Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Svédországban rajtol a rali-vb

Még nehéz megszokni, hogy a Focus WRC már a múlté. 2010-ben ezzel az autóval Grönholm szakaszgyőzelmet szerzett

Új korszakot nyit a csütörtökön rajtoló svédországi futam, amely a 2011-es szezon első állomása. 14 esztendő után nem a kétliteres WRC-k, hanem az 1,6 literes erőforrással szerelt, kisebb, könnyebb, és kevesebb műszaki csodával felszerelt vadonatúj kocsik jelentik majd a ralizás csúcsát - és a reményt arra, hogy minél több autógyár újra kedvet kapjon a részvételre.

Persze a Svéd-rali az egész versenynaptárban az a verseny, ahol talán a legkevésbé számít az autók közötti különbség, annál inkább a pilóta bátorsága, tudása és tapasztalata. Sokáig csak a skandináv pilótáknak termett babér a hóban, míg Sébastien Loeb 2004-ben győzni tudott. Ez bizony már hét esztendővel ezelőtt történt, és bár azóta többször is közel volt az újabb sikerhez a francia, az utóbbi időben a Ford finnjei ünnepelhettek: tavaly Hirvonen, 2009-ben Latvala, 2008-ban pedig Grönholm.

A futam 2002-ben költözött a jelenlegi helyére, a verseny központja Karstadban van, a pályák nagy része pedig onnan mintegy nyolcvan kilométerre északra, Hagfors környékén. Idén lesz egy újítás, amely egy nagyon kedves gesztus a versenynaptárból épp a Svéd-rali miatt kimaradó norvég futam szervezői felé: a Lovhaugen nevű gyorsasági rajtja és célja Svédországban lesz, de maga a pálya Norvégia havas tájain tekereg majd. Szintén szerepel a programban a Vergasen, amelyen a híres nagy ugrató található, és a Sagen, amely Grönholm kedvenc pályája. Nem elég, hogy a korábbi világbajnok éttermének is ezt a nevet adta, 2010-ben azért indult el, hogy ezt a szakaszt megnyerje - sikerült is neki.

Nem marad ki a sípálya sem (lefelé), és szintén ismerős lehet a korábbi évekből a szinkronpályás szuperspeciál, amely majd a futam és egyben az évad első gyorsaságija lesz csütörtök este. A hírek szerint hóban nem lesz hiány - az utóbbi időben előfordult párszor, hogy a svéd verseny inkább murvás, mint havas volt -, és a hőmérséklet is az itt jól megszokott -20 fok körül alakul majd.

A titkos favoritok egyike Ostberg, aki tavaly időnként régebbi autóval is szorongatta az élmenőket

A győztes kiléte majdhogynem megjósolhatatlan. Persze várható, hogy az idei esztendő is a mezőnyből tavaly kiemelkedő hatos (Loeb, Sordo, Hirvonen, Latvala, Ogier, P. Solberg) megmaradt öt tagjáról szól majd leginkább, de azért nem ilyen egyszerű a képlet. Nem nagyon lehet tudni, vajon melyik gyártó új autója sikerült jobban: a Ford hónapok óta nyüstöli az új Fiesta WRC-t, több mint 12000 tesztkilométert tettek meg vele, ez pedig két teljes szezonnak felel meg.

A Citroën körül nagyobb volt a csend, de biztos lehet benne mindenki, hogy a franciák is gőzerővel dolgoztak az új kocsin. Tovább kuszálja a szálakat néhány olyan pilóta nevezése, akik a hóban igazán otthonosan mozognak, és ezúttal a gyáriakkal egyenértékű, értelemszerűen legfrissebb fejlesztésű autóval állhatnak rajthoz. Közülük P-G Andersson, Ostberg, és esetleg Henning Solberg okozhat meglepetést, vagy legalábbis érhet el kiugró részeredményeket. A bukmékereknél mindenesetre Loeb a favorit, Hirvonen és Latvala előtt.

A nevezési listán összesen tizenhárom WRC szerepel, a már említetteken kívül Räikkönen, Kuipers, Block, Al Qassimi és Matthew Wilson indulnak az 1-es kategóriában. A nagyok mellett a szériaautók, azaz a PWRC sorozat küzdelmei is megkezdődnek Svédországban (ők tizennégyen lesznek), míg külön versenyként egy svéd bajnoki is része a műsornak, ahol több "régi" WRC-t is láthat majd a közönség.

A Citroën egyébként mindössze négy darab DS3 WRC-t tudott összerakni eddig, így az anyagi okok miatt sokáig tétovázó Petter Solberg majdnem autó nélkül maradt az első futamra. Peter van Merksteijn segített rajta, aki átadta a norvégnak saját kocsiját, ő pedig Svédország helyett Portugáliában versenyez majd.

Az utolsó pillanatban összeállt Petter Solberg idei költségvetése, akinek nem lehet más célja, mint a győzelem

A csütörtök esti szuperspeciált követően három napon át, összesen 22 gyorsasági szakaszon zajlik majd a rali, melyről folyamatosan tudósítunk.

0 Tovább

Solberg fivérek a mókuskerékben

Úgy tűnik, nem csak Magyarországon, hanem Norvágiában is kedveltek a "celebeket" szerepeltető televíziós vetélkedők. Miután a Solberg fivérek hazájukban igen népszerűek, meghívást kaptak az egyik ilyenbe, ahol a feladat az volt, hogy állóképesség terén győzzék le a síelő Andre Aamodtot és Lasse Kjust. Az egyik próba során egy mókuskerékben kellett egy perc alatt minél több kört megtenniük. A síelők 32 fordulatra voltak képesek, Solbergék pedig elhatározták, hogy ezt túlszárnyalják.

Jól is indult a dolog, 23 másodperc alatt már 15 fordulatnál tartottak, de ezután Henning elvétette a lépést, és óriásit esett. Szerencsére semmi baja nem történt, az eset nem veszélyezteti svédországi indulását.

0 Tovább

Négy kontinensen a rali-vb mezőnye 2011-ben

Tizenhárom futam szerepel az idei naptárban. Több klasszikus verseny is  visszakerült a rali-vb vérkeringésébe, de a világbajnokság 2011-ben is Svédországban indul és Walesben ér majd véget.

Miután a Monte-Carlo-rali idén is IRC-futam volt, igazi téli körülmények között, a svéd hóban indul a pontvadászat. Ez után egy hosszabb murvás sorozat következik, március elején már Mexikóba költözik át a mezőny, majd a hónap végén visszatérnek Európába, a Portugál-ralira.

Áprilisban csupán egy versenyt rendeznek, akkor Jordániában randevúznak a ralisok, május elején pedig már Szardínia szigete látja vendégül a csapatokat. Ez után Argentína jön, majd a nyári szünet előtti utolsó futam, az Akropolisz-rali, Görögországban.

Június közepétől július végéig mindenki szusszanhat majd egyet, ekkor következik a Finn-rali, melyet augusztusban a német verseny követ, amely a szezon első aszfaltos versenye lesz.

Szeptemberben újra murván száguldanak majd az autók, de már Ausztráliában, a hónap végére pedig visszatérnek Franciaországba, az Elzász-ralira.

Az október végi Catalunya-rali után november közepén zárul a világbajnokság, Walesben.

Íme a teljes naptár:

0 Tovább

Megszűnik a JWRC, WRC Academy lesz helyette

A rali-vb-n 2001 óta vetélkednek külön trófeáért a S1600-as autók, a sorozat JWRC néven futott. Már akkor is a fiatal tehetségek kiugrási lehetőségeként tartották számon a kategóriát, ehhez hozzájárult az a szabály, mely szerint legfeljebb 28 éves pilóták vehetnek részt rajta.

Az első győztes Sébastien Loeb volt (2001), majd olyan nevek követték, mint P-G Andersson, Sordo, Ogier, tavaly pedig - drámai csatában - Aaron Burkart lett az aranyérmes.

2011-től megszűnik a JWRC, de nem tűnik el, csak átalakul, és a tehetségkutató és -nevelő jelleget még inkább kidomborítandó, WRC Academy néven fut tovább.

A fiatal pilóták egységesen Ford Fiesta R2-esekkel indulnak majd, és a világbajnoki sorozat hat állomásán vesznek részt, először márciusban, Portugáliában.

A korábban N4-es Mitsubishikkel induló Pirelli Star Driver sorozat is beolvad a WRC Academy-be, így az abroncsgyártó által kiválasztott fiatalok is R2-es autókban fejlődhetnek, edződhetnek a világbajnokságon.

0 Tovább

Új kategóriák a raliban

Korábban viszonylag egyszerű volt az autók kategorizálása a raliban: léteztek A és N csoportos kocsik, ezeken belül pedig hengerűrtartalom szerint bontották őket géposztályokra.

Az utóbbi esztendőkben viszont jelentősen bonyolódott a helyzet: megjelentek az igazán sehová nem illő S2000-es autók (amelyek tulajdonképpen turbó nélküli "régi" WRC-k), R3-as, R2-es kategóriák, dízelautók, gyakorlatilag földi halandó számára követhetetlenné vált a dolog.

Az FIA ezért újraosztotta a lapokat, mostantól az alábbiak szerint sorolhatók be az autók az egyes osztályokba:

 

A fentiek szerint tehát a 2011-es WRC-k külön kasztot alkotnak, az 1-es csoport pedig a jelenlegi S2000-es autók 1,6 literes turbós erőforrással szerelt változata - ilyen autó még nincs, de a hírek szerint többen is fejlesztik, tesztelik már.

A 2-es csoportban lesznek a jelenlegi S2000-es gépek, együtt az R4-esekkel, utóbbi tulajdonképpen a korábbi N4-es autók némileg szabadabban fejleszthető verziója.

Az N4-es autók kerültek a 3-as csoportba, a 4-esbe pedig az egyes nemzeti bajnokságokban már előforduló, de ezek után talán nagyobb szerephez jutó GT raliautók - ki ne örülne egy Porsche 911 vagy egy Aston Martin látványának a gyorsaságik mellett?

A további csoportokba úgy próbálta az FIA összehozni az egyes kategóriákat, hogy mindenkit olyanokkal értékeljenek együtt, akikkel tényleg reális az összehasonlítás.

Hogy ez így most egyszerűbb-e, mint régen? Nem biztos, de valóban ideje volt rendet tenni a kuszaságban, várhatóan gyorsan megszokjuk az új besorolási rendszert.

0 Tovább

[origo] rali

blogavatar

Por, sár, murva, kavics, jég... WRC, IRC, magyar rali... Az [origo] autó rovatának raliblogja Bertalan Miklós szakíró szerkesztésében.

Utolsó kommentek