier, hanem Hirvonen is Loeb előtt rajtolt, így még tisztább volt a címvédő számára az út.

Ez kamatozott is a 30 kilométeren, a már ötödik helyre feljövő Solberg és a váltócsere után végre hibátlan autóban ülő Latvala mögött ő futotta a harmadik időt, Ogier ismét kapott néhány szekundumot. Egy gyorsaságival később még nagyobb különbségek alakultak ki: újabb Solberg részsiker után (a norvég igen kedvező rajtpozícióban autózhatott egész nap) Loeb 10 másodpercre faragta hátrányát Ogier-vel szemben. Østberg közben megelőzte a napközben megjavított, de újra elromló kormányszervóval küszködő Henning Solberget.

A vasárnapi rajtsorrendről döntő utolsó murvás szakasz következett, és arra lehetett számítani, hogy Loeb ismét azt játssza majd, amit pénteken: minimális hátránnyal fordul, majd kihasználva Ogier takarító szerepét, előz. Igen ám, de a világbajnok hibázott egy kisebbet, így hátránya nem csökkent, sőt, néhány tizeddel nőtt. Ennek köszönhetően Latvala (és a Ford) megszerezte idei első murvás szakaszgyőzelmét, a helyzet az élmezőnyben azonban nem változott jelentősen.

Este még kétszer teljesítették az autók a szuperspeciált. Mivel a svédországi szoros befutó után itt is nagyon izgalmas volt az állás, minden tized számított. Loeb bizonyult mindkétszer a leggyorsabbnak, ezzel ha csak kicsit is, de hozott csapattársán.

Két nap után így Ogier előnye 10,5 másodperc Loebbel szemben, Hirvonen másfél, Latvala pedig majdnem három perccel van lemaradva. Petter Solberg ötödik helyét nem veszélyezteti senki, Østberg és Henning Solberg követik. A nyolcadik pozíció Al-Attiyahé, aki az egész nap során nagyon okosan osztotta be előnyét üldözői, Prokop és Hänninen előtt. A cseh és a finn is gyorsabbak voltak nála, de mindig csak pár másodperccel, ezért józan számítások szerint kitart az előnye a célig. Az SWRC kategória két észt fiatalja, Tänak és Kruuda kiestek.

Al-Attiyah az SWRC győzelem kapujában

Vasárnap két hosszabb és egy rövidebb, de komoly tétre menő gyorsaságival fejeződik be a Mexikó-rali. A 8,28 km-es utolsó szakasz - a Power Stage - magyar idő szerint 18:06-kor kezdődik, és a győzelem mellett a bónuszpontok sorsáról is dönt.

A Mexikó-rali állása a második nap után:

1. Ogier/Ingrassia Citroën DS3 WRC 3:12:52,6
2. Loeb/Elena Citroën DS3 WRC +10,5
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:30,4
4. Latvala/Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:43,8
5. P. Solberg/Patterson
Citroën DS3 WRC +7:11,8
6. Østberg/Andersson Ford Fiesta RS WRC +8:09,8
7. H. Solberg/Minor
Ford Fiesta RS WRC +8:41,6
8. Al-Attiyah/Bernacchini Ford Fiesta S2000 +10:53,9
9. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +11:32,5
10. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +12:02,6


SWRC:

1. Al-Attiyah/Bernacchini Ford Fiesta S2000 3:23:46,5
2. Prokop/Tománek Ford Fiesta S2000 +38,6
3. Hänninen/Markkula Skoda Fabia S2000 +1:08,7
0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek